Proudové tryskáče MiG 15 se použvali jako odmetače sněhu z kolejnic
Legendární proudové stíhačky MiG 15 už měly koncem 50. let svoji kariéru v podstatě za sebou, jejich úkoly přepadových stíhačů převzaly modernější stíhačky sovětské provenience, rychlejší a vybavené střeleckým radiolokátorem a raketovou výzbrojí - MiG 17 PF a MiG 19.
Ale u ČSD jejich éra teprve začínala. Zlaté české ručičky dokázaly najít využití pro jejich motory M 701 na železnici. Používaly se jako zařízení sloužící k rozmrazování výhybek, popř. odfoukávání sněhu z kolejí.
Jejich výhodou byla okamžitá účinnost především při rozmrazování výhybek, nevýhodou zase zatékání rozmražené vody do citlivých míst výhybky a jejich následné zmrznutí.
Postup, který se na první pohled může zdát jako ryzí zhovadilost, byl ještě začátkem devadesátek úspěšně praktikován pracovníky Českých drah na některých hůře přístupných tratích. Jednou z nich byla i jediná česká ozubnicová železnice z Tanvaldu do Harrachova.
Kreaci se mezi železničáři přezdívalo tryskáč, což mělo poměrně prozaický důvod. Onen válec byl totiž torzem tryskového letadla MIG 15-SB, který připevněný na plošinovém voze a tlačen (spolu s cisternovým vagonem plným paliva – ta věc docela žrala)
dieselovou lokomotivou sloužil jako účinný rozmrazovač ledu a odfukovač sněhu. Tento systém měl sice několik nevýhod, kromě velké spotřeby a hluku to byl i fakt, že z kolejí neodletoval jen sníh, ale i štěrk a kolejový svršek (který sem tam rozbil nějaké okno).