• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    ABAP
    ABAP --- ---
    NELLAS: elekřtina měla být původně česky flumo. Škoda že se to neujalo. O dost lépe se vyslovuje.
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    GUMBA: Au, to bolí!
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    COMMANDER: To je imho docela dobrá představa takto velkého čísla. Ostatně čísla do cca 10100 jsou zhruba tak limit, co si "lze představit", ve smyslu že to lze vztáhnout k počtu něčeho fyzicky relevantního (např. ten počet zrnek písku, počet částic ve vesmíru apod).

    Někdy je však potřeba jít dál, dovolte mi tedy odložit si zde pár mírně zajímavých faktů :)

    Např. kdyby to obrovské množství 1041 zrnek písku mohlo mezi sebou vzájemně interagovat každé s každým. Obvykle (ve fyzice) je ta interakce omezená vzdáleností, nicméně i bez toho omezení by pro 1041 zrnek bylo těch interakcí "jen" řádově 1082, sice o hodně víc, ale vlastně ne dramaticky, např. stále to lze zapsat stejnou notací s mocninou desítky.

    Na některé matematické problémy už tento popis velmi rychle přestane stačit - teorie grafů a související oblasti občas potřebují opravdu velká čísla. Lze se k nim dobrat, pokud v předchozí úvaze se zrnky písku začneme ty "interakce" mezi zrnky třeba obarvovat, prostě jim dáme nějaké další parametry a budeme na ně klást nějaké další podmínky. Pak ty počty porostou podstatně rychleji a začnou být potřeba opravdu velká čísla, tak velká, že si to už prostě lidsky představit nelze.

    K největším a zároveň nejznámějším asi patří tzv. Grahamovo číslo, které ve své době vyjadřovalo určitý horní limit (označme ho g64) pro počet dimenzí nadkrychle v jistém matematickém problému(nadkrychle ve 2D je čtverec, ve 3D krychle, ve 4D a víc prostě n-dimenzionální nadkrychle; má 2n vrcholů, kde n je počet dimenzí). Jde o to, že hrany nadkrychle obarvujete dvěma barvami a ptáte se, zda v té spleti barevných čar bude vždy (!! tj. pro každé obarvení dané nadkrychle) existovat alespoň jedna skupinka 4 vrcholů, která leží v jedné rovině a zároveň všechny spojnice těch 4 vrcholů mají stejnou barvu. Graham s kolegou přišli na to, že řešení existuje, ta dimenze n musí být větší než 6 (dnes zpřesněno na větší než 12) a zároveň menší než velmi velmi velké číslo g64 (dnes zpřesněno na podstatně menší číslo, nicméně také stále nepředstavitelně obrovské). Ještě než se dobereme k tomu, jak nechutně velké g64 vlastně je, tak malá poznámka. Celé to zní na první pohled jako jasná a naprostá píčovina. To určitě zní. K čemu ale takové a podobné věci můžou být dobré? No tahle třída problémů, kdy něco řešení má a pak ho mít přestane, nebo naopak, nebo má, nemá, pak zase má atd atd, je vlastně velmi zajímavá. Třeba souvisí s NP úplnými problémy současné computer science a matematiky (a to se úzce týká hlubokých neuronových sítí, tedy AI a spol). Je-li nějaký problém tzv. NP úplný, znamená to, že ho neumíme obecně vyřešit v polynomiálním čase. Důležité je tam ale to slovo obecně. Protože některé speciální případy toho problému jsou naopak velmi snadné. Čili se ukazuje, že řešitelnost toho problému má tři hlavní oblasti: jednoduše řešitelná (triviální na první pohled), řešitelná složitěji (nějakým komplikovaným algoritmem), a neřešitelná (=řešitelná v exponenciálním čase). A ty hranice jsou dost ostré a lze matematicky dokázat, že tam jsou, na čem závisí atd ... a to i trochu připomíná tu Grahamovu šílenost.

    Kolik je tedy g64? Je na to potřeba speciální notace, např. Knuthova (ano, ten Donald Knuth co vymyslel TeX a napsal bibli TAOCP). Typicky se v Knuthově a podobných notacích vezmou běžné matematické operace sčítání, násobení a mocnění a zobecní se na hyperoperace. Jako je násobení opakované sčítání stejného čísla, tak je mocnění opakované násobení stejného čísla, takže další v posloupnosti bude opakované mocnění stejného čísla (tj. 2+2+2+2, 2.2.2.2, 2^2^2^2 ... mocnění toho exponentu a exponentu jeho exponentu atd.). Tomu opakovanému (iterovanému) mocnění se říká tetrace. Iterováním tetrace vznikne pentace ... a tak dále. V Knuthově zápisu se normální mocnění zapíše pomocí šipky, např. 2↑4 je 2^4, tetrace je 2↑↑4 = 2↑(2↑(2↑2) = 2^2^2^2 = 2^16 = 65536, pentace je 2↑↑↑4 = 2↑↑(2↑↑(2↑↑2), což už je 2^2^2^65536. To opravdu rychle roste, že?
    A nyní ta Grahamova čísla:
    g1=3↑↑↑↑3, zkráceně zapsáno jako 3↑43, jde tedy o šestou hyperoperaci, sextaci. Tedy rovnou první číslo je nepředstavitelně velké a ani ho nelze napsat v rozumném tvaru 10^něco.
    g2=3↑g13 ... tedy ne sextace ale g1-ace. Hyperoperace řádu toho obřího čísla g1
    potom g3=3↑g23
    ... a tak dále až do g64. ... vzít vesmír, do každého bodu Planckovy délky dát další vesmír a u všech těch vesmírů dát do každého bodu zase další vesmíry a takhle to opakovat v krocích, jejichž počet je roven počtu těch Planckových bodů ve vesmíru .. a stejně všech těch vesmírů bude méně než g64 :)

    Je asi jasné, že všechna čísla gn jsou mocniny, malou zajímavostí budiž, že g64 končí na sedmičku :)
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    ATUARFIK: idealni, tam se chci po novym roce podivat :D
    ATUARFIK
    ATUARFIK --- ---
    87HIGHFLYER: Zvací dopis přechodníkům!
    ATUARFIK
    ATUARFIK --- ---
    87HIGHFLYER: Dyť to zní jak sicilština.

    Bohužel, i takový volapük, ač na první pohled vypadá slibně exoticky (a dánština se díky němu obohatila o výraze "det er det rene volapyk", přel. "je to pro mě španělská vesnice / je to totální hatmatilka", je pouhý indo-evropský derivát.

    http://edicions.talvera.free.fr/bastidas/Franti%9Aek%20VYMAZAL.%20Svetova%20rec%20volap%FCk%20v%20trech%20lekcich.pdf
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    87HIGHFLYER: Hm, takže taková románská analogie medžuslovjanskogo jezyka?
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    NELLAS: To je právě ten ekvivalent umělého odchovu v zajetí, ano.
    87HIGHFLYER: Per favor, illama le portero, il ha un rana in mi bidet.
    NELLAS
    NELLAS --- ---
    PISKVOR: Pche, však se o ně neuměle pokouší každý, kdo se snaží znít na úrovni.
    (Že to často skončí fiaskem, je věc jiná a vedlejší.)
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    87HIGHFLYER: Zvát může, ale mezitím jí vyhynou i všechny ostatní přechodníky. Už teď jsou podle červené knihy ohrožených druhů ve stavu EW (v přírodě vyhynulé, pouze chov v zajetí)...
    NELLAS
    NELLAS --- ---
    87HIGHFLYER: *jazycích
    Promiň, já musela.
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    Ale k tematu - tuhle na me zacal vyskakovat jazyk Interlingua. Narozdil od Esperanta mu naprosto bez problemu rozumim. Asi to chce nejaky mirny zaklad v romanskych jazicich, ale mozna je to vic univerzalni i pro lidi co treba zadnej z tech latinskejch jazyku neznaji vubec. Ostatne zkuste:

    Carlos Valcárcel parle interlingua, la langue que vous connaissez sans le savoir
    https://www.youtube.com/watch?v=O6Xi_ztCWK8&ab_channel=Courrierinternational
    NELLAS
    NELLAS --- ---
    87HIGHFLYER: Já bych brala hlavně chemické názvosloví. Kostík, barvík, ďasík, nebesík...
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    PISKVOR: no právě - nikdy nevíš, kdy zelenochrupku spolu se smrkonosoplenou a budoucí přechodník pozve tady kolega ATUARFIK zpátky
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    87HIGHFLYER: Tahle flotila odplula před sto+ lety...
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    PISKVOR: správně. Většina. Ale v každém jazyce se našel nějakej "obrozenec", kterej aspoň do nějaký části hodil svoje intošský vidle
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    87HIGHFLYER: Spoiler: jazyk si dělá, co chce, bez ohledu na kodifikace. Vlastně většina kodifikací je couvání před územ...
    COMMANDER
    COMMANDER --- ---
    GURBON: Já si to chtěl představit a kdyby číslo se 41 milińy číslic představovalo počet zrnek písku, bylo by to prý 5 miliard planet Zemí plných písku.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    87HIGHFLYER: protože něco co se jmenuje "Future perfect" je neskonale optimistické..
    ATUARFIK
    ATUARFIK --- ---
    Představuju si příběh, kde všechny postavy mají místo jmen přechodníky. Kníže Měv brání své knížectví před zlým Dadoucem, přičemž jsou mu nepostradatelnými pomocníky pážata Pivše a Chtěvše.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam