• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    NIGHTHUNTER: Když jsem to psal, tak jsem myslel hlavně na NIO.

    Systém u NIO je ten, že dojedeš do stanice, ta si ustaví auto jak potřebuje, demontuje baterku v podvozku a vymění za jinou.

    To ale reálně jde jen tehdy, když jsou minimálně šrouby relativně čisté.

    Následně při montáži není úplně žádoucí, aby se do prostoru s konektory dostal bordel z okrajů bateriové šachty při nasouvání nové baterky a časem se dostal třeba až ke konektorům.

    Zároveň třeba tvoji baterku s 5 cm bahna namontují po nabití někomu do leštěnky + během manipulace to zaprasí půl stanice a potenciálně ji to i poškodí, když kus vahna s tvrdým kamínkem zapadne někam, kde pohybem něco rozedře…

    Plus tam je pořád to, že pod tou "relativně malou" budkou je potřeba velké skladiště baterek - viz vzorec uvedený minule…
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    COMODOR_FALKON: koukal jsi na značku NIO? kromě toho, že mají v Číně už přes 1300 swapovacích stanic, tak jich mají i 13 aktuálně v provozu v Evropě - Německo, Holandsko, Dánsko, Norsko, Švédsko
    Map of Nio Swap Stations in Europe & Data Studio - CarNewsChina.com
    https://carnewschina.com/nio-swap-stations-european-map-data-studio/

    a do konce letošního roku jich chtějí mít 120 (dohodnout se s nějakým větším provozovatelem rychlonabíječek, který už má svoji velkou síť a jen tam umístit svojí "budku" na výměnu baterek)

    a NIO nejsou jen zrovna malá auta, ale mají široký výběr - ono to prostě nějak funguje a asi se i vyplácí do toho jít, i když tím neříkám, že je to cesta k úspěchu, každopádně to může být zajímavá alternativa (mezi hromadou různých telefonů s Androidem máš taky Apple, který vsadil na něco jiného) ;-)

    5-Minute EV Battery Swap! NIO's Charging Revolution
    https://www.youtube.com/watch?v=vBo2lA2xevY
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    prevodovku podla mna na obycajne rodinne EV nikto nepotrebuje, leda ze by niekto potreboval flexit na nemeckych autobahnoch

    Why the Porsche Taycan EV's Two-Speed Transmission Is a Big Deal
    https://www.caranddriver.com/news/a28903274/porsche-taycan-transmission/
    GOR
    GOR --- ---
    PEPAZZ: Promiň, ale IMO to vnímáš víc zjednodušeně, než je únosné a vede to ke zkresleným závěrům. Co je vlastně 1/2 plynu nebo 3/4 plynu v tvém popisu? Zadáváš plynem přímo proud? Nebo moment? Nebo nějaký poměrný tah? K rozjezdu a překonávání jízdních odporů prostě potřebuješ nějaký výkon a změna převodu to nezmění.

    Důvod, proč se dávají dvoustupňové převodovky, když se dávají, je úplně jiný. Velmi zjednodušeně, pohonáři, jsou-li tu, mohou zpřesnit: U elektrického stroje platí (a je fuk, co je to za typ), že moment roste cca lineárně s proudem, vztah k napájecímu napětí je u různých strojů různý. V nulových otáčkách (při rozjezdu) je moment nejvyšší, protože proud je omezen jen impedanci stroje (a zpravidla ho omezujeme u zdroje, protože některé stroje by přiložením plného napětí podlehly destrukci), jakmile se motor točí, s narůstajícími otáčkami roste indukované napětí a tím klesá proud a s ohledem na izolaci vinutí je výše napájecího napětí omezena.

    Čili:Situace bývá taková, že chceme od motoru jednak vysoký moment při rozběhu a jednak co nejvyšší výkon při vysokých otáčkách a to jsou co do konstrukce stroje protichůdné požadavky. Stroj, který při rozumných rozměrech/hmotnosti bude dávat velký moment při rozběhu mi bude vysokých otáček dosahovat jen podbuzováním (u různých strojů řešeno různě, myslím, že to je u elektromobilů používáno běžně, případně v kombinaci různě dimenzovaných strojů v případě pohonu obou náprav), čímž si omezím výkon ve vysokých otáčkách. A opačně, stroj, který bez odbuzování bude dosahovat vyšších otáček bude mít menší moment v nízkých otáčkách. Přidání převodovky mi umožní hýbat s pracovním bodem a umožní provozovat motor v celém rozsahu otáček bez podbuzování nebo s menší mírou podbuzování. A z toho mj. plyne, že pokud je požadavkem výkon ve vysokých otáčkách, může kombinace elektromotor + n-stupňová převodovka vyjít lehčí a menší, ale jedna to stojí prachy a jednak to vnáší do pohonu další potenciální zdroj poruch.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DRAGON: Dohledat nelze, protože auta mají výškově nastavitelný sedačky a tudíž to nejde měřit.

    PEPAZZ: Vodíku musí bejt fakt hodně, aby nějak dramaticky hořel nebo vybuchoval... a rychle uniká/rozptyluje se.

    MINER: Záleží jak dobrou má rekuperaci. Třeba Mach E GT je schopnej při ostrým tempu na okresce žrát 50+ kWh/100 km, protože když ostře brzdíš, tak brzdí brzdama a rekuperuje jen část. Taycan Turbo žere při podobným zacházení 30.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    GOR: ano, ale s tezším převodem bych pravdepodobne jel stejnou rychlostí ne na 3/4 plynu ale na půl plynu, proto si myslim že ty dvoupřevodovky dávaj smysl, protože kroutáku maj elektro motory na rozdávání tj. tezsí prevod je nerozhodí.

    Ten jim vadí jen u rozjezdů kde oproti lehčímu převodu bere víc proudu. Tohle testovali lidi na elektrickech dirt bicích a s větší rozetou vzadu měli v terénu pri neustalém brzdení a rozjizdení vetší dojezd než s menší rozetou která jim dala sice větší top speed ale s rozjezdy v hlíne/blátě měla co dělat.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: To co píše MINER je sice blábol (baterky v noteboocích a telefonech se dělají nevyměnitelné v rámci tzv. "planned obsolescence", což zrovna Apple s ohledem na zaměření na trh "bohatých tech-idiotů" pojišťuje dalšími mechanismy - např. serializací součástek), nicméně vyměnitelné baterky u aut skutečně nesmysl jsou.

    Smysl mají u motorek nebo pidiaut, kde můžeš mít někde kufřík, který vytáhneš a vezmeš domů nabít, případně ve městě vyměníš ve stojanu, kde se relativně rychle dobije…

    U větších baterií tohle nefunguje minimálně ze 2 důvodů:
    1) potřebuješ velké skladiště se zásobou minimálně (denní swapovací kapacita)*(počet variant) a zajištěnou logistiku mezi skladišti, protože i s vlastní elektrárnou se budou dobíjet velmi pomalu.
    2) Výměny baterií jsou závislé na stavu a čistotě kontaktů. což jsem u žádného swapovacího projektu neviděl, že by bylo nějak řešeno - proto také operují jen ve velkých městech, kde jsou relativně čisté ulice. I tak mám pochybnosti o spolehlivosti, dokud podmínkou swapu není bezprostřední návštěva automyčky…
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    OMNIHASH: CNG taky uniká nahoru a provozovatele garazi ho pro jistotu zakazali, nez aby vyvinuli nejakou cinnost...
    V nemecku s CNG do garazi bezne muzes
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEB: vodík se neřeší, bo na rozdíl od LPG uniká nahoru a nehromadí se dole. 90% garáží je dostatečně otevřenejch na to, aby se vyvětraly sami, problém budou ty, co jsou v podzemí xpatrovejch kanclů.
    MINER
    MINER --- ---
    THERIDANE: Zajímavý. Odpor mě nenapadl. Spíš než odpor, budou mít větší ztráty baterky, tedy v podstatě taky (vnitřní) odpor. Proto se chladí hlavně ta baterka.
    Zajímalo by mě, kolik jsou ztráty na plnej kotel v poměru k energii použitý k trakci.
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: minus nevim, ale kdyby někdo ‚centrálně nařídil‘ vyměnitelné baterie, projevilo by se to na zhoršení jejich jiných parametrů. Velikost, váha.
    Koukni se na notebooky a telefony. Apple taky přestal dělat uživatelem vyměnitelný baterky, a výsledkem jsou menší, pevnější notebooky a telefony s větší baterkou, který lze snadněji udělat vodotěsný.
    U aut je ten rozdíl ještě větší, protože ty baterky potřebují dost složitý chlazení a u Tesly se podílí na strukturální pevnosti šasi, atd.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    MINER: Když jedeš na vyšší okamžitý výkony, tak máš vyšší ztráty v elektronice (topí se I²R, takže když pustíš do motoru 2× víc koní ≈ 2× víc proudu, tepelný ztráty na celé trase od baterie přes VFD až po vinutí stoupnou 4×) a pokud to šlapání na krku zahrnuje i dynamičtější jízdu, tak ztratíš i dost energie v rekuperaci a brzdách. Nevím jak to mají jiný EVs, ale Model 3 i Kona brzdí rekuperací do 2 m/s² (takže z 50 km/h zastaví za 7 s), cokoliv nad to už pomáhají brzdy, a to je energie kterou nenávratně ztrácíš.
    GOR
    GOR --- ---
    PEPAZZ: Jenze to jak to popisujes, to neni o krivce merny spotreby, ale o tom, ze kdyz jedes rychleji, tak proste spotrebujes vic energie na ruzny jizdni odpory.
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: za co ten mínus? Kdyby se bev od začátku vymýšlela, aby byly baterie vyměnitelné, tak to mohlo fungovat, teoreticky...
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    KEB: jo vidím to stejně
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    MINER: u me na el motorce je rozdíl mezi 1/4 plynu a 3/4 na dojezdu znat, cím rychleji jedu tim víc amper tece do motoru, tim mín baterka vydrží logicky.
    KEB
    KEB --- ---
    FEDAJKIN: u osobních aut to mohlo dávat smysl, kdyby se centrálně nařídilo, půjde se cestou výměnných baterií a basta.
    KEB
    KEB --- ---
    PEPAZZ: nikdo to neřeší, protože vodíkových aut je v republice kolik? 10?

    Pak se to vyřeší tím, že se k ceduli zákaz vjezdu LPG/CNG přidá H2.

    To s tou cedulí se bude IMHO řešit až po prvním průseru , jako vždycky
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    *denně
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    MINER: Nio v Číně udělalo 60k swapů deně ted, před rokem to byla nai ne desetina, rtvý koncept to není. U osobního automobilu imho smysl nemá, tam stačí fastcharger, ale u komerčního provozu, taxiky atd. to životaschopný usecase má.
    MINER
    MINER --- ---
    FEDAJKIN: Battery swapping je mrtvý koncept. Baterky jsou víc a víc integrované do šasi auta a kvůli úspoře váhy to bude pokračovat. Battery swapping se opustil kvůli složitosti. Nevim o tom, že by na tom ještě někdo příčetný vyšíval. Max se občas objeví nějaký zoufalý výkřik nějakého outsidera ve snaze získat pozornost. Možná to může fungovat u náklaďáků, který tak jako tak musí mít rám kvůli nosnosti, ale osobáky jsou odsouzeny k fast charging a růstu kapacity. Růst tý hustoty má navíc význam i kvůli úspoře váhy i prostoru v autě. Nicméně trajektorie už vypadá tak, že tam dojdem, jde jen o to kdy…
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam