• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    Přišli jste na něco zajímavého? Z historie, vědy, popkultury, nebo bežného života? Podělte se o to. Pozor na faktoidy - ověřujte zdroje.



    Zajímavé, až interesantní kanály na YT:


    Směs - spíš technické obory
    Veritasium
    Kurzgesagt
    Vsauce
    Vsauce 2
    Vsauce 3
    Vsauce 4
    Tom Scott
    SmarterEveryDay
    Colin Furze
    Objectivity
    The Royal Institution
    Joe Scott


    Matematika
    Numberphile


    Fyzika
    Physics Girl
    Steve Mould
    Sixty Symbols


    Chemie
    Periodic Videos
    NileRed


    Astronomie
    Astrum
    PBS Space Time


    Příroda
    Nature Bites


    Lingvistika
    NativLang
    Langfocus


    Teorie hudby
    Adam Neely


    Historie
    Fall of Civilizations
    Mark Felton Productions
    Dejepis Inak
    History Time


    Potraviny
    Adam Ragusea
    Tasting history with Max Miller


    Film
    Film Courage


    Lingvistika/Mytologie/Etnologie/Kulturní antropologie
    Crecganford
    The Histocrat


    Jídlo/Debunking
    How To Cook That


    Nevím, neznám, nezařaditelné nebo zatím nezařazeno
    Branch Education
    ColdFusion
    Today I Found Out
    CGP Grey
    rozbalit záhlaví
    RSZ
    RSZ --- ---
    DRAGON: tak třeba bazarové horsetrucky jsou celkem známé svou prochc@ností, já bych se tedy za nějakou úpravu u letadla přimlouval
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    DRAGON: tak s tim hnojem si nacnul celkem relevantni tema - mozna to ma specialni vypust pro odlehcovani vykydanim koblizku za letu :) - nejenze usetrej za palivo, ale navic kdyz se dohodnou se zemedelcema, muzou rovnou hnojit pole.. nebo babisovu vilu nebo takneco..
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    ZARAKI_KENPACHI: je celkem logické, že není třeba u takového cargo letadla měnit nic jiného než nástup a uskladnění, co by taky jinýho měnili? Má lítat na koňský hnůj? :)
    A ty velký nástupní dveře dost specializovaný IMHO jsou.
    ZARAKI_KENPACHI
    ZARAKI_KENPACHI --- ---
    GREATDRAKE: letadlo samotné nijak specializované dle článku není :(
    "It's just a regular freight airplane but it becomes specialized when we install the horse stalls, the containers that hold the horses during flight,"
    Hlavní vyfikundace je v tom, že nechávají koně do letadla "vejít", a ne "naložit" jako náklad.
    C_O_P
    C_O_P --- ---
    GREATDRAKE: (F)ÍÍÍHÁÁÁÁ! ;)
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    Existuje letadlo specializované na převoz koní a má nickname Air Horse One.

    více fotek zde: https://www.cnet.com/pictures/air-horse-one-photos/9/

    EKG
    EKG --- ---
    ATUARFIK: Taky si uvedom generacni rozdil mezi velenim ЗСУ a bandy zapachajicich orku. Rekl bych, ze veta "nevalej se porad u toho pocitace, to ti k nicemu nebude" byla a je velkou motivaci v boji o budouci podobu sveta.
    ATUARFIK
    ATUARFIK --- ---
    Včera jsme s dvanáctiletým synem debatovali o tom, jaké znalosti a dovednosti jsou užitečné ve válce. Koukám, že moje "znalost jazyků, IT a strojírenství" bledne před zručným ovládáním konzole a zkušenostem z počítačových stříleček.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    SALVATOR: Ještě by k tomu měli přidělat stuhu, která by se do té vrtule zamotala.
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    AXTHEB: To zní celkem logicky. Nedokážu si moc představit, že by přidělávali klacky na nějaký super-ekstra-spešl-ultra stroje a podnikali s nima rytířský klání na dřevce ve vzduchu.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    THAIGRR: IMHO to je nějakej obyčejnej quad, jen s tím dělá někdo, kdo to má prostě v ruce.
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    THAIGRR: Bohužel netuším.
    THAIGRR
    THAIGRR --- ---
    SALVATOR: co mají UA za drony, že jsou schopni takhle rychle a přesně manévrovat?
    E2E4
    E2E4 --- ---
    SPIKE411: mírně zajímavé je, že existuje album hořící holubi od psích vojáků

    Psí vojáci - Hořící holubi - Píseň hořícího holuba
    https://youtube.com/watch?v=1QP5ifVUBNY


    ale asi nesouvisí.

    jinak na olympiádě v Berlíně 1936 vypustili 25 tisíc holubů a pak vystřelili z kanonu, což mělo za následek že se holubi lekli a posrali na diváky. jak by řekl Horst Fuchs, úplná kakastrofa!

    další mírně zajímavý fakt je, že olympijska štafeta s ohněm z Řecka je nacistický vynález.

    1936 Summer Olympics - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/1936_Summer_Olympics
    SCHWAB
    SCHWAB --- ---
    SALVATOR: "Nevím, čím se bude bojovat ve třetí světové válce, ale ve čtvrté to budou klacky a kameny."
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    Ukrajinci pro boj s ruskejma dronama nepoužívají jenom brokovnice, ale úspěšně i vlastní drony s klackem. Šťouchají do nich tak dlouho, dokud jim nerozbijou vrtuli.

    Ukrainian Drone with a Stick Attacks a Russian Zala Drone
    https://youtu.be/l8MLgYcIKjo?si=OEROQeeHRcdEFcly
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    KURE: Éé... auto má tuhle spotřebu na 100 km, letadlo na 1 km. Ale v přepočtu na cestujícího to vychází.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    87HIGHFLYER: já našel na Googlu tohle:
    Transport and environment statistics 2022 - GOV.UK
    https://www.gov.uk/government/statistics/transport-and-environment-statistics-2022/transport-and-environment-statistics-2022
    Ano, jsem docela cestovatel a zajímá mi to hodně.
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    XCHAOS: pokud někoho zajímá jeho uhlíková stopa při cestování, obecně se dá řídit poučkou, že pokud jedu sám v průměrném autě dále než cca 1000 km, už bývá "čistčí" letět letadlem. Je to samozřejmě hrubý odhad, což je ostatně i počítání uhlíkové stopy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KURE: v podstatě, ano, nižší odpor vzduchu v té výšce a účinnost proudového motoru samozřejmě hrají roli, sice spotřeba novějších aut jde dolů, ale ne všech, protože spousta lidí jezdí zbytečně v obřích SUV a daleko méně často je plně obsazené osobní auto, než letadlo. Je to docela zajímavé, já bych řekl, že emisní stopa osobokilometru v málo obsazené Regionově bude v podstatě nižší, než v plně obsazeném letadle. Akorát těch km v tom letadla se uletí fakt hodně - protože se letí rychle - takže nakonec emisní stopa za dovolenou letadlem bude hrát větší roli, než celoroční užívání MHD nebo dojíždění autem... i když jak u koho, každodenní dojíždění autem, může celoročně vyjít hůř, než zaoceánská dovolená....
    KURE
    KURE --- ---
    XCHAOS: to je snad o to lepší ne? Spotřeba jako auto a ještě při desetinasobne rychlosti.
    ELIZHANNAH
    ELIZHANNAH --- ---
    ERRTU: měla jsem to za zdrobnělinu jména Konrád.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam