• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    ASNEK
    ASNEK --- ---
    “An army marches on its stomach,” Napoleon is supposed to have said. But unfortunately for the armies of his time, the food available to the stomachs of those hungry soldiers was neither appetizing nor nutritious--consisting primarily of hard bread and salted meat. Napoleon wanted to better feed his army, so he offered a prize of 12,000 francs to anyone who could invent a better way to store and preserve food.
    The chef Nicolas Appert rose to the challenge. After years of trial and error he eventually perfected a method of putting food in jars and then submerging the jars in boiling water to preserve the food and seal the jars. In other words, he invented canning.
    Appert won the prize and the fame that came with it. The process he invented is essentially the same process we still use today.
    Appert is still celebrated and well-known in France (where "canning" is called "appertization"), but he has faded into obscurity in the rest of the world, despite being responsible for one of humanity's most important inventions.
    Today is the birthday of Nicolas Appert. He was born on November 17, 1749.



    #historie #fakt #jidlo
    ASNEK
    ASNEK --- ---
    Faceless Beauty Contest In Cliftonville, 1936
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    ARCHIMEDES: V podstatě je to vlastně multikoptéra s nosným balónem :D
    Cvičně jsem spočítal terminální rychlost při plochém klesání bez motorů a vyšlo mi 1,5-2 m/s, to by ta podvozková noha pro setrvačnou hmotnost těch 10 tun tak okometricky dát mohla. Good :)
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    STENNY, MAKROUSEK: A, díky, takhle to smysl dává :)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    ARCHIMEDES: Jojo. My s nim pred dvema tydny leteli a pouziva na to motory, ktere otaci o 360 stupnu. Mimochodem nejzabavnejsi bylo pro mou bejvalku, ktera se zivi jako pilotka, oznameni: "Jakmile dosahneme letove hladiny, otevreme okynka.". A pak pristani, kdy jsme pristavali ke stozaru, takze Zeppelin se naklonil spickou k zemi a pak na miste zklesal ke stozaru. Bylo to docela kontraintuitivni ;-).
    STENNY
    STENNY --- ---
    ARCHIMEDES: Pardon za nepřesnost, podle ofiko stránek nevyužívá vztlak ploch (složilo se mi v hlavě info ze dvou vzducholodí), ale motory.
    Nicméně při vzletové váze údajně těžší než vzduch je:

    "Some people say, the Zeppelin NT is a lighter-than-air aircraft. This is not quite correct. The Zeppelin NT takes off with a static weight of approx. 350 kg (772 lbs). Therefore, it is heavier than air.

    A hot-air balloon is a lighter-than-air aircraft. The Zeppelin NT climbs using its three engines, whereas a balloon climbs solely by means of helium or hot air."

    Frequently asked questions | Zeppelin-NT am Bodensee
    https://zeppelin-nt.de/en/zeppelin-companies/services/FAQ.html
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    STENNY: Nic takového o Zeppelin NT nemůžu najít a i průběh vzletu/přistání, co vidím na záběrech, odpovídá klasické vzducholodi, ne hybridní. Tvar trupu taky neodpovídá vztlakovému tělesu a ocasní plochy umístěním ani profilem na generování vztlaku nevypadají.
    Odkud to máš?
    STENNY
    STENNY --- ---
    Obecně můžeme stroje, které létají, dělit na ty lehčí než vzduch a na ty těžší než vzduch. Lehčí než vzduch jsou převážně vzducholodě a balony, těžší jsou třeba klasická letadla. Jenže ta hranice je trochu prostupnější, než by se zdálo - třeba německé héliové vzducholodi Zeppelin NT jsou ve skutečnosti těžší než vzduch, využívají k letu princip vztlaku nosných ploch při dopředném pohybu a v případě poruchy motorů by brzy skončily na zemi...
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    V Bombaji se rozhodli bojovat s hlasitostí dopravy. Indický řidiči mají totiž nehezkej zvyk troubit. Kdykoliv, neustále, pořád. Protože to dá rozum, když budete dost dlouho a hlasitě troubit, tak tu zelenou určitě přivoláte. Ve městě proto nainstalovali systém, kterej resetuje odpočet červený, pokud hlasitost přesáhne 85 db. Prej už to nese svoje ovoce a hlasitost dopravy se výrazně snížila.
    Jen by mě zajímalo, kolik troubičů dostalo do huby vod těch, co nechtěli čekat.

    Bombajská policie k tomu udělala docela vtipný video.

    https://twitter.com/i/status/1223090017397960705

    #fakt
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    Další ze série medailonků ex-kolegy

    Před 151 lety se narodil Walter Runciman, britský politik, který u nás příliš pochopení nenalézá. Ústředním motivem jeho politické kariéry bylo setrvání ve vládě, i když jeho spolustraníci z ní odešli.

    Syn loďařského magnáta se za svou politickou kariéru proslavil mimo jiné tím, že jeho prvním protivníkem byl jistý mladý důstojník jménem Winston Churchill. V prvních volbách, ve kterých získal mandát ve Sněmovně, porazil právě mladého Winstona, který si tak na vstup do velké politiky musel počkat o něco déle. Opakovaně se podílel na vládách, včetně koaliční (národní) vlády v 30. letech. Když jeho liberálové dospěli k poznání, že ve vládě své názory jako menší partner neprosadí, většina strany prosadila vystoupení z vlády, ale část strany v ní zůstala. Později odešla i ona, nicméně WR v ní zůstal s tvrzením, že má ještě úkoly, které je třeba splnit a založil si vlastní stranu, která ale zkrachovala. Ani tak jeho věrnost nebyla oceněna a byl zbaven svého ministestva, místo toho mu nabídli ministerstvo bez portfeje bez vlivu. To už nevydíchal ani on a z vlády odešel. Ale po roce mu byla nabídnuta mise do ČSR s tím, že pokud ji úspěšně naplní, odměny se mu dostane. A skutečně po podepsání Mnichova dostal za odměnu post šéfa tajné rady.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    XCHAOS: ja jsem kdysi (ssi pred dvaceti lety, mozna o trochu min) jeden spiralovej vytah pouzil pri prestavbe obchodniho domu Loeb v Thunu. Nebylo to z my iniciativy: chtel ho stavebnik. Ten vytah celkem brzy vypnuli, uz ani nevim proc. Stalo to raketu, ale proc to sem pisu: od Mitsubishi nebyl. Ale je mozny ze to “world only” uz dnes je pravdou a nikdo jinej tu opicarnu nedela.
    MAGUMI
    MAGUMI --- ---
    STENNY: Jeremy Clarkson má dokument o střelných zbraních. O Whitworthovi mluví tady:

    Jeremy Clarkson - Inventions That Changed the World Gun (Rus sub)
    https://youtu.be/m_uMxwUs308?t=758
    STENNY
    STENNY --- ---
    SALVATOR: Nedalo mi to a dohledal jsem detaily: Whitworth rifle byla cca 4x dražší než standardní britská pěchotní předovka Enfield 1853.
    Hlaveň se nevyráběla stejným způsobem, jako běžné drážkované hlavně, ale kombinací lití a lisování. Whitworthky měly tím pádem v podstatě hlavně z litiny, jako tehdejší průměrné železné dělo... jen materiál byl výrazně kvalitnější.

    (A jo, je to ten samý pan Whitworth, podle kterého se jmenuje anglosaský závitový standard).
    STENNY
    STENNY --- ---
    SALVATOR: Nejen že nebyl rovný, ale měl asi třikrát prudší stoupání, než byl tehdy standard. IIRC měla Whitworthka jednu kompletní rotaci vývrtu na dvaceti palcích délky a standard byl kolem sedmdesáti.
    Poměrně běžnou reakcí lidí, kteří přemýšleli o koupi Whitworthky pro armádu, bylo "je úplně super, ale absurdně drahá, takže nemáme zájem," čili tvůj dojem je asi správný :).
    Nicméně ten koncept není úplně opuštěný - matně si pamatuju, že Barret před nějakou dobou představil pušku, který vypadala jak moderní inkarnace Whitwortha: vývrt šesti/osmiúhelníkový, střela z tvrdé slitiny (snad mosaz?), ráže kolem deseti milimetrů. Takže asi nadčasový design.
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    STENNY: Tyjo, to by mě zajímalo, jak náročná musela tehdy bejt výroba hlavně se šestiúhelníkovým vývrtem. Protože aby udělil projektilu rotaci, tak logicky nemoh bejt rovnej, ale "do vrtule". To by i dneska mohlo bejt celkem drahý.
    STENNY
    STENNY --- ---
    Leckdo si myslí, že všechny palné zbraně před vynálezem jednotného náboje (střela, prach a zápalka v jednom celku) byly přesné způsobem "přibližně tímto směrem k nepříteli." Ne tak docela. Už dlouhé lovecké předovky s drážkovanou hlavní byly mnohdy pověstné tím, na jakou vzdálenost dokáže zkušený střelec trefit... a pak přišel Sir Joseph Whitworth. Ten došel kolem roku 1854 k názoru, že kdyby dokázal nějak omezit tření střely v hlavni a zároveň ji stabilizovat rychlou rotací, výsledná zbraň by měla mnohem větší účinný dostřel, než jiné dobové zbraně. Nakonec se mu to povedlo pomocí atypické dlouhé střely šestiúhelníkového průřezu a pušky s odpovídajícím "hranatým" vývrtem.
    Whitworth rifle při testech dosahovala rozptylu 12 palců na 800 yardů (dost přesné na zasažení člověka) a 140 palců na 1800 yardů (pořád dost na to, aby bylo možné střelit po skupině důležitých lidí a nezřídka někoho trefit). Její střely navíc v letu vydávaly velmi dobře rozpoznatelný zvuk, který měl (jak se ukázalo během americké občanské války) nepříjemný vliv na morálku, přesně podle vzoru "Ježíš tě vidí... Ježíš je pitbull..."
    Whitworthka se totiž stala zbraní konfederačních ostrostřelců, kteří doprovázeli pěchotní jednotky a snažili se likvidovat zejména obsluhu nepřátelských děl. Důstojníkem ovšem také nepohrdli. Asi nejznámějším případem je, když yankeeský generál Sedgwick dohlížel na rozmisťování artilerie před bitvou a jeho muži se začali krýt kvůli projektilům z withworthky, které hvízdaly kolem. Sedgwick dvakrát prohlásil, že se za ně stydí, protože "na tuhle vzdálenost by netrefili ani slona." Pak padl s prostřelenou hlavou.
    ALEXIS
    ALEXIS --- ---
    XCHAOS: Já se přiznám, že mě nejvíc baví ty její písničky. :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALEXIS: tam je spíš zajímavé, že Sabine kope za kvantovou gravitaci, což není ve fyzice úplně mainstreamový přístup. Ovšem to bych tu musel lobbovat za jeden svůj málo navštěvovaný NYX klub :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Spiral (Curved) | Mitsubishi Electric Elevators and Escalators
    https://www.mitsubishielevator.com/products/escalators/spiral
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    Při cestě z Prahy do Olomouce po D1 překročíte evropské kontinentální rozvodí celkem pětkrát; při využítí I/35 celkem třikrát; na většině ostatních cest jen jednou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam