že ledařství je byznys doložený už ze starověku, to asi nikoho nepřekvapí. Vozit led z Apenin do Říma na vozech ale není až takovej problém, na to stačí dost otroků (a možná nějací ti koně), že.
věděli jste ale, že v 19. století se vozil led na lodích, a to na opravdu velké vzdálenosti? Ledařským králem byl jistý Frederic Tudor, který vozil led z Nové Anglie do Karibiku (krásných 2.400 km). A nebyl to úplně nevýnosný byznys, led byl prakticky zadarmo (jen cena práce) a lodní doprava vyšla taky docela levně, protože nákladní doprava směřovala spíš z Karibiku do USA než obráceně, takže Tudor si najímal lodě, které by jinak pluly prázdné.
A nebylo mu to dost - ledem začal zásobovat nejen oblast Západní Indie (neplést se západní Indií), ale i Indii jako takovou - 12. května 1833 vyplula z Bostonu do Kalkaty briga Tuscany, naložená 180 tunami zimního ledu. Dorazila v září, a na palubě měla stále krásných 100 tun. Tudorovo ledařské impérium mu během dvaceti let v Indii vydělalo poctivých 220 tisíc dolarů (že mu ty investice ale moc nešly, tak je prodělal v obchodě s kávou, ale to už se stává).
Mimochodem, muzeum Swami Vivekanandy, klíčové postavy moderního hinduismu a indického nacionalismu 19. století, se nachází v jedné z přestavěných Tudorových indických ledáren: