• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    Přišli jste na něco zajímavého? Z historie, vědy, popkultury, nebo bežného života? Podělte se o to. Pozor na faktoidy - ověřujte zdroje.



    Zajímavé, až interesantní kanály na YT:


    Směs - spíš technické obory
    Veritasium
    Kurzgesagt
    Vsauce
    Vsauce 2
    Vsauce 3
    Vsauce 4
    Tom Scott
    SmarterEveryDay
    Colin Furze
    Objectivity
    The Royal Institution
    Joe Scott


    Matematika
    Numberphile


    Fyzika
    Physics Girl
    Steve Mould
    Sixty Symbols


    Chemie
    Periodic Videos
    NileRed


    Astronomie
    Astrum
    PBS Space Time


    Příroda
    Nature Bites


    Lingvistika
    NativLang
    Langfocus


    Teorie hudby
    Adam Neely


    Historie
    Fall of Civilizations
    Mark Felton Productions
    Dejepis Inak
    History Time


    Potraviny
    Adam Ragusea
    Tasting history with Max Miller


    Film
    Film Courage


    Lingvistika/Mytologie/Etnologie/Kulturní antropologie
    Crecganford
    The Histocrat


    Jídlo/Debunking
    How To Cook That


    Nevím, neznám, nezařaditelné nebo zatím nezařazeno
    Branch Education
    ColdFusion
    Today I Found Out
    CGP Grey
    rozbalit záhlaví
    JESTEDMAN
    JESTEDMAN --- ---
    MOIRAIN: je tam zajímavý odkaz na C4: Among field troops in Vietnam it became common knowledge that ingestion of a small amount of C-4 would produce a "high" similar to that of ethanol. Others would ingest C-4, commonly obtained from a Claymore mine, to induce temporary illness in the hope of being sent on sick leave
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MOIRAIN: v Rusku to bylo jednoduchý: R-1 (klon V-2) létala na etanol, prodloužená R-2 už (po zkušenostech se sklony mužstva opíjet se raketovým palivem) raději na metanol...
    MOIRAIN
    MOIRAIN --- ---
    Tak jsem se koukla to TIL na Redditu a na co jsem nenarazila
    " US Navy sailors in World War II drank torpedo juice, a blend of 180-proof grain alcohol fuel from a torpedo and pineapple juice. Despite the Navy's attempts to render the alcohol undrinkable, sailors still found ways around this to varying degrees of effectiveness."
    Torpedo juice - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Torpedo_juice
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    PETINY: kamarádka manželky je taky nějaká vědkyně a taky vykládala historku, jak sehnala grant, ale pak ji propustili a grant si bývalý zaměstnavatel nechal, asi se to občas děje...
    PETINY
    PETINY --- ---
    GUMBA: GUMBA: díky za tenhle komentář, já před nedávnem poslouchal u Chrise Williamsona podcast s Erikem Weinsteinem, který o kvantové fyzice, politice okolo ní a dopadům na lidstvo poměrně obšírně mluvil přesně v tom kontextu, ve kterém o tom mluví ta paní (řekl bych, že ho spíš 1:1 kopíruje), moc jsem nevěděl, co si o tom myslet.
    RSZ
    RSZ --- ---
    při hledání detailů o produkci ethanolu ve ww2 Německu jsem se dostal až ke slavnému uhelnému margarínu:

    Coal butter
    Around the 1930s and 1940s, Arthur Imhausen developed and implemented an industrial process in Germany for producing edible fats by oxidizing synthetic paraffin wax made from coal. The products were fractionally distilled and the edible fats were obtained from the C19–C16 fraction which were reacted with glycerol such as that synthesized from propylene. Margarine made from them was found to be nutritious and of agreeable taste, and it was incorporated into diets contributing as much as 700 calories per day. The process required at least 60 kilograms of coal per kilogram of synthetic butter.[20] That industrial process was discontinued after WWII due to its inefficiency.

    Margarine - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Margarine

    takže bohužel, uhelný margarín od konce války neochutnáte..
    CATEE
    CATEE --- ---
    TRISSIE: To musel byt obrovsky vyzkumny tym s neskutecnou spotrebou nebo s tim primo museli smelit, protoze jedna V2 = 3900kg ethanolu… 😁
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    BONEMINA: Takže by klidně mohla lítat na náš BiBoLi :-)
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    RSZ: mno.. dopisu na nejkay OKB bych uplne neveriul asi :) ale jinak... je to imho pravda :)
    RSZ
    RSZ --- ---
    MAWERICK: "Mig-25 potřeboval na sedmdesát minut letu, což byla maximální doba, po kterou
    nemusel tankovat, čtrnáct tun leteckého benzínu a půl tuny čistého lihu pro
    odmrazovací a chladicí systém. Kdekoliv se MiG-25 objevil, následovalo ho vždy
    obrovské množství alkoholu, takže si brzy vysloužil mezi příslušníky vojenského
    letectva přezdívku Létající bar. A důstojníci z okolních posádek pod jakoukoliv záminkou dojížděli na základnu naplnit si láhve.

    V Čugujevce kolovala historka, že skupina žen leteckých důstojníků, pobouřená
    alkoholismem svých mužů, podala protest do konstrukční kanceláře v Moskvě, aby napříště navrhli letadlo, ve kterém se nebude používat líh. Na to jim prý někdo z vedení kanceláře sdělil, ať se jdou vycpat, že když se jim zachce, budou plnit letadla třeba i koňakem."

    Z Poslední let pilota Mig-25 (otiraji se tam o to dost, ale je to napsané občanem US, tak si nejsem jistý, jestli to není trochu vyšperkované).
    BONEMINA
    BONEMINA --- ---
    TRISSIE: někde jsem kdysi četla přepočet, že let jedné V2 vyžadoval dva vagony brambor.
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    A mezi piloty a pozemnim personálem se mu říkalo létající bar :)
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    No když už jsme u toho alkoholu...

    Podobné to bylo s Migem 25. Ten měl alkoholem chlazenou elektroniku... A taky se zdálo že spotřeba chladícího média byla v "ostrém" nasazení vyšší než při vývoji:)))
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    ATOMIKS: jedna věc je trvalý nedostatek alkoholu pro pohon, a druhá věc je jeho trvalý přebytek mezi konstruktéry, techniky i vším personálem. Zkombinuj tyhle dvě věci...
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    Proč si kazit dobrou historku pravdou...
    RSZ
    RSZ --- ---
    ATOMIKS: imho nebyl
    rozhodně to není, vážně, zmiňované v žádné literatuře o a4, kterou jsem kdy přečetl, zato tam jsou stovky drobných technologických obtíží, které bylo nutné vyřešit
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    TRISSIE: prostě mi přijde, že nedostatek alkoholu zrovna nebyl tím limitujícím faktorem, proč V2 vzlétla až v roce 1944, a ani jsem o tom dosud neslyšel.

    Mírně zajímavým faktem budiž, že V2 byla vlastně jedním dílem ze série raket.
    Aggregat - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Aggregat
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    TRISSIE: jinak komu se nechce rozkliknout odkaz a zajímá ho, jak to bylo s těma martini, tak:

    A former engineer from Peenemünde estimated that the alcohol content in one rocket was about the same as 66,130 dry martinis
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    A co se týče zpoždění, Áda zkrouhnul podporu protože si na začátku války myslel že to vyhraje těmi zbraněmi, co už má k dispozici.
    Dávám to z hlavy ale v 41-42 mělo Peenemünde pouze poloviční dodávky oceli, než požadovalo, a tak to bylo se vším, i s lidmi. Až když začlo Ádovi týct do bot tak si vzpomněl na vunderwaffe...
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    ATOMIKS: https://www.popsci.com/blog-network/vintage-space/how-many-martinis-can-you-fit-inside-v-2-missile/ + cross checking via wiki (česká a primárně anglická)
    via TIL na Redditu, samozřejmě, bez mučení přiznávám, že sem hážu zábavné věci, které tam najdu.
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    CHEVALIER: https://museum-peenemuende.de/zeitreise/raketenantrieb/

    Die A4-Rakete wurde durch einen Treibstoff aus dem Brennmittel, einem Gemisch aus 75 % Alkohol und 25 % Wasser, und flüssigem Sauerstoff als Oxidator angetrieben.

    Takže se omlouvám.
    Bohužel jsem zachytil i informaci, která přímo tento údaj rozporovala.
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    ATOMIKS: No, píšou to i tady..

    A4/V2 Makeup.
    https://www.v2rocket.com/start/makeup/design.html
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam