• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    Přišli jste na něco zajímavého? Z historie, vědy, popkultury, nebo bežného života? Podělte se o to. Pozor na faktoidy - ověřujte zdroje.



    Zajímavé, až interesantní kanály na YT:


    Směs - spíš technické obory
    Veritasium
    Kurzgesagt
    Vsauce
    Vsauce 2
    Vsauce 3
    Vsauce 4
    Tom Scott
    SmarterEveryDay
    Colin Furze
    Objectivity
    The Royal Institution
    Joe Scott


    Matematika
    Numberphile


    Fyzika
    Physics Girl
    Steve Mould
    Sixty Symbols


    Chemie
    Periodic Videos
    NileRed


    Astronomie
    Astrum
    PBS Space Time


    Příroda
    Nature Bites


    Lingvistika
    NativLang
    Langfocus


    Teorie hudby
    Adam Neely


    Historie
    Fall of Civilizations
    Mark Felton Productions
    Dejepis Inak
    History Time


    Potraviny
    Adam Ragusea
    Tasting history with Max Miller


    Film
    Film Courage


    Lingvistika/Mytologie/Etnologie/Kulturní antropologie
    Crecganford
    The Histocrat


    Jídlo/Debunking
    How To Cook That


    Nevím, neznám, nezařaditelné nebo zatím nezařazeno
    Branch Education
    ColdFusion
    Today I Found Out
    CGP Grey
    rozbalit záhlaví
    ATUARFIK
    ATUARFIK --- ---
    SALVATOR: Takze ty potopene rai, to jsou vlastne prvni bitcoiny?
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    Na souostroví Yap v Mikronésii mívali zajímavý platidlo - Rai. Šlo o kamenný mince z druhu vápence, kterej se ovšem na ostrově nenachází a musel se dovážet z Palau nebo Guamu - to taky společně s obtížností dopravy určovalo hodnotu měny a bránilo inflaci. Každá mince má uprostřed vyvrtanou díru, aby se daly navléct třeba na šňůrku a přenášet. Nebo taky aby se tou dírou prostrčila kláda. Nejmenší exempláře totiž mají průměr pár centimetrů, ovšem ty největší mají 4 metry a hmotnost k pěti tunám. Tenhle Rai má asi 2,4 metru. Takhle velký se používaly třeba jako věno, při kupování půdy a podobně, ovše, většinou maj mezi 30 a 50 cm.
    Ty velký už samozřejmě nikdo nikam nevláčel - prostě byly na místě, momentální vlastnictví se vyznačovalo na ně a změna držitele se vyjadřovala tak, že se k ústní tradici, vážící se k danýmu Rai, přidala další část jeho příběhu. Hodnota mince byla taky určená kvalitou zpracování (což o něco snižilo hodnotu novejch Rai, vzniklejch poté, co domorodci dostali od Evropanů železný nástroje), případně pokud se s nima pojila nějaká zajímavá historka. Takže paradoxně použitelný a možná i mající vyšší hodnotu byly ty, který nebyly vůbec dosažitelný, protože se při nehodě během přepravy potopily na dno oceánu a způsobily třeba smrt nějakýho námořníka a podobně.
    Rai se přestaly vyrábět v první čtvrtině 20. století, ale pořád mají svou hodnotu a dá se jima ručit třeba při zřizování půjčky v bance, můžou bejt předmětem dědictví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    NIKDAS:
    KOVOVAMINCE: snad je to i viditelný. jde o formu triboluminiscence a fyzikálně to není plně objasněné (nějaká rekombinace elektrického náboje, či co, ale...). dělají to i drcené krystaly cukru, atd.
    Triboluminescence - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Triboluminescence
    https://www.youtube.com/watch?v=M35k_8k4ONQ

    Bod za velmi zajimavý fakt, mě to přišlo na tenhle klub moc fyzika, jinak ale znám a sleduju dlouhodobě (protože jeden z možných entry points do nové fyziky, což ještě víc platí u sonoluminiscence, která je ještě divnější...)
    KOLOC
    KOLOC --- ---
    ERRTU: mě by zajimaly ty ponorky!
    KOVOVAMINCE
    KOVOVAMINCE --- ---
    NIKDAS: Prej na to přišli už sověti v padesátejch letech, takže zbraň z toho asi vyrobit nejde...
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    KOVOVAMINCE: tady je k tomu video.
    Zajímalo by mě, jak moc to od roku 2008 zdokonalili
    Sticky tape X-rays: by Nature Video
    https://www.youtube.com/watch?v=LQBjRF9mX1Y
    KOVOVAMINCE
    KOVOVAMINCE --- ---
    Při odlepování izolepy z role vzniká slabý rentgenový záření. Když ji budete odtrhávat dost rychle (3cm/s), můžete si ve vakuový komoře udělat třeba rentgen prstu jako vědci z Kalifornie. Yay!
    NJAL
    NJAL --- ---
    Zda se, ze Curtisse Polaci dali dohromady:

    Aircraft Photo of D-IRIK | Curtiss Hawk II | AirHistory.net #438463
    https://www.airhistory.net/photo/438463/D-IRIK
    NJAL
    NJAL --- ---
    HAR4NT: Na akrobacii mel dokonce vlastni letadlo -

    Udet U 12 Flamingo - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Udet_U_12_Flamingo

    Nicmene "napad na Stuku" dostal pri navsteve USA, kde videl ukazky stremhlaveho bombardovani a nejaky ten Curtiss Hawk fakt dostal. Ted je v Krakove:
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    DEMENCE: a nebyl ten "dvouplosnik" spis ten Curtis, co s nim prej dycky vozralej lital jako cvok a delal akrobacii? Diky tomu prej dostal i napad na Stuku potazmo taktiku stremhlavyho bombardovani
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    ERRTU: Ta "černá skříňka" je teda německá a z WW2, co si pamatuju. Měl to protrhnout prstem...
    NJAL
    NJAL --- ---
    https://twitter.com/todayyearsoldig/status/1562517135888302080
    JON
    JON --- ---
    QUIP: tady to sice neni napsane primo, ale murne zajimavych faktu tam je pokokot https://michalov.cz/tag/z-deniku-hrobare/
    QUIP
    QUIP --- ---
    A nemate nekdo zajimava fakta k tomu, jak probiha postupna trojnasobna exhumace? To me na tom pribehu dost zaujalo. Myslim veci jako po kolika letech se v zemi rozlozi telo, po kolika se rozpadne rakev, jestli ho pokazde prendavali do nove rakve a tak ;)
    DEMENCE
    DEMENCE --- ---
    NJAL: navíc bych dodal že o jeho sestřel se doslova strhla bitka, krom pilota místni australské letky která měla na starosti příslušný úsek fronty, ale dle balistiky a očitých svědků ve skutečnosti dostal od AA oddílu pěchoty úseku fronty a i tam jsou identifikováni nejméně dva lidé kteří ho "zaručeně" sundali...


    ERRTU: tady bych ještě přidal jednu historku schodů okolností z létajícího ciskusu.. Za 1.svetove mnozí letci byli šlechtici a chovali určitou rytířskost vůči svým soupeřům, kupříkladu člen létajícího cirkusu a pravděpodobně nejlepší letech všech dob, Ernst Udet měl annsvem venkovském sídle vězení pro sebou sestřelené piloty. Do tohoto vězení se dostal poručík Brown z Royal Flying Corps, a zůstal zde do konce války a dokonce se s aUdetem staly přátelé a celé meziválečné období si psaly dopisy. Před Olympiádou v Berlíně pozval Ernst poručíka Browna a jeho syna, Erica který se mu mezitím narodil na Olympiádu.. Brownovi přijeli na zahajovací ceremoniál a po něm je vzal Ernst na letiště kde se předvádějí bf109ky. Udet vzal Erica do dvouplošníku a ukázal mu zač je toho v Pardubicích perník a jak se litalo za velký války... Když přistály řekl mu, hochu, nauč se německy a létat. Mladý Eric udělal oboje a za války se z něj stala jedna z největších legend.. Captain Eric Melrose "Winkle" Brown, CBE, DSC, AFC, Hon FRAeS
    NJAL
    NJAL --- ---
    Mimochodem, Manfred von Richthofen byl v roce 1917 zranen strelou na hlave, ale zvladl pristat, nicmene to zraneni ho nejak poznamenalo a uz to nebylo jako predtim - ostatne pri svem poslednim letu porusil spousty vlastnich pravidel - prilis dlouho se soustredil na jedine letadlo nizko nad nepratelskym uzemim. Pote, co mel poruchu na obou kulometech, udelal pod palbou z britskych zakopu prudkou stoupavou zatacku a jeho srdcem proletela strela z britskeho pesackeho Vickersu.

    S letadlem zvladl jeste pristat, ale pak byl konec. I kdyz existuji svedectvi nemeckych pilotu, kteri ho udajne na zemi videli stat v kruhu britskych pesaku, ale to je spis prani otcem myslenky. Letadlo pak bylo doslova rozparano a rozebrano na kousky lovci suvenyru, i kdyz bylo prakticky neposkozeno. Pitva britskym lekarem prokazala tu jedinou fatalni strelu.
    CDR
    CDR --- ---
    Zajímavých faktů ohledně začátků vojenského letectva je spousta, některé jsou úsměvné.
    Se začátkem 1.světové války bylo použití letectva novinka. A letadla zpočátku plnila především roli výzvědnou a byla neozbrojená.
    První pokusy udělat letadla nebezpečná byly dost bizarní.
    Jeden - nepříliš úspěšný byla ostrá ostruha (náhrada zadního kola), kterou se měly poškozovat nepřátelská letadla. Velmi nepraktické.

    "Tam kde výkony letadel pro zástavbu kulometu nestačily, se snažili letci najít jinou cestu. Například v Rusku, kde na počátku války nebyly k dispozici žádné lehké kulomety, si nechal štábní kapitán Petr Nikolajevič Něstěrov, známý ruský předválečný pilot (27. srpna 1913 například provedl nad Kyjevem jako první člověk v historii přemet), na ocas svého letounu nechal nainstalovat velkou pilu, s jejíž pomocí chtěl přeřezávat nepřátelským letounům upínací lana na horním křídle."

    Za mě vede ale jiný nápad, je jím kotva na lanu :D

    A.A. Kazakov - zničil dvě letadla lanem a kotvou, při třetím pokusu si tuším sám utrhl křídlo (mám tak zafixováno z dob, kdy jsem byl aktivní modelář, ale nedaří se mi to najít)

    Kazakov byl stíhací eso a jeho osud je zvláštní, zvolil sebevraždu, záměrně se zabil v letadle.

    "Roku 1918 se Kazakov připojil k Britům a v hodnosti majora RAF velel během ruské občanské války smíšené rusko-britské jednotce – 1. eskadře v boji proti sovětské Rudé armádě. Zraněn v lednu 1919.

    Po odvolání Britů z Ruska v srpnu 1919 spáchal sebevraždu v letadle – odmítl pozvání britských pilotů k obědu odstartoval s letounem Sopwith vystoupal do loopingu a střemhlav se zabořil doprostřed letové plochy. Byl na místě mrtev."
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    ERRTU: tak to s tema spojkama z kulometnyho pasu slysim prvne, brrr...
    ERRTU
    ERRTU --- ---
    87HIGHFLYER: nez s tim fokker prisel (a zbytek sveta to z nejake sundaneho letadla rychle obslehl) tak probehly pokusy prave s opancerovanim vrtule. problemu bylo hafo:
    se zhusta stavalo ze se projektil odrazil zpatky do letadla nedej buh do pilota. hridel dostavala od tech strel priserny kopance a driv nebo pozdeji to ji to zkrivilo natolik ze se zadrela. vychytat pomer vah listu vrtule aby kroutivy moment nevysroubovaval za letu motor z letadla taky nebyla uplne legra. v nejakym dokumentu jsem videl, nevim co je na tom pravdy, ze jeden z prvnich testovacich pilotu doletel zpatky na zakladnu v podstate slepy protoze na zemi spojky z nabojoveho pasu padaly sporadane na zem. ve vzduchu mu ovsem vletely brutalni rychlosti primo do obliceje. no proste byt pilotem za ww1 byla total romanticka rytirska parada, zadny padani v plamenech bez padaku a tak.

    v technickem muzeu v praze je (byla) k videni ww1 cerna skrinka. vypada to jako tvrda keramicka forma na kostky ledu a v jednotlivych dilcich jsou uvedeny duvody padu jako selhani motoru, nepratelska palba, unik oleje, zraneni pilota... pred dopadem mel prislusne policko pilot oznacit, asi tim ze do nej nakrvacel nebo tak neco.
    DEMENCE
    DEMENCE --- ---
    ERRTU: jenom bych chtěl doplnit že Goring byl velitelem Jagdgeschwader I, a to od roku 1918, predtim sloužil v několika letkácj i jako velitel..


    87HIGHFLYER: a spojenci na to přišli tak že okopčili německé sestřelené letadlo, Němci na to přišli tak že sestřelili jedno francouzske(piolotoval to nejakej Roland Garros), ktere melo experimentalni sekacky na vrtulich ktere kulky vystrelene proti vrtuli odsekli stranou(čti náhodným směrem úplně doprdele, ale občas i do sebe.. ouchies), němci okopčili, vylepšili napad a voila....

    ERRTU: a tady bych se držel označený svobodný pán, jako to bylo v Ducháčkovi... :D
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    ERRTU: s tím střílením skrz osu vrtule je zajímavý to, že nějakou dobu trvalo, než se začalo používat nějaký chráněni těch listů a posléze tohle: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Synchronization_gear

    Docházelo tak skutečně k tomu, že si pilot vrtuli poškodil.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam