• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ELIJEN: já jsem to nejen počítal, ale nasbíral jsem hodně zkušeností během 9 let vývoje solárních kol - tam se fakt nudíš, když čekáš, až nabiješ dost elekřiny třeba před nějakým stoupákem (potřebuju cca 10 Wh na 50 metrů převýšení), takže člověk zkouší všechno možné. tip: lít na panely studenou vodu se nedoporučuje :-)

    v zásadě je problém, že nějaké kontinuální chlazení by vyžadovalo konstantní cirkulaci chladící kapaliny pokud možno s rovnoměrným odvodem tepla z panelu. zbývá tedy vzduch, což si na kole člověk vyzkouší nejlíp: velmi zhruba, chlazení panelu za jízdy zvýší výkon cca na úroven, jak když zastavím a naklopím ho těc cca 45° směrem ke Slunci.Takže chlazená vodorovná střecha pro začátek asi v létě vyrobí tolik, kolik rozpálené panely na šikmé střeše :-)

    protože u toho chlazení vzduchem hodně hraje roli plocha, na které dochází ke konvekčnímu předávání tepla vzduchu. Hodně by mohlo pomoci podložit panel něčím,jako je chladič CPU, tedy např.vhodně tvarovaným vlnitým plechem. Když jsem se snažil udělat na bázi vlnitého plechu stříšku nad solární kolo, tak jsem zjistil, že plech s požadovanými parametry mi nikdo nenaohýbá (nepříliš překvapivě, když se člověk zamyslí nad tím, jak to dělaj). Tak jsem vzal to, co se dalo sehnat - a ve výsledku ten výsledek nebyl nic moc (ale přesná data nemám, zovna tenhle panel zničilo krupobití). Problém ale byl, že se to stejně hřálo moc.

    pořád mám záměr vyrobit pod panel nějká žebra, teoreticky by mělo fungovat třeba i jen dát pod panel vyřazený radiátor plechový radiátor, takový ten modernější co má rovnéplechové boky... asi rovnou i naplněný vodou (přes noc vychladne, přes den bude mít tepelnou setrvačnost). zatím jsem to nezkoušel, ale pokud si někdo chce hrát, tak mi rozhodně zajímají data (ideálně třeba srovnat vedle sebe 2 panely s chlazením a bez, v jinak identické soustavě, tedy asi připojené přes dvě oddělené MPPT se statistikami k jediné baterii, aby i zátěž byla vždy stejná...)

    v kombinaci s bateriovým úložištěm mi přijde, že není úplně pravda, že úspora se nevyužije. třeba v srpnu je nejvíc vedro,ale dny jsou už kratší, tedy třeba večer se víc svítí apod. význam by to získalo, kdyby sít vykupovala přebytky - a to ne za almužnu přebytek z FV,ale za částky jako ty 2USD/kWh ve spičkách kapacitu z baterií... pak by samozřejmě hrálo roli, že člověk i víc vyrobí a může tedy i víc prodat...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ELIJEN:
    DZODZO: kdyz to nechas udelat profesionala co si to necha zaplatit tak se ti to nevyplati. Nejvetsi usporu budes mit v mesicich kdy to potrebujes nejmin.

    Pokud si to udelas sam jako konicka a beres to jako projekt co te neco noveho nauci tak urcite jdi do toho.
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    ELIJEN: ne je to nesmysl
    XTALIBAN
    XTALIBAN --- ---
    ELIJEN: videl jsem to na par velerhach se solarni technikou. Melo to chladit panel a zaroven predehrivat vodu do kotle. Ale bal bych se toho ze to nekde praskne... A asi se to moc neujalo neb to bylo tak pred 10 rokama a nevim o tom ze by se to nejak instalovalo ve vetsim meritku ....
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    Zkousel jste nekdo zkoumat/pocitat, jestli by se vyplatilo chlazeni FVE panelu? Prijde mi jako super napad to teplo cerpat do bazenu :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: je to nahouby, na rozložení už potřebuješ víc místa, než seženeš na běžném parkovišti. Navíc spotřeba elektromobilů je ne o řád, ale skoro o dva větší, než u elektrokola (no ne 100x, ale třeba 25x, odhadem). Pokud solárnímu kolu stačej 2m^2, musel bys pro elektromobil vláčet 50m^2. Za realistický zábor ekvivalentu obytného auta pokládám 10m^2, v kempu nebo na volném prostranství zdvojení nějakou drzou rozkládací verandou tak na 20...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    I Made My Bike Camper Electric - 100+ KM Range (No Pedaling)
    https://youtu.be/6SL7l2tN3fw


    E-bike se solarnim privesem, je to pokracovani, prvni video tam ma link taky nekde, ale to bylo bez solaru :) na zacatku je cenzurovany muzsky zadek, tak bacha :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: tak mozno pripojny vozik a v tom 10 klasickych panelov? mensia plocha, vacsi vykon, akurat manipulacia s tak tazkymi panelmi dost nanic
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TechMIX: Cestování s elektrárnou v kufru je zatím jen vize pro nadšence - Seznam Zprávy
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/tech-techmix-cestovani-s-elektrarnou-v-kufru-je-zatim-jen-vize-pro-nadsence-210042
    Cestovatelé si tedy přibalí do kufru velmi dlouhou roli sbalených fotovoltaických článků, dohromady o hmotnosti necelých 45 kilogramů. Celou elektrárnu tvoří 18 velmi dlouhých, flexibilních panelů, každý s délkou necelých 20 metrů, a podle fotografií zhruba metr širokých.
    ..
    Plocha rozkládací elektrárny je tak veliká, protože australští solární poutníci si povezou něco jiného. Půjde o články s účinností mezi 1–2 procenty využívající místo křemíku „organiky“, tedy uhlíkových sloučenin.
    KARLS
    KARLS --- ---
    CAL: Jojo, myslím tvojí situaci.
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    Pokud není viditelně poškozen, tak je to zajímavý. Asi se to můžeš stát. Měříš to přímo za panelem?

    Solar Panel No Voltage: Reasons and Solutions | Solar Power Princep
    https://solarpowerprincep.com/solar-panel-no-voltage/#:~:text=So%20you%20hook%20up%20your,Wiring%2C%20and%20an%20unsuitable%20environment.
    AUDIAC
    AUDIAC --- ---
    NIMBUS: Baterka je vybitá, ale když zapnu motor, tak se z cyrixe trochu dobije a několik hodin mi všechno jede. Regulátor bliká, displej ukazuje, že panel dává 0W. Když jsem zkusil změřit dráty na panelu, tak je tam čistejch 0V.
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    AUDIAC: když půjdeš po cestě dalších zařízení, není možné, že máš rozbité něco jiného?
    AUDIAC
    AUDIAC --- ---
    Po delší době jsem přišel k obytce a zjistil, že mi nedobíjí solární panel. Mám na střeše přilepenej 150w flexi efte, stáří cca 4 roky, ještě napodzim fungoval. Na zimu jsem ho odpojil od regulátoru a vyndal baterku. Je úplně kaput, nebo je možný, že je tam nejakej drobnej zádrhel? Kabely uhnilý nejsou.
    Jako na potvoru jedu za týden na dovolenou, klasika…
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    GASPODA: no mě by právě zajímal důvod proč to lidi dělají. Holt to někde viděli, tak to bezhlavě zkopírujou. Prostě je to izolovaná soustava a jedu nevidím žádný důvod ani výhodu v tom, když - pól uzemním. Samozřejmě se nebavíme o uzemnění z hlediska bezpečnosti pro rámy, držáky a další příslušenství.

    Stejně jako lidi dneska chtějí zemnit baterie nebo vany v koupelnách... Prostě nesmysl.
    GASPODA
    GASPODA --- ---
    WARBABY8: to bylo gró dotazu, videl jsem dost schemat, kde to tak je...
    CAL
    CAL --- ---
    KARLS: díky,to jsou skvělé odkazy. Jen pro upřesnění když říkáš rozvaděč pro dva elektroměry, myslíš tím konkrétně moji situaci (2 byty v baráku, tzn. 2 elektroměry už teď) nebo myslíš při základní situaci že je původně elektroměr jeden?
    KARLS
    KARLS --- ---
    CAL:
    Ideální mít mít rozvaděč pro dva dvousazbové třífázové elektroměry (pro PRE). Nic moc speciálního. Jen pozor na nutné úpravy viz:
    Pořizujete fotovoltaiku? Pozor na povinné úpravy elektroměrových sloupků - TZB-info
    https://oze.tzb-info.cz/fotovoltaika/20379-porizujete-fotovoltaiku-pozor-na-povinne-upravy-elektromerovych-sloupku

    Výrobci rozvaděčů se na tuhle situaci snaží reagovat a dá se domluvit připrava na míru.
    Nejedná se pak o speciální rozvaděč na zakázku za obrovský prachy, jen přizpůsobí standartní skříň dle potřeby zákazníka.

    Každopádně všechno bys měl najít v připojovacích podmínkách PRE:
    https://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwisl9v9rPX4AhU6JcUKHYXSAd4QFnoECAoQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.predistribuce.cz%2Fcs%2Fpotrebuji-zaridit%2Fspolupracujici-firmy%2Fpodnikove-normy%2Fpodnikove-normy%2Fmereni%2Fmm501%2F&usg=AOvVaw2qg7hsDGKgGUxVTEKk-Ra5
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    CAL: stačí ti dva elektromery. Další je potřeba pokud budeš mít tepelko na firemní tarif. Ale musí tam být HDO případně jiné srandy v závislosti na vybavení domu. Za mě bys měl poptat projektanta říct mu detaily a on ti navrhne řešení.
    CAL
    CAL --- ---
    WARBABY8: :-D díky, hrozně jsi mi pomohl, to jsem vůbec nevěděl a nic jinýho už nepotřebuju.

    XTALIBAN: I tak to ještě nestačí, ale detaily už rozebírat nepotřebuju.
    XTALIBAN
    XTALIBAN --- ---
    CAL: na auto nevim, ale kdyz pridelas FV a poustis neco do site tak ti akorat vymeni elektromer z jednosmerneho na obousmerny (alespon to tak bylo)....
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    CAL: a když přijede na víkend tchyně tak musíš mít elektromeru pět. To co píšeš je úplně mimo.
    CAL
    CAL --- ---
    CAL: Aha, tak moje laická představa, že elektroměrová skříň je v rámci designu elektroinstalace už jen nepodstatný detail, vzala za své po prvním kole googlování. To je mazec. Znalostně i finančně..
    CAL
    CAL --- ---
    Snažím se zjistit, jak velkou skříň na elektroměry potřebuju, když teď přesouvám elektroměry z baráku na plot. Jsme v baráku 2 byty, každý má svůj elektroměr, takže minimálně potřebuju skříň na 2 elektroměry. Výhledově ale budem mít na střeše soláry (předpokládám další elektroměr) a ještě později asi budem chtít i nabíjet elektromobil (slyšel jsem, že na to chtějí taky samostatný elektroměr). Jo a jsme v Praze, takže PRE.

    Elektrikář říkal, že skříně na 4 elektroměry se normálně neprodávají, takže to bude na zakázku a bude to drahý. Takže zjišťuju, jestli skutečně potřebujem prostor na 4.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam