• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @SpaceX
    Crew-4 astronauts, SpaceX, and @NASA completed a full rehearsal of launch day activities

    TADEAS
    TADEAS --- ---
    PER2: 25:38 issues with gerontocracy... love it .]
    PER2
    PER2 --- ---
    ELON MUSK: “Total madness to shut down nuclear power plants"
    https://www.youtube.com/watch?v=2WX_mgnAFA0
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    DZODZO: Neviem na co narazas, ja som mal na mysli fakt, ze aby im Starlink skaloval, musia nosit nahor radovo viac satelitov ako doteraz. Plus budu vacsie ako tie sucasne. Cize potrebujes vacsiu kapacitu.. O letoch dalej, kam patri spominany NASA post.

    DZODZO: To je fajn, ze mi vysvetlujes, ako to mam doma, dakujem :) Rovnako to mohli spravit aj v Belgicku a v Nemecku.. A predsa to tam tak nie je. Hovori sa tomu priority. MHD je, velke mesta porovnatelne napriklad s Prahou, ale je tu lepsia integracia s vlakmi a dialkovymi spojmi.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Starbase ma byt skor take vyvojove centrum ne? ze tam sa to bude skor testovat a komercny provoz bude asi tak jak teraz, myslim, ze o tom elon kdesi hovoril, ale nepamatam si to presne

    SN0WCRASH: elon to opakuje stale dokola, ze nie je dolezity pocet vystrelenych rakiet rocne ale pocet ton vynesenych na orbit
    ANDELIN_GZEMI
    ANDELIN_GZEMI --- ---
    Vypadá to, že Starbase asi nebude sloužit k operačním letům. Žádost o rozšíření Starbase SpaceX stoplo (resp nedodalo požadovanou dokumentaci v termínu), FAA termín neustále posouvá a díky zastavenému řízení s US Army Corps of Engineers to asi hned tak nevydaj. Myslím, že Elonova vize Stargate, jakožto utopického města s branou do vesmíru, se v Texasu konat nebude.

    Bloomberg - Are you a robot?
    https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-04-06/spacex-permit-review-for-texas-launch-site-halted-by-army-corps
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    MRAKY: podla mna vela zavisi od toho, kedy im konecne dovolia byrokrati z FAA lietat zo Starbase. Ked zvazim, ako napriklad vyvijali Falcon9 a Dragon, pride mi iba logicke, ze v SpaceX budu chciet co najskor zacat pouzivat Starship, pretoze slubuje ovela vacsie moznosti rastu ako pokusy o skalovanie F9+D. Komercny uspech Starlinku je tiez previazany na Starship, zda sa (vid Elonov email o vyvoji Raptor v2).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SN0WCRASH: hele, já neříkám dobře ani špatně - já jen říkám, že to bude mít určité následky. včetně popularity Elona a v konečném důsledku USA a globálních korporací jako celku.

    Auto, které je tiché a nesmrdí? (skoro) všichhni normální lidi Elonovi tleskali a ještě budou tleskat.
    Auto, které nám bere práci a přitom ani nemáme na to si ho koupit? No, uvidíme, jaký to bude mít efekt...

    #offtopic #kecy
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    XCHAOS: Jasne, pridu o pracu. No a? Na zaciatku dvadsiateho storocia prisli o pracu rozni upratovaci konskych lajn a hromada dalsich ludi okolo stajni, pretoze sa zacali masivne pouzivat auta. A zatial som nestretol vela ludi, ktori by tytmto argumentovali a dozadovali sa navratu konskej dopravy do miest.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: no to první bych i čekal, to pořád nemusí být AI, ale třeba iterativní optimalizace, kdy prostě nasázíš tisíce simulací s drobně pozměněnými parametry - a některé se zkrátka ukáží jako lepší, než to, z čeho si vyšel.

    to druhé - nevím. Vlastně nevím, co si pořád všichni slilbují od AI vyhodnocujícího okolí vizuáními sensory a nacpaného do robota. Spíš než game changer je to snaha dohrát hru, vyhlášenou před asi 100 lety... ale proč vlastně? Je to spíš změna UX dle představ sci-fi posledních 100 let - než něco zásadního. (jak už jsem napsal: zásadní by mi přišel objev, který by lidé metodou pokus-omyl z principu nemohli udělat...)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: teraz to neviem dohladat, ale uz pred casom som cital nejaky clanok o tom ako "AI" ci "machine learning" vylepsil konstrukciu auta navrhnutu ludskym konstrukterom, ale to su take verejnosti neviditelne zmeny, ze to napr. zlepsi tuhost karoserie alebo niekde zlepsi obtekanie vzduchu okolo a znizi odpor

    ta game changing AI je podla mna v zmysle toho, ze mas stroj, ktory vnima a vyhodnocuje okolie pomocou vizualnych senzorov, tam uz je potom jedno ci ho narves do auta, kamionu alebo robota, ktory bude seniorom utierat zadok :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    How Much Does a Semi Truck Cost?

    Semi truck prices vary significantly depending on make, model, age, provenance, features, and optional extras. Here are some rough estimates of what you can expect a new or used semi truck to cost:

    .............. New Used
    High-end $200,000+ $180.000+
    Average cost $150,000 $100,000
    Low-end $99,000 $35,000
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    NASA asks SpaceX to decide the fate of 'Dragon XL' lunar cargo spacecraft
    https://www.teslarati.com/nasa-spacex-dragon-xl-lunar-cargo-spacecraft-rfi/

    co vy na to ? Jak si to vykladate ?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Google tvrdí (jde tedy o roční příjmy).

    These 10 countries have the highest-paid general cargo truck drivers (U.S. dollars).

    Switzerland: $70,452.
    Australia: $53,951.
    Belgium: $50,462.
    Norway: $47,572.
    United States: $47,130.
    Germany: $46,871.
    Netherlands: $46,865.
    Austria: $46,217.

    Srovnejte si s cenou kamionu (a jeho nákladu) sami.

    Dále jsem našel:
    How much does an Uber driver earn in different countries?
    https://gmdirecthire.co.uk/blog/how-much-does-an-uber-driver-earn-in-different-countries

    Řidič Uberu bere v Indii 3 libry za hodinu. To je plus minus kilo. Amortizaci taxíku v městském provozu tedy odhaduju na víc, než kilo za hodinu, ale můžu se mýlit. V USA je to až pětkrát tolik - což je zhruba to, co jsem řekl, autopilot může vytlačit řidiče Uberu v USA, ale asi ne v Indii.

    Samozřejmě, pokud výrobci,vývojáři a provozovatelé různých AI pro samořídící auta chtějí shrábnout globální trh úplně globálně, je možné, že jako vedlejší efekt budou kromě řidičů v bohatých zemích vytlačeni řidiči z trhu i v chudých zemích. Může to mít nečekané důsledky: můžem si třeba myslet, že když zanikne (relativně) nekvalifikované dobře placené pracovní místo na Západě, že se tím sníží motivace ekonomických běženců - ale zánik (z našeho hlediska) špatně placených pracovních míst v rozvojových zemích může motivaci ekonomických běženců zvýšit. Zaměstnáme je u nás všechny, aby programovali ještě lepší AI? Nebo se ta lepší AI už dokáže naprogramovat a zlepšovat sama? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: dobře, ale kolik "článků" řeší náklady v automobilové dopravě? Tohle je spíš účetnictví, než věda. Víš, že řidič se bude snažit být placený od hodiny (aspon v přepočtu), že hodina provozu osobního auta něco stojí, že hodina provozu nákladního auta něco stojí. Nemusíš dělat žádné rešerše, aby si viděl, že u různých typů a v různých regionech tyhle hodnoty budou zkrátka ... různé. Já nevyslovil žádné silné tvrzení "o kolik různé" (víš, na tohle už vedu online debaty příliš dlouho, abych si na silná tvrzení dával bacha).

    Já nechci řešit přesně tohle: spíš tu znaznělo, že Elon bude mít nějakou "game changing AI": tak mi jako zajímá, na co si kdo představuje, že jí nasadí? Na autopilota Tesly? na optimalizaci routingu Starlinků? (tam to podle mě při vší úctě dokonce ani není problém na AI, ale klasická analytická geometrie, akorát teda počítaná v reálném čase pro šíleně moc bodů současně - takže určitě výpočetně nepředstavitelná v předpočítačové éře, ale to je tak všechno). Ok, až AI navrhne třeba lepší baterie s větší kapacitou i životností - tak ji zatleskám, že to nebyl jen "machine learning" :-)
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: a hledal jsi nejake analyzy? opravdu? prosel jsi ruzne casopisy a prohledal clanky? Nebo veta "chybít nějaká analýza" se odviji od toho ze jsi jakoukoliv shodou okolnosti necetl zadny clanek v popularnich vikendocych casopisech? klidne vsadim sve oblibene boty ze takovych studii uz sociologove udelali a opublikovali tak asi 3 prdele. Promin za vyrazivo, ale takova tvoje tvrzeni jsou naprosto zbytecna.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SN0WCRASH: v holandsku ale tomu usposobili aj infrastrukturu, t.j. trasy kadial mozu auta jazdit, rozdelenie ciest na rychle spojovacie a rezidencne, kde je obmedzena rychlost, preferencia cyklo a pesej dopravy... neviem ako je to tam s MHD
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Za sebe debatu o game-changing AI uzavřu takto :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SN0WCRASH: Nevím, je to možné. Podle mě ale chybít nějaká analýza (mohla by jí udělat třeba nějaká AI), kolik těch lidí za volantem se tím živí, protože v podstatě neumí nic jiného, než řídit auto. Co budou dělat, až jim AI tuhle práci sebere? Podle mě půjdou a budou trollit na Internetech... :-))
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    XCHAOS: Ja to vidim na doprave v Holandsku v porovnani so susednymni krajinami, lepsia organizacia dopravy znamena lepsiu priepustnost ciest, menej problemov v spicke a pod. Na urovni statu ci velkeho mesta (SF, LA, Tokyo ci trebars cele Holandsko) to usetri mrte vela prostriedkov.
    Toto je prave job, kde by AI fungovala dobre, obzvlast ak bude sediet za volantom vacsiny aut. Riadenie auta v husto zaludnenych oblastiach je proste job pre umelu inteligenciu a je to podla mna otazka casu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam