VONBONBON: Buvol, to zní zajímavě.
Co se ty soli týče, asi se vlastně moc nenahrazovala. V době před tepelnou úpravou potravy to asi nebylo potřeba, syrová strava zřejmě dodala sama potřebný látky. Samozřejmě popel některejch stromů může sůl do určitý míry nahradit, ale asi ne úplně, takže sůl byla obchodní komoditou daleko, daleko dřív, než lidi vůbec třeba objevili bronz. Nicméně se prej nejspíš nesolilo tolik, jako dneska.
Tady je celá pasáž, je to od Magdaleny Beranový, Jídlo a pití v pravěku a ve středověku (doporučuju k přečtení, i když bych si přál, aby tam byly některý věci víc do detailu, opakovaně tam jsou zmiňovaný sladký jídla z masa, ale bez informace, kolik cukru/medu nad kolik masa, takže si člověk neudělá představu, jak moc hnusný to bylo):
"Koření a pochutiny
Sůl
Nejstarším a nej důležitějším vylepšením jídla je sůl. Byla nezbytná pro výživu tam, kde se již nejedly syrové vnitřnosti a nepila krev v dostatečném množství, a obchodovalo se s ní již od mladší doby kamenné. Ve střední Evropě bylo dost solných nalezišť v dnešním Polsku, v Rakousku, Německu či na východním Slovensku. Známé jsou solné doly v Hallstattu z počátku doby železné. V blízkosti moře se již asi od pravěku využívala sůl z odpařené mořské vody. Ve starém Egyptě se však například daleko více cenila sůl ze suchozemských zdrojů, do Říma se naopak dovážela z moře. Sůl bylo možno získat i z popela některých dřevin nebo rostlin.
Sůl používaly všechny vrstvy obyvatelstva a patrně nikomu nebyla nedostupná. To samozřejmě neznamená, že by se solilo tolik jako dnes.
Chlebové placky se mohly péct docela dobře bez soli."
Co se otázky na neandrtálský hody týče, tak pochybuju, že by na to dokázala archeologie odpovědět. Vždyť sme rádi, když najdeme z tý doby něco víc, než jámu s ohořelejma kostma. Už zbytky rostlinný potravy sou poklad, protože ty se většinou dost rychle a hlavně kompletně rozkládaj. Myslel bych si ale, že přístup pravěkejch lidí k jídlu byl spíš pragmatickej. Když bylo, jedlo se, když ne, kručelo v břiše a doufalo se, že jídlo brzo bude. Nevyloučil bych ale přítomnost jídla v různejch obřadech v podobě obětiny. O tom ale paní Beranová bohužel nepíše.