SIFU / cca 25 hodin / 70% trophies a jdu si pro tech par zbyvajicich na platinu.
Japonci rikaji, ze je kopirovani vysokou formou uznani a presne tohoto rceni se drzelo francouzske studio Sloclap ve svem aktualnim projektu jmenem SIFU, ktery vysel exkluzivne pro Playstation a Epic (jde pravdepodobne o exkluzivitu casovou, kdy vyjde krabicova verze 3. kvetna).
Proc jsem zminoval kopirovani v dobrem slova smyslu? Na to je jednoducha odpoved. Francouzi napsali podle jejich slov milostny dopis, respektive poctu kung-fu/wuxia zanru a coby zaklad pouzili inspiraci a stavebni kameny od tech nejlepsich z nejlepsich a to precizni level design Dark Souls, kdy mate k dispozici z pocatku kompletni level, ve kterem si nasledne muzete otevrit logickou zkratku k zaverecnemu bossovi, tak se vam vyplati zkoumat okolni svet a kompletovat dukazy. Jednou je to klic, jednou indicie a jednou zase magneticka karta ke dverim v jinem levelu... Dale si pujcili zakladni mechaniku od Sekiro, kde mate jak ukazatel zdravi, tak ukazatel "posture", coz je defakto stupnice prolomeni vasi obrany. Stejnou stupnici maji samozrejme i nepratele a zalezi na vas, jestli jestli na to pujdete slozite brutalni silou, anebo elegantne prolomenim jejich obrany.
Coby treti ingredienci pouzili naprosto spickovou choreografii kontaktniho boje, ktera byla vlastni poslednim dilum Yakuzy a Judgmentu studia Rya Ga Gotoku, kdy jenom nevericnej zirate na to, ze jen pomoci vasich zkusenosti a vyuzivani prostredi generujete situace, ktere jsou stejne a ne-li fotogenictejsi, nez filmy s Bruce Lee a k tomu vam poslouzi cca desitka zakladnich uderu a pote neuveritelnych 25 comb, ktere si postupne muzete odemknout a nedeste se. Daji se pomerne rychle a intuitivne naucit. Jejich uceni pri pruchodu levely je neskutecne navykovy, protoze pri nich mate pocit, jako byste ovladali skutecny bojove umeni Pak Mei a verte mi, ze takovou radost z uceni jste ve hre uz dlouho nemeli, protoze se z trapnych pokusu a permanentni smrti pomerne rychle promenite v elegantni a precizni Kung-fu stroj.
Vsechny tyhle ingredience francouzi zabalili do Rogue-lite systemu, ktery ma dalsi dalsi zvlastnost. Starnuti. Ano system starnuti, ktery provazi kazdou smrt. Jakmile zemrete, zestarnete podle vasi aktualni situace. Muze to byt rok a muzou to byt let klidne sest, takze kdyz zacinate ve svych dvaceti letech, snazite se prezit co nejdele, protoze konecna je ve vasich 79. Nebojte se. Hra neskonci. Jen se vratite do vaseho byt, prehodnotite strategii a pokracujete dal od vaseho nejlepsiho nejnizsiho veku, ktereho jste v konkretnim levelu dosahli. Abyste nezacinali stale od nuly, tak mate moznost si vase skilly permanentne odemknout, ale je to 5x drazsi, nez bezne, coz vas prijemne motivuje byt lepsi, rychlejsi a nenechat se ani zasahnout, protoze pokud budete precizni, Sifu vas za to odmeni u waypointu, kde mate moznost vylepsovat si vasi postavu rpg stylem. Je to funkcni, precizni a nuti vas to uvazovat cemu, kdy a proc date prednost.
Ja vim, je to spousta textu, ale hra vam nic nerekne. Na vsechno si musite prijit ve stylu Dark Souls pekne sami. Sice si projdete kratkym intrem coby pseudotutorialem, ale ucte se a tak to ma byt. Krom toho vas Sifu neobtezuje cutscenami, rozhovory a tunami textu. Vsechno je strohy, minimalisticky a nerozptyluje to.
Sifu - Official Reveal Trailer | PS5, PS4https://youtu.be/1FQ1YO3Ks2UDal bych jeste zminil luxusni grafickou stylizaci, ktera misty pretika do regulerniho artu a osmdesatkovyho akcniho vizualu, skvelej soundtrack a dotazeny audio do ktereho behem par dni pribude cinska audio stopa, tak to bude cele jeste autentictejsi. Tak abych to uzavrel. Pro me je SIFU obrovsky prekvapeni, ktery je tezky, ale stejne jako hry of From Software je ferove tezky. Bossfighty vas trochu potrapi, ale jakmile si najdete jejich vzorec, tak se vase chaoticky pokusy promeni v cirou radost. Sifu si diky tomu behem poslednich dvou tydnu vybudoval pomerne solidni renome a na youtube muzete videt svetove rekordy ve speedrunu. Ty samozrejme doporucuju az po dohrani, protoze v nich sileni Korejci, kteri davaji Sekiro na no-hit pruchody ukazou nejlepsi strategii, na kterou si chcete prijit sami.
Ja vim. Rozepsal jsem se, ale to je tim, ze proste a jednoduse vysla HRA ve ktere vsechno funguje na vsech urovnich tak jak ma a navic po vas chce trochu skillu a nedela z vas blbce. Dnes jsem ji dohral a budu pokracovat dal, protoze si pro vas autori schovali moc prijemny prekvapeni, ktery vas s usmevem posle znovu na cestu za pomstou a verte, ze se u toho budete celou dobu nadsene usmivat. Davam neunahlenych 10/10 a pro me to bude spolu s Elden Ringem, kterej pristi tyden vychazi hra roku a bojovka dekady.