• témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / If the fracturing of our once stable climate doesn’t terrify you, then you don’t fully understand it

"Given the sheer enormity of climate change, it’s okay to be depressed, to grieve. But please, don’t stay there too long. Join me in pure, unadulterated, righteous anger."

"I don’t want your hope. I don’t want you to be hopeful. I want you to panic. I want you to feel the fear I feel every day. And then I want you to act. Once you start to act, the hope is everywhere."

"Our best scientists tell us insistently that a calamity is unfolding, that the life-support systems of the Earth are being damaged in ways that threaten our survival. Yet in the face of these facts we carry on as usual."

“We’ve got to stop burning fossil fuels. So many aspects of life depend on fossil fuels, except for music and love and education and happiness. These things, which hardly use fossil fuels, are what we must focus on.”

A nejde o to, že na to nemáme dostatečné technologie, ty by na řešení použít šly, ale chybí nám vůle a představivost je využít. Zůstáváme při zemi, přemýšlíme až moc rezervovaně. Technologický pokrok to sám o sobě nevyřeší. Problém jsme my, ne technologické nástroje.

Rostouci hladiny oceanu, zmena atmosferickeho proudeni, zmeny v distribuci srazek a sucha. Zmeny karbonoveho, fosforoveho a dusikoveho cyklu, okyselovani oceanu. Jake jsou bezpecnostni rizika a jake potencialni klady dramatickych zmen fungovani zemskeho systemu?
    Ale take jak funguji masove dezinformacni kampane ropneho prumyslu a boj o verejne mineni na prahu noveho klimatickeho rezimu post-holocenu.
    rozbalit záhlaví
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    YMLADRIS, TADEAS, TADEAS: za dva dny okolo toho vzniknul vtipnej info-vír .) ... jednak to prebiraj media v tom doomistickym tonu, coz je jedna vec, ktera se da kritizovat. ten clanek ale podle me spis jen ukazuje, co rika ten jejich zjednodusenej model, pricemz smyslem toho zjednodusenyho modelu je jen se prizpusobovat casem tem komplexnejsim modelum. smysl dobre udelanyho jednoduchyho modelu jsem chapal ze je v tom, aby si i instituce, ktery se nezamerujou vyhradne na klima mohly delat nejaky hruby modely pro svoje vyuziti. nemyslim, ze to spousta tech kritiku chape.

Richard Betts
    https://twitter.com/richardabetts/status/1326948034979172356

The water vapour and surface albedo feedbacks in that particular model are much stronger than in any of the CMIP models used in IPCC, which are more closely informed by observations & physical understanding

Is the climate crisis pushing the world towards a ‘point of no return’? | The Independent
    https://www.independent.co.uk/...change/climate-change-crisis-tipping-point-world-warm-b1721822.html

“The results presented in the paper are interesting but are really at odds with the science community’s understanding of how the climate is changing,” says Prof James Renwick, head of the school of geography, environment and earth sciences at the Victoria University of Wellington.

“The latest round of climate model simulations show that if greenhouse gas emissions were to stop immediately, there is likely to be very little further increase in temperatures and no sign of warming resuming in future.”

The models used by the IPCC are more advanced and better able to simulate the behaviour of the Earth’s feedback loops, says Prof Mark Maslin, a climate scientist at University College London.

“These results do need to be confirmed by more complex climate models used in the IPCC reports, because these results come from one model which has not undergone the rigorous cross checking and testing that is usual for climate models,” he says.

In their paper, the authors note the simplicity of their model by saying that they “encourage other model builders to explore our discovery in their [bigger] models, and report on their findings”.

It is important to understand that it is not too late to take actions to address the climate crisis, says Prof Betts: “I really wouldn’t want people to take [the research paper] seriously and start getting worried that the climate catastrophe is now unavoidable.”

Claims that the world is “doomed” to suffer extremely high levels of warming can be detrimental to global efforts to tackle the climate crisis, explains Leo Barasi, author of the Climate Majority.

“Claims the world is irreversibly doomed to runaway warming, and no amount of emission cuts can help us, can always find an audience, just like claims that climate change is nothing to worry about,” he told The Independent.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    YMLADRIS:

Expert reaction to study using a simulation to estimate how long global warming might continue for if greenhouse gas emissions are reduced to zero
    https://www.sciencemediacentre.org/...-continue-for-if-greenhouse-gas-emissions-are-reduced-to-zero/
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    YMLADRIS: to lepeny drevo se jmenuje cross laminated timber TADEAS

k tomu ukladani uhliku do struktur mest a budov viz TADEAS

z hlediska toho stavebnictvi to chapu tak, ze drevo je dobry, pokud jeho ziskavani nekompromituje ekosystemy, ale naopak se pracuje s tim, ze se prodlouzi jeho cyklus, tj. budova funguje jako jeho dlouhodoby uloziste.

z hlediska tech izolaci a nizkoenergetickejch/pasivnich standardu - dosahnout toho pasivniho standardu je materialove (= i financne) podle me neumerny benefitu, a to nejen z toho financniho, ale podle me i celkovyho energeticko-materialovyho. to kolik se usetri na vytapeni uz je od nejaky tepelny ztraty neobhajitelny z hlediska tech investic. my treba momentalne jdeme cestou nizkoenergeticky drevostavby, kde je kombinace ventilacniho TC (teplo se ziskava s vysokou ucinnosti ze vzduchu odchazejiciho z budovy, cerstvej vzduch se nasava mrizkou "analogove" v kazdy mistnosti zvlast = neni vzduchotesnost ani blower door test), v kombinaci s krbovou vlozkou s vymenikem a podlahovym vodnim topenim (jupiter). nesplnuje to standardy toho pasivniho domu (z hlediska tepelny ztraty ale ne o moc), ani vzduchotesnost, ale na technologie i provoz a z pohledu energeticko-materialovy lokalizace je to treba pro nas optimum.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    YMLADRIS:

Ending greenhouse gas emissions may not stop global warming: study
    https://phys.org/news/2020-11-greenhouse-gas-emissions-global.amp

In an imaginary world where carbon pollution stops with a flip of the switch, the planet warms over the next 50 years to about 2.3 degrees Celsius above pre-industrial levels—roughly half-a-degree above the target set in the 2015 Paris Agreement—and cools slightly after that.

Earth's surface today is 1.2C hotter than it was in the mid-19th century, when temperatures began to rise.

But starting in 2150, the model has the planet beginning to gradually warm again, with average temperatures climbing another degree over the following 350 years, and sea levels going up by at least three metres.

Under the second scenario, Earth heats up to levels that would tear at the fabric of civilisation far more quickly, but ends up at roughly the same point by 2500.

Reactions from half-a-dozen leading climate scientists to the study—which the authors acknowledge is schematic—varied sharply, with some saying the findings merit follow-up research, and others rejecting it out of hand.

"The model used here is ... not shown to be a credible representation of the real climate system," said Richard Betts, head of climate impacts research at the University of Exeter.

"In fact, it is directly contradicted by more established and extensively evaluated climate models."

Mark Maslin, a professor of climatology at University College London, also pointed to shortcomings in the model, known as ESCIMO, describing the study as a "thought experiment."

"What the study does draw attention to is that reducing global carbon emissions to zero by 2050"—a goal championed by the UN and embraced by a growing number of countries—"is just the start of our actions to deal with climate change."
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    PAD: on nízkoenergetický standart už není nic moc, je tam takový rozptyl a dneska by ti splnilo snad všechno. Pokud chceme mít pro klima příznivé stavby, potřebujem stavět pasivní domy, nebo aspoň na jejich spodní hraně.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    k tematu

Low-Carbon Cement Can Help Combat Climate Change - Scientific American
    https://www.scientificamerican.com/article/low-carbon-cement-can-help-combat-climate-change/
    PAD
    PAD --- ---
    JINDRICH: Mama mi jednou rikala o prispevku na jedne konferenci (venuje se zateplovani vedecky), ktery propocitaval energeticke ztraty tradicnich roubenek v Alpach, takto obalenych kolem dokola drevem. Vyslo jim to v nizkoenergetickem standardu:) Jeden z triku byl, ze tradicne spalovali drevo nejdriv od jizni, potom od vychodni, zapadni a nakonec az severni strany, ktera tak nejdele zustavala zaizolovana. Okna byla mala, spary se zacpaly mechem a zamazaly jilem anebo vapnem, stropy nizke, mistnosti male, dobytek spal pod jednou strechou s lidma. A slo to i bez elektriny, plastu, tepelnych cerpadel, atp.
    JINDRICH
    JINDRICH --- ---
    PALEONTOLOG: LINKOS:
    Roubenky se ale dříve na zimu běžně izolovaly smrkovejma haluzema. (alepspoň podle modelů a popisků ve vlastivědném muzeu ve vysokém nad jizerou). To že to aktuální uživatelé těch chalup nedělaj je jiná věc...

LINKOS
    LINKOS --- ---
    PALEONTOLOG: ale já se bavil o domech s izolací, těm dům ze dřeva bez izolace není schopen konkurovat.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    Biden planuje pozvat world leaders a resit klima. Hodne zalezi na americkem senatu (leden)

Biden has, thus far, spoken to eight world leaders on the phone – and he raised the issue of climate change on every single one. He has also said he will convene world leaders for a special meeting to discuss climate change within 100 days of taking office. His transition team now includes people such as Sue Biniaz, a key architect of the Paris Agreement. The contrast with the Trump years couldn’t be more stark.

CarbonBrief
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    LINKOS: dřevo má stále lepší vlastnosti než normálně omítnutej barák, nevím co řešiš, prostě je to staební materiál s dobrejma izolačníma vlastnostma. že jsou modernější a lepší ? jsou, ale to není součást výroku.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    Schellnhuber je proponent staveni ze dreva, ale myslim ze je to nejak zvlastne napusteny drevo ktery ma nejaky trochu jiny vlastnosti. vic si asi vybavi TADEAS
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    PALEONTOLOG: přesně tak, když vynecháš všechny moderní materiály, tak dřevo vede... Jenže deska z drevovlakne není konstrukční dřevo o kterém mluvíš. Proč máš takový problém přiznat, žes placnul hloupost?
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    LINKOS: ach bože, když vynecháš keramzity perlity a porobetony, tak dřevo ve stavebních materiálech prostě vede. 0.2, desky z dřevovláken 0,05. takže kdybys tím chtěl izolovat, můžeš. prostě kecy kecy
    Katalog stavebních materiálů
    https://stavba.tzb-info.cz/docu/tabulky/0000/000086_katalog.html
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    PALEONTOLOG: tak jasně, když že stavebních materiálů vytěsníš všechny izolanty, tak určitě.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    LINKOS: dřevo je ze stavebních materiálů prakticky z nejlepších izolantů.
    jedna strana škály ti vadí, tou druhou argumentuješ :D
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    PALEONTOLOG: a kdo je tady blb si laskavě odpusť
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    PALEONTOLOG: ja vezmu průměrný izolant abys mě nemohl obvinit z toho, že beru ten nejlepší (0,03) ty vezmeš materiál nejhorší a stejně mě obviníš z toho, že to já prekrucuju.
    Jasně jako stavební materiál je dřevo vhodné, to jsem psal od začátku, jádro sporu je v tom, žes tvrdil, je je to dobrý izolant a zateplovat netřeba.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    SHEFIK: vše má kličky a háčky, ale tvrdit na zelený louce, dřevo je špatnej izolant... to může jen blb
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    ono to taky vsechno neni tak primocare jedboduchy... kdysi bejval londyn celej drevenej...

Velký požár Londýna – Wikipedie
    https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Velk%C3%BD_po%C5%BE%C3%A1r_Lond%C3%BDna

ohledne betonovejch lobby. nejsem si vedomej, ze by nekdo nekomu prikazoval stavet z betonu. o materialech rozhodujou povetsinou architekti a investor... nebo mi neco unika?
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    LINKOS: vidíš a v porovnání s betonem je izolant výbornej, 1,2 vs 0,2.
    nezlob se, ale netvrdím, že není lepší izolace než dřevo, nemusíš argumentovat nejnižším zateplením na trhu. to je nonsense.
    dál si troufnu tvrdit, že dřčevo není izolační ale stavební materiál. ukaž mi konvenční stavební materiál s izolačními vlastnostmi dřeva ? možná najdeš beton z perlitu, vše ostatní je horší.
    spáry a mezery souvisí se stavebně technickým řešením, ne s vlastnostmi dřeva.
    mícháš dost věcí dohromady.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam