• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISJung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
    KASTA
    KASTA --- ---
    YMLADRIS: hele ja myslim, ze lip, nez je to popsany v tom odkazu od LOOKa to nereknu. To co popisujes v tom tvym prispevku, to je proste o psychologii typu obecne, zatimco fenomen anima je "predobraz zeny v muzi" a animus "predobraz muze v zene", v jinym smyslu nema o tech archetypech podle me smysl mluvit. Jsou definovany vuci opacnymu pohlavi a projevujou se (konstelujou) v interakci s opacnym pohlavim.

    Jeste bych rekl ze animus neni intelekt a intelektualni poznavani sveta, spis mozna fascinace intelektualni strankou muze, intelektualizovani apod. Fakt si precti poradne ten odkaz, je to tam popsany dost vystizne, obzvlast "zena posedla animem"...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KASTA: a vis teda neco blizsiho na tema archetypy pro interakci s vlastnim pohlavim? Kdyz tebe (jsi muz) neco nuti poucovat, systematizovat, objevovat řád a podmaňovat si chaos, tak co je to za strukturu, ktera te takto determinuje? Rikas ji animus?
    NYA
    NYA --- ---
    jak jsem pochopila termíny anima a animus, tak je Jung rozlišuje proto, že jsou genderově rozlišené psychologie odlišné.. a že je celkem jedno, jaké pohlaví má jejich neuvědomované já a jde spíš o to, přestat se s ním/ní ztotožňovat, udělat z něj/ní průchozí interface, který bude zprostředkovávat kontakt s nevědomím s co nejmenší distorzí..
    tudíž v debatě o tom, má-li žena kromě anima ještě animu, úplně nechápu, o co jde..


    ARGANNAH: to že není empiricky dokazatelná, neznamená, že není založena na vědeckém zkoumání .. Jung není spisovatel sci fi ani fantasy
    KASTA
    KASTA --- ---
    REVAN: ber to spis tak, ze stin je neuvedomela cast vlastni osobnosti (u muze i u zeny) a anima+animus souvisi s interakci s opacnym pohlavim.

    Jsou to psychologicky terminy, v ramci moznosti psychologie maji svou definici, kterou je podle me dulezity znat a chapat, abysme se o tom mohli bavit a vedeli jsme o cem mluvime.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    na tom odkazu co look posilal nize je definice "anima = obraz zenstvi jak se jevi v muzske psychice"

    pokud si to tak zadefinoval (takto uzce), tak to tak inu ma, neni to zadna vypoved o tom zda zenstvi je nebo neni pritomno v zenske psychice

    pripada mi ale ze 'anima'/'animus' od te doby teda zlidovely a pouzivaji se sireji ;)
    REVAN
    REVAN --- ---
    REVAN: Jung: Velmi netantrický pohled, musím podotknout ;-) Kdybych nečetl jeho pozdější alchymistické spisky, ani bych mu nevěřil že usiloval o "spojení protikladů".
    REVAN
    REVAN --- ---
    SPIELMANN: LOOK: KASTA:
    Teda nazvat ženství u ženy "Stín", to mi přijde pěkně devalvující ;) Já bych to nazval Shakti, ale to se dostávám mimo Junga.
    Žena musí mít prostě něco, proč se prožívá jako Ženu, a ani stín, ani já/ego, mi to nevysvětlují. V případě nepřijatého ženství by se to dalo terapeuticky brát jako stín. Ale fenomén ženství v ženě prostě existuje (stejně jako mužství v muži) a důkazem budiž vůbec to, že existují ženy a muži.
    Jak se tak zamýšlím, on to měl Jung vlastně rozatributované: ta Shakti by byla Panna, Matka, Stařena, ..... a asi spousta dalších... a pak by vlastně na tu Animu skutečně spadalo jen působení v muži...
    KASTA
    KASTA --- ---
    REVAN:
    SPIELMANN: jo, asi jo, Stin..:-)

    HUSOKACHNA: jo, zrovna asi pred tydnem jsem tohle procital...:-)
    LOOK
    LOOK --- ---
    jo to je
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    Celá psychoanalýza je přece nedokazatelný konstrukt...
    LOOK
    LOOK --- ---
    ARGANNAH: a to se divil jen na zaklade jednoho snu?

    jinak, vse to jsou teoreticke (nedokazatelne) konstrukty, muzem nejak nadefinovat animu u zeny, ale jake prakticke vyuziti to bude mit? jak casto se to v praxi (tj. analyze) objevi? nevystacime si se stavajicimi konstrukty? atd.
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    LOOK: No jako já si to myslím ale taky, a to jsem žena... Dokonce se kdysi můj psychoterapeut poté, co jsem mu vylíčila jeden sen, dlouze divil, že jestli je prý možný, aby i žena měla animu
    LOOK
    LOOK --- ---
    REVAN: cast zenstvi se kterou se identifikuje spadne do ja/ego, zbytek do stinu.

    "fenomén ženství v ženě prostě existuje" = tva projekce animy:)
    SPIELMANN
    SPIELMANN --- ---
    REVAN: Stín:-)
    HUSOKACHNA
    HUSOKACHNA --- ---
    KASTA: O silnem konstelovani animy u muže jako důvodu k zženštilosti nebo homosexualitě píše Jung zde:

    Jung, Carl Gustav: Archetypy a nevědomí: Výbor z díla II. Str.142

    (psal sem to do jedné práce a knihu doma nemám, nemůžu tudíž citovat)
    REVAN
    REVAN --- ---
    KASTA: Já si tedy popravdě také nevzpomínám, že bych to u Junga někde četl jinak než žena-animus, muž-anima. Jenže ten fenomén ženství v ženě prostě existuje. Jak by ho tedy Jung nazval? Co z Jungových archetypů by mu odpovídalo?
    KASTA
    KASTA --- ---
    JEHNECI: to s animou u zeny x animem u muze - ja si uplne nejsem jistej ze to Jung takhle vubec nekde resil - nebo aspon ja to nikde nezaznamenal. Nabizelo by se to napr u homosexuality, ale mam pocit, ze ani tam to nevidel "prohozeny", spis popisoval vseobecne charaktery muzu podle toho jak silne je konstelovan archetyp animy a charaktery zen zase podle toho jak silne je konstelovan animus...
    JEHNECI
    JEHNECI --- ---
    KASTA: hmm, sakra... když na to teď koukám, je možné, že to je o muži. Všude se tam hovoří jen o "snící" a nikde není konkrétně řečeno muž/žena. Byla jsem tenkrát dost unavená a asi jsem se pořádně nesoustředila. Ale i tak to byla přínosná diskuze, bez toho překouknutí by mě ani nenapadlo hledat animu u ženy.
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    JEHNECI: původní Jungovo pojetí bylo tak jak píšeš, nicméně Jung své myšlenky během života redigoval a nakonec tvrdil, že muži i ženy jsou formování oběma archetypy.
    Ono obecně, nejen u Junga, ale i Freuda, Lacana a vlastně i jiných myslitelů je dobré se dívat, z jakého období je daná myšlenka, neboť všichni své myšlenky a názory prohlubují a mění a zvlášť třeba u toho Lacana je zajímavé, jak některá pojetí docela dost během svého života změnil.
    KASTA
    KASTA --- ---
    JEHNECI: jen fakticka poznamka/dotaz - je snici z toho citatu opravdu zena, neprekoukla ses? - se mi zda, ze je tam v tom citatu pouzitej muzskej rod "naň" = na něj. Tu knizku jsem necetl, pokud je to opravdu u snici zene, je to zajimavy, muzes sem treba dat nejaky dalsi podrobnosti o ty "pacientce" jestli jsou v knizce zmineny...?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam