GAARQ:
Ja teda nevim presne, jak to dela GACR, ale jestli nema kvoty na jednotlive obory, tak to dela blbe. Vzdyt prece nemuzes porovnavat kvalitu projektu v oboru sociologie a kvalitu projektu v oboru teoreticka fyzika. To byl prave ten nejvetsi nesmysl "kafemlejnku", ze se snazil porovnat vsechny obory dohromady a tim se zbavit veskere politicke odpovednosti. Ja nemyslim, ze by nekdo urcoval, jestli mas studovat protein A nebo protein B, ale ramcove oborove urceni proste byt musi z toho duvodu, ze projekty z naprosto ruznych oboru nelze porovnat.
Vlada by mela jasne rict - na biomedicinsky vyzkum dame tolik penez, na sociologicky vyzkum tolik penez, na materialovy vyzkum tolik atp. (+ nejakou rezervu na pufrovani). A ty penize treba na biomedicinsky vyzkum by pak vlada castecne rozdelila mezi prislusne fakulty a neuniverzitni ustavy a cast dala GACRu na grantove financovani (uplne nejlepsi by bylo, kdyby tu vzniklo nejake NIH nebo MRC a rozpustila se akademie ved, to ceske NIH by pak institucionalne financovalo biomedicinske ustavy a zaroven udelovalo granty).
No a na zaklade ceho by se melo rozhodnout? Na zaklade toho, co se urci jako prioritni oblast, v jakych oborech jsme dobri na mezinarodni urovni atp. Jsou to prece penize vsech vybrane na danich, tak by o jejich ramcovem urceni mela rozhodnout demokraticky zvolena reprezentace a ne nejaka cerna skrinka.
Tu poznamku o zitrku moc nechapu. Takze by bylo nejlepsi studovat uplne nahodile veci, kdyz o zitrku nikdo nic nevi?
Ohledne vyuky je mozna hacek v tom "neměli dosáhnout, nepředpokládá-li se u nich jistá míra profesionality". Podle mych zkusenosti je akademicke prostredi jedna velka politika: znamosti, konflikty, ucelova spojenectvi a politicke handly. A lenost. Co si ze svych studii pamatuji, tak nektere prednasky se tak prekryvaly, ze v podstate nekolik povinnych kurzu bylo ze 100% redundantnich s ostatnimi povinnymi kurzy. O volitelnych ani nemluvim. To bylo kvuli tomu, ze si kazdy prednasel, co chtel. Spousta dalsich kurzu byla prednasena tak, ze slovo "neprofesionalita" je opravdu velkym eufemismem. A PhD studium ve stylu: mas 3 impaktovane publikace = mas PhD, nemas 3 publikace = nemas PhD byl uplny vysmech. Ja jsem napr. delal PhD na externim pracovisti a skola u me fungovala jen jako preposilac stipendia (s tim, ze jim urcite nemala casta zustala za nehty). To uz clovek muze rovnou poslat separaty na MSMT a obratem ziskat diplom a nepotrebuje platit darmozrouty v oborovych radach.
Ano, i dnes garanti, oborova rada atp. urcuji jake predmety budou tvorit curriculum. A jak muze nekdo slozit studijni program bez toho, aby bylo alespon ramcove (na urovni syllabu) jasne, co je naplni toho ktereho kurzu? Je to omezeni svobody vyuky? Ja si jen myslim, ze by se jinym zpusobem melo volit kolegium rektora/dekana a tim padem i slozeni oborovych, vedeckych rad a mista vedoucich kateder. Pravomoci a svobody spjate s konkretnimi funkcemi mohou byt v podstate nedotceny.