• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    GOR
    GOR --- ---
    PEPAZZ: Promiň, ale IMO to vnímáš víc zjednodušeně, než je únosné a vede to ke zkresleným závěrům. Co je vlastně 1/2 plynu nebo 3/4 plynu v tvém popisu? Zadáváš plynem přímo proud? Nebo moment? Nebo nějaký poměrný tah? K rozjezdu a překonávání jízdních odporů prostě potřebuješ nějaký výkon a změna převodu to nezmění.

    Důvod, proč se dávají dvoustupňové převodovky, když se dávají, je úplně jiný. Velmi zjednodušeně, pohonáři, jsou-li tu, mohou zpřesnit: U elektrického stroje platí (a je fuk, co je to za typ), že moment roste cca lineárně s proudem, vztah k napájecímu napětí je u různých strojů různý. V nulových otáčkách (při rozjezdu) je moment nejvyšší, protože proud je omezen jen impedanci stroje (a zpravidla ho omezujeme u zdroje, protože některé stroje by přiložením plného napětí podlehly destrukci), jakmile se motor točí, s narůstajícími otáčkami roste indukované napětí a tím klesá proud a s ohledem na izolaci vinutí je výše napájecího napětí omezena.

    Čili:Situace bývá taková, že chceme od motoru jednak vysoký moment při rozběhu a jednak co nejvyšší výkon při vysokých otáčkách a to jsou co do konstrukce stroje protichůdné požadavky. Stroj, který při rozumných rozměrech/hmotnosti bude dávat velký moment při rozběhu mi bude vysokých otáček dosahovat jen podbuzováním (u různých strojů řešeno různě, myslím, že to je u elektromobilů používáno běžně, případně v kombinaci různě dimenzovaných strojů v případě pohonu obou náprav), čímž si omezím výkon ve vysokých otáčkách. A opačně, stroj, který bez odbuzování bude dosahovat vyšších otáček bude mít menší moment v nízkých otáčkách. Přidání převodovky mi umožní hýbat s pracovním bodem a umožní provozovat motor v celém rozsahu otáček bez podbuzování nebo s menší mírou podbuzování. A z toho mj. plyne, že pokud je požadavkem výkon ve vysokých otáčkách, může kombinace elektromotor + n-stupňová převodovka vyjít lehčí a menší, ale jedna to stojí prachy a jednak to vnáší do pohonu další potenciální zdroj poruch.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    GOR: ano, ale s tezším převodem bych pravdepodobne jel stejnou rychlostí ne na 3/4 plynu ale na půl plynu, proto si myslim že ty dvoupřevodovky dávaj smysl, protože kroutáku maj elektro motory na rozdávání tj. tezsí prevod je nerozhodí.

    Ten jim vadí jen u rozjezdů kde oproti lehčímu převodu bere víc proudu. Tohle testovali lidi na elektrickech dirt bicích a s větší rozetou vzadu měli v terénu pri neustalém brzdení a rozjizdení vetší dojezd než s menší rozetou která jim dala sice větší top speed ale s rozjezdy v hlíne/blátě měla co dělat.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: To co píše MINER je sice blábol (baterky v noteboocích a telefonech se dělají nevyměnitelné v rámci tzv. "planned obsolescence", což zrovna Apple s ohledem na zaměření na trh "bohatých tech-idiotů" pojišťuje dalšími mechanismy - např. serializací součástek), nicméně vyměnitelné baterky u aut skutečně nesmysl jsou.

    Smysl mají u motorek nebo pidiaut, kde můžeš mít někde kufřík, který vytáhneš a vezmeš domů nabít, případně ve městě vyměníš ve stojanu, kde se relativně rychle dobije…

    U větších baterií tohle nefunguje minimálně ze 2 důvodů:
    1) potřebuješ velké skladiště se zásobou minimálně (denní swapovací kapacita)*(počet variant) a zajištěnou logistiku mezi skladišti, protože i s vlastní elektrárnou se budou dobíjet velmi pomalu.
    2) Výměny baterií jsou závislé na stavu a čistotě kontaktů. což jsem u žádného swapovacího projektu neviděl, že by bylo nějak řešeno - proto také operují jen ve velkých městech, kde jsou relativně čisté ulice. I tak mám pochybnosti o spolehlivosti, dokud podmínkou swapu není bezprostřední návštěva automyčky…
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    OMNIHASH: CNG taky uniká nahoru a provozovatele garazi ho pro jistotu zakazali, nez aby vyvinuli nejakou cinnost...
    V nemecku s CNG do garazi bezne muzes
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEB: vodík se neřeší, bo na rozdíl od LPG uniká nahoru a nehromadí se dole. 90% garáží je dostatečně otevřenejch na to, aby se vyvětraly sami, problém budou ty, co jsou v podzemí xpatrovejch kanclů.
    MINER
    MINER --- ---
    THERIDANE: Zajímavý. Odpor mě nenapadl. Spíš než odpor, budou mít větší ztráty baterky, tedy v podstatě taky (vnitřní) odpor. Proto se chladí hlavně ta baterka.
    Zajímalo by mě, kolik jsou ztráty na plnej kotel v poměru k energii použitý k trakci.
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: minus nevim, ale kdyby někdo ‚centrálně nařídil‘ vyměnitelné baterie, projevilo by se to na zhoršení jejich jiných parametrů. Velikost, váha.
    Koukni se na notebooky a telefony. Apple taky přestal dělat uživatelem vyměnitelný baterky, a výsledkem jsou menší, pevnější notebooky a telefony s větší baterkou, který lze snadněji udělat vodotěsný.
    U aut je ten rozdíl ještě větší, protože ty baterky potřebují dost složitý chlazení a u Tesly se podílí na strukturální pevnosti šasi, atd.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    MINER: Když jedeš na vyšší okamžitý výkony, tak máš vyšší ztráty v elektronice (topí se I²R, takže když pustíš do motoru 2× víc koní ≈ 2× víc proudu, tepelný ztráty na celé trase od baterie přes VFD až po vinutí stoupnou 4×) a pokud to šlapání na krku zahrnuje i dynamičtější jízdu, tak ztratíš i dost energie v rekuperaci a brzdách. Nevím jak to mají jiný EVs, ale Model 3 i Kona brzdí rekuperací do 2 m/s² (takže z 50 km/h zastaví za 7 s), cokoliv nad to už pomáhají brzdy, a to je energie kterou nenávratně ztrácíš.
    GOR
    GOR --- ---
    PEPAZZ: Jenze to jak to popisujes, to neni o krivce merny spotreby, ale o tom, ze kdyz jedes rychleji, tak proste spotrebujes vic energie na ruzny jizdni odpory.
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: za co ten mínus? Kdyby se bev od začátku vymýšlela, aby byly baterie vyměnitelné, tak to mohlo fungovat, teoreticky...
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    KEB: jo vidím to stejně
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    MINER: u me na el motorce je rozdíl mezi 1/4 plynu a 3/4 na dojezdu znat, cím rychleji jedu tim víc amper tece do motoru, tim mín baterka vydrží logicky.
    KEB
    KEB --- ---
    FEDAJKIN: u osobních aut to mohlo dávat smysl, kdyby se centrálně nařídilo, půjde se cestou výměnných baterií a basta.
    KEB
    KEB --- ---
    PEPAZZ: nikdo to neřeší, protože vodíkových aut je v republice kolik? 10?

    Pak se to vyřeší tím, že se k ceduli zákaz vjezdu LPG/CNG přidá H2.

    To s tou cedulí se bude IMHO řešit až po prvním průseru , jako vždycky
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    *denně
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    MINER: Nio v Číně udělalo 60k swapů deně ted, před rokem to byla nai ne desetina, rtvý koncept to není. U osobního automobilu imho smysl nemá, tam stačí fastcharger, ale u komerčního provozu, taxiky atd. to životaschopný usecase má.
    MINER
    MINER --- ---
    FEDAJKIN: Battery swapping je mrtvý koncept. Baterky jsou víc a víc integrované do šasi auta a kvůli úspoře váhy to bude pokračovat. Battery swapping se opustil kvůli složitosti. Nevim o tom, že by na tom ještě někdo příčetný vyšíval. Max se občas objeví nějaký zoufalý výkřik nějakého outsidera ve snaze získat pozornost. Možná to může fungovat u náklaďáků, který tak jako tak musí mít rám kvůli nosnosti, ale osobáky jsou odsouzeny k fast charging a růstu kapacity. Růst tý hustoty má navíc význam i kvůli úspoře váhy i prostoru v autě. Nicméně trajektorie už vypadá tak, že tam dojdem, jde jen o to kdy…
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    MINER: Good point. Ale pro tenhle komerční provoz možná už dává smysl ten battery swapping.
    MINER
    MINER --- ---
    FEDAJKIN: Pro většinu aut jo, ale někdo potřebuje jezdit dlouhý štreky. I já jezdím autem hlavně dlouhý štreky – relativně málo často, ale relativně daleko. A spotřeba to zejména v německých rychlostech srazí dost pod WLTP, takže pro určité procento řidičů (nevim jaké) současný dojezd nestačí ani s rychlym dobíjením. Já patřím mezi ně.
    Souhlas, že většina to nepotřebuje.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    MINER: Hele na tom nezáleží. Mně taky trvalo chvíli než jsem to pochopil, ale není to o větší baterce, ale o tom mít 800V architekturu a solidní sít 350+ kW fastchargerů (která do roku 2030 bude, minimálně v Americe), pak máš 100 km do 5 minut a 10-80% do 18 minut. Velká baterka pak bude přítěz - drahý, těžký atd., market je uplně eliminuje, ty 500 wh/kg budou v těch letadlech možná jak píšou.
    MINER
    MINER --- ---
    Neměl by bejt elektrickej motor málo závislej na tom, jak se mu šlape na krk? U fosilů je to daný neefektivitou v různých otáčkách + ztráty spojky, ale teoreticky rozdíl fyzikální práce = síla/čas není v celkové době jízdy velký, takže jsem čekal, že u elektra jízdní styl moc spotřebu neovlivňuje. Jenom max rychlost/čas samozřejmě.
    Praxi nevim, mám jen tu fyzikální úvahu, ptám se. Nenapadá mě, co by bylo zdrojem neefektivity při zrychlení u EV, krom toho, kdyby hybridu pomáhal fosil i s odšťuchem.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam