• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    KOVOVAMINCE
    KOVOVAMINCE --- ---
    SULTHAN: Jo, uměj se potopit snad do šesti metrů... A furt mi to přijde ujetý.
    SULTHAN
    SULTHAN --- ---
    KOVOVAMINCE: K tomu si vždycky vzpomenu na losy, co žerou pod hladinou https://www.youtube.com/watch?v=BvVjFqgdEiI
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    Dnes se Barbados emancipoval od Britského impéria a stal se (nejmladší) republikou.
    KOVOVAMINCE
    KOVOVAMINCE --- ---
    Velboudi umí plavat! Uplavou i deset kilometrů...
    Tohle není jen koráb pouště. Indičtí „slaní“ velbloudi plavou jako ryby a přesto jim hrozí vyhynutí — ČT24 — Česká televize
    https://ct24.ceskatelevize.cz/veda/2621027-tohle-neni-jen-korab-pouste-indicti-slani-velbloudi-plavou-jako-ryby-a-presto-jim-hrozi
    #zvířata #fakt
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hanukkah_gelt - nevěděl jsem, že takové ty čokoládové penízky, které se objevují u nás v obchodech kolem Vánoc mají původ v židovských tradicích...
    SULTHAN
    SULTHAN --- ---
    GREATDRAKE: Bylo to poněkud složitější. Supermacs požádali o zrušení ochranné známky na Big Mac, protože jí McDonald v 5 letech předtím dostatečně nevyužíval. McDonald se odvolal (2017), odvolání prohrál (2019).
    To ovšem neznamená, že tu ochrannou známku nemá vůbec. Ochranná známka nebyla zrušena, ale bylo zúženo její používání. Už se neaplikuje např. na restaurační služby a nápoje. Je stále aplikovaná na sendviče.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    https://www.youtube.com/playlist?list=PLAbm7FaHa3u_sntNIvazoKaEyKU0s9X1J

    Záznam Týdne Akademie věd

    Právě sleduji a je to hrozně zajímavé tohle video (věděli jste, že Vikingové měli žehlicí prkna z kostí velryb?):
    Záhada Vikingů v Grónsku
    https://youtu.be/2Q3dzYvKAtA?list=PLAbm7FaHa3u_sntNIvazoKaEyKU0s9X1J
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    FRK_R23: No spíš je to zvova nahraný, než remaster .)
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    Vyšel remaster Hrdinů Nové Fronty. Asi tak 14 dní zpátky. WOW!

    https://www.youtube.com/channel/UCbgj8hbaPZNPNwU41IqJhTw
    STENNY
    STENNY --- ---
    Dnes jsem zjistil, že formálně vzato má americký Kongres stále právo vydávat "letters of Marque and Reprisal," tedy kaperské listy - povolení se státním požehnáním konat činy, které by jinak byly pirátstvím.
    Reálně byly poslední americké kaperské listy vydány v rámci války s Británií 1812-1815 a v roce 1856 USA podepsalo Pařížskou deklaraci námořního práva (Paris Declaration Respecting Maritime Law), která privatýrství/korzárství zakazuje.
    ASNEK
    ASNEK --- ---
    “An army marches on its stomach,” Napoleon is supposed to have said. But unfortunately for the armies of his time, the food available to the stomachs of those hungry soldiers was neither appetizing nor nutritious--consisting primarily of hard bread and salted meat. Napoleon wanted to better feed his army, so he offered a prize of 12,000 francs to anyone who could invent a better way to store and preserve food.
    The chef Nicolas Appert rose to the challenge. After years of trial and error he eventually perfected a method of putting food in jars and then submerging the jars in boiling water to preserve the food and seal the jars. In other words, he invented canning.
    Appert won the prize and the fame that came with it. The process he invented is essentially the same process we still use today.
    Appert is still celebrated and well-known in France (where "canning" is called "appertization"), but he has faded into obscurity in the rest of the world, despite being responsible for one of humanity's most important inventions.
    Today is the birthday of Nicolas Appert. He was born on November 17, 1749.



    #historie #fakt #jidlo
    ASNEK
    ASNEK --- ---
    Faceless Beauty Contest In Cliftonville, 1936
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    ARCHIMEDES: V podstatě je to vlastně multikoptéra s nosným balónem :D
    Cvičně jsem spočítal terminální rychlost při plochém klesání bez motorů a vyšlo mi 1,5-2 m/s, to by ta podvozková noha pro setrvačnou hmotnost těch 10 tun tak okometricky dát mohla. Good :)
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    STENNY, MAKROUSEK: A, díky, takhle to smysl dává :)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    ARCHIMEDES: Jojo. My s nim pred dvema tydny leteli a pouziva na to motory, ktere otaci o 360 stupnu. Mimochodem nejzabavnejsi bylo pro mou bejvalku, ktera se zivi jako pilotka, oznameni: "Jakmile dosahneme letove hladiny, otevreme okynka.". A pak pristani, kdy jsme pristavali ke stozaru, takze Zeppelin se naklonil spickou k zemi a pak na miste zklesal ke stozaru. Bylo to docela kontraintuitivni ;-).
    STENNY
    STENNY --- ---
    ARCHIMEDES: Pardon za nepřesnost, podle ofiko stránek nevyužívá vztlak ploch (složilo se mi v hlavě info ze dvou vzducholodí), ale motory.
    Nicméně při vzletové váze údajně těžší než vzduch je:

    "Some people say, the Zeppelin NT is a lighter-than-air aircraft. This is not quite correct. The Zeppelin NT takes off with a static weight of approx. 350 kg (772 lbs). Therefore, it is heavier than air.

    A hot-air balloon is a lighter-than-air aircraft. The Zeppelin NT climbs using its three engines, whereas a balloon climbs solely by means of helium or hot air."

    Frequently asked questions | Zeppelin-NT am Bodensee
    https://zeppelin-nt.de/en/zeppelin-companies/services/FAQ.html
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    STENNY: Nic takového o Zeppelin NT nemůžu najít a i průběh vzletu/přistání, co vidím na záběrech, odpovídá klasické vzducholodi, ne hybridní. Tvar trupu taky neodpovídá vztlakovému tělesu a ocasní plochy umístěním ani profilem na generování vztlaku nevypadají.
    Odkud to máš?
    STENNY
    STENNY --- ---
    Obecně můžeme stroje, které létají, dělit na ty lehčí než vzduch a na ty těžší než vzduch. Lehčí než vzduch jsou převážně vzducholodě a balony, těžší jsou třeba klasická letadla. Jenže ta hranice je trochu prostupnější, než by se zdálo - třeba německé héliové vzducholodi Zeppelin NT jsou ve skutečnosti těžší než vzduch, využívají k letu princip vztlaku nosných ploch při dopředném pohybu a v případě poruchy motorů by brzy skončily na zemi...
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    V Bombaji se rozhodli bojovat s hlasitostí dopravy. Indický řidiči mají totiž nehezkej zvyk troubit. Kdykoliv, neustále, pořád. Protože to dá rozum, když budete dost dlouho a hlasitě troubit, tak tu zelenou určitě přivoláte. Ve městě proto nainstalovali systém, kterej resetuje odpočet červený, pokud hlasitost přesáhne 85 db. Prej už to nese svoje ovoce a hlasitost dopravy se výrazně snížila.
    Jen by mě zajímalo, kolik troubičů dostalo do huby vod těch, co nechtěli čekat.

    Bombajská policie k tomu udělala docela vtipný video.

    https://twitter.com/i/status/1223090017397960705

    #fakt
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam