• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BRAMBOREENAMycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu...
    WASSER
    WASSER --- ---
    WASSER: Jinak k recenzi samotné, když o tom přemýšlím, trochu se podobá tomu, co píše Církev Akkütlixova na facebooku. Což mi připomíná, že jsme tam zatím nedali následující text:

    Stop Exoxenofobii!
    Slovo ‚exoxenofobie‘ vstoupilo do našeho slovníku teprve nedávno, nikoli, jak bychom možná čekali, hned po prvním kontaktu s exoterrestriálními bytostmi. V těch dobách žili pozemšťané již několik staletí v harmonické společnosti, která odsunula slovo ‚xenofobie‘ do naučných slovníků. Pozemšťané si záhy uvědomili, že tehdy běžné slovo ‚mimozemšťan‘ má nepříjemné a nepřijatelné konotace, který by byly pro návštěvníky z vesmíru urážlivé, a vytvořili nové neutrální termíny jako exoterrák nebo jinoplanetník.
    Až později, když převaha jak technologická tak intelektuální zejména Össenské civilizace začala být nepřehlédnutelná, pozemský komplex méněcennosti, tak jako již tolikrát v minulosti, vydal svůj hořký plod a bylo nutné vytvořit pojem, který by odlišil starou, lokální xenofobii od předsudků nových a meziplanetárních.
    Exoxenofobie, jak jsem už předeslal, má své kořeny, jako všechny teorie skupinové superiority, v komplexu méněcennosti. Tak jako rasismus vůči černochům byl způsoben tím, že muži černé pleti mají zpravidla větší přirození, a předsudky vůči muslimům plynuly z popírání úspěchů islámské vědy, i exoxenofobie je funkcí zaostávání pozemské technologie i sociální koheze ve srovnání s össenskou civilizací.
    Příkladem rozmachu exoxenofobie je nedávno vydané Mycélium, román, který se pokouší demaskovat ‚tajemství‘ a ‚spiknutí‘ Össeanů a jejich církve. Román obratně mísí skutečné lidi a události (prof. Hildebrandt, Läthö Ganymed) s fiktivními (údajný syn prof. Hildebrandta, Lucas -- jak známo, prof. Hildebrandt měl jenom dceru), aby si dodal zdání serióznosti, a opakuje dávno vyvrácené spiklenecké teorie jako rádoby senzační odhalení.
    Je to typický příklad, jak se autorka (Vilma Kadlečková) snaží lovit v kalných vodách mezi bulvárem a extremismem. Co si ale nechce připustit, je že slova mají důsledky. Lidstvo v minulých staletích muselo vynaložit obrovské úsilí na to, aby spoutalo démony předsudků a nenávisti. Pokoušet se rozlomit pečeti na kobce, kam jsme je uvrhli, znamená plivnout na hrob tisícům statečných mužů a žen, kteří obětovali své životy, aby paní Kadlečková mohla tvořit bez obav z rasového či národnostního pronásledování.
    Církev Akkütlixova si váží velké pozemské tradice soužití různých kultur a věří, že Pozemšťané budou s podobnou tolerancí přistupovat i k myšlenkám a tradicím planety Össe.
    Tak jako by dnes jistě nikoho nenapadlo vydávat dílo, který by karikovalo a uráželo například Židy nebo homosexuály, ani zesměšňování naší Církve by nemělo jen tak 'projít'. Akkütlixova církev respektuje svobodu slova, ale jako každá svoboda, i tato má svoje hranice tam, kde naráží na svobodu ostatních lidí (nebo Össeanů), konkrétně na svobodu vyznávat svoji náboženskou víru bez urážek a ponižování.
    V této souvislosti narážíme na nedávno vydanou knihu 'Mycélium' české autorky Vilmy Kadlečkové. Tento román, který se tváří jako obyčejná beletrie, hrubě pokřivuje základní články naší víry a svědčí o tom, že autorka dává přednost honbě za senzací před důkladným studiem a snahou pochopit svůj subjekt.
    Z mnoha polopravd a omylů upozorněme alespoň na ty nejkřiklavější:
    • Církev Akkïtlixova neprovozuje lidské oběti ve smyslu, v jakém to dělali např. Aztékové v dávné minulosti Země. Také to není trest za odpadnutí od víry nebo svatokrádež (na rozdíl od upalování heretiků v Evropě nebo poprav tzv. disidentů v komunistických zemích). Podobně, jako to dělají Pozemšťané při euthanasii, i církev Akkütlixova trvá na tom, aby se jednalo o svobodnou vůli larhdökavöara a aby v průběhu úkonu nepociťoval bolest. Vzhledem k tomu, že tento obřad předchází moderní technologický pokrok, prostředkem tlumení bolesti nejsou chemické sloučeniny, ale autosugesce a víra. Tak, jako u euthanasie, i obětování na oltáři Akkütlixe je spíše výjimka než pravidlo, tímto způsobem umírá na Össe méně než 5% všech zemřelých.
    • Tzv. 'myceliální' technologie nejsou nic tajného ani podezřelého. Jak všichni Pozemšťané vědí, össenské kosmické lodi, které umožňují nerelativistické cestování ve vesmíru, jsou vytvořeny z vláken (hyf) hub, které se nacházejí na naší domovské planetě. Tato technologie je stará tisíce let, naprosto spolehlivá a nepředstavuje žádné nebezpečí ani pro posádku ani pro okolí. Představa, že se spóry těchto hub mohou uchytit v člověku nebo jiném živočišném druhu, je asi tak reálná, jako představa, že se změníte v plesnivý sýr v důsledku požívání Camembertu.
    • Musíme co nejostřeji protestovat proti insinuacím, že katastrofa na Lathö Ganymed byla jakkoliv zaviněna Össeany nebo naší církví. Tuto smutnou událost zkoumala mj. čistě pozemská Beaufortova komise a stejně jako všechny předchozí konstatovala, že příčinou bylo selhání komponenty dodávané pozemským výrobcem. Konspirační teorie o podílu Össe existují už patnáct let, ale nejsou o nic reálnější, než Protokoly Sionských Mudrců.

    To jsou jen tři případy, pars pro toto, toho jak autorka deformuje skutečnost, aby se vyhovoval jejím předsudkům a předpojatosti. Z těchto důvodů se Církev Akkütlixova obrátila s podnětem k prošetření na Ministerstvo vnitra ČR s důvodným podezřením, že autorka knihy se přinejmenším dopouští jednak trestného činu hanobení národa, rasy, etnické nebo jiné skupiny osob podle § 355 trestního zákoníku, jednak trestného činu podněcování k nenávisti vůči skupině osob nebo k omezování jejich práv a svobod podle § 356 trestního zákoníku. Dokud nebude náš podnět prošetřen a soud nevydá předběžné opatření, vyzýváme alespoň všechny slušné lidi, aby bez ohledu na svoje náboženské přesvědčení a rasovou identitu, aby tuto knihu bojkotovali.
    WASSER
    WASSER --- ---
    ALDEMIK: Díky za upozornění, přidáme ji na web do sekce 'Ohlasy'. Jinak co říkáš potom (ALDEMIK), má něco do sebe, a ta historka s 9/11, jakkoliv je více-méně pravdivá, vede bohužel k jisté zjednodušující interpretaci (ve skutečnosti je mj. předmětem knihy právě rozpor mezi komfortním ale duševně vyprahlým liberálem a zaslepeným ale smysl života nepostrádajícím fanatikem a rozhodně není úplně jasné, kdo je na tom lépe).
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    PIPIN: A to je podle mě i další problém, ze kterého vyrůstá tenhle: Dělení literatury na minstream a "to ostatní." Jakmile s tímhle začneš, logicky se utvoří skupiny pokládající "to ostatní" (ze svého pohledu) za podřadné už z principu. A protože čtenářů SF/F je méně, máme naše staré známé ghetto, případně, jak někdo trefně napsal, výsadkářskou, plně samostatnou divizi: Vlastní autory, vlastní kritiky, vlastní nakladatele, vlastní čtenáře...
    PIPIN
    PIPIN --- ---
    BORGDOG: Já nevím, na mě ten její blogpost takhle jednoduše nepůsobí. Píše, že nemá ráda sci-fi, páč toho moc nečetla a to co četla ji nezaujalo. Může mít pravdu, protože nevíme, co četla. Mohlo se stát, že se prostě potkala s nevhodnými zástupci žánru. A vlastně mi připadá, že tím, že její poměrně obsáhlý a dvoudílný blogpost zredukuješ na "Je to sci-fi. Sci-fi je brak. Je to brak", děláš vlastně to samé, co jí vyčítáš - zjednodušuješ. Ona se o tom snaží přemýšlet, hledá paralely atd. Hledá je nesprávně, ale určitou snahu jí podle mě nejde upřít.

    Ad další: Neznalost kontextu bych jí také nevyčítal. Bylo by lepší, kdyby znala, co bylo předtím a nejlíp i co bude (ale lidi, co vědí co v Myceliu bude dál, se odhaduju dají spočítat na prstech maximálně dvou rukou a většina jich je v tomhle topicu :)), ale měla by být schopna tu knihu zvládnout i samostatně. A tady už je to problém, který zde byl zmíněn - řada věcí v knize není dořečena nebo vysvětlena úmyslně, přesto je z kontextu lze chápat (nejen protonace a jiné cizí výrazy, ale plazmové lyžování už snad opravdu takový problém není, i když jsem sám nikdy na plazmě nelyžoval...). Že to bloggerka četla jaksi povrchně a poněkud selektivně, to z toho zřejmé je. To židech atd., s tím už nesouhlasím poměrně zásadně.

    Jinak mi ale připadá, že tenhle blogpost je důkazem, že přes veškerou snahu (a jakkoli bych to Vilmě strašně přál), tahle kniha prostě pro mainstreamáka není. Na to je tam moc těch protonací, transmyceliálů, dalekozření, vyskytují se tam nejen mimozemšťané, ale i jeden mimo-D-alfan...Mann to opravdu není, v dobrém i špatném smyslu!:)
    GROBENIUS
    GROBENIUS --- ---
    ALDEMIK: asi se všichni shodneme, že negativní recenze je pro autora podnětnější než pozitivní (ještě lepší je asi recenze kritická), ale tohle bych snad za recenzi ani neoznačil; autorka svou na odiv vystavovanou nechápavostí jen maskuje, že knihu četla výběrově a všímala si jen elementů, které potvrzovaly názor, který si udělala nejspíš dřív, než knihu otevřela...
    ALONSY
    ALONSY --- ---
    Jakmile vidím někoho pronést názor sci-fi je zásadně brak, tak ho naprosto přestávám brát na vědomí.
    Ne kvůli tomu, že by mě tolik rozčilovalo, že má odlišný vkus, ale jsem celkem přesvědčená, že to takovému člověku nemůže moc myslet a nedochází mu, co všechno autoři sci-fi ovlivnili a jak by bez nich současnost asi vypadala (no, to já možná taky ne, ale teorie které mám moc veselé nejsou:)
    JANADVORACKOVA
    JANADVORACKOVA --- ---
    On možná fakt, že se vůbec v souvislosti s knihou 11. září zmiňuje, bude pro nescifisty víc pobuřující než to, že je to sci-fi. To bude ale hodně matoucí a oni - už tak dost mimo - budou muset přijít s nějakým vhodným vysvětlením toho, co vlastně jako sci-fi chápat nechtějí a jako pozadí útoků chápat nikdy nemůžou.
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    WITTGENSTEIN: Aztékové mě popravdě napadly taky, a přišli mi mnohem bližší, než muslimové. Stačí si přečíst něco o jejich kultuře.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    ALDEMIK: A ještě k tomu podobenství s muslimy: to je přece jen inspirační zdroj. Vtip je v tom, že Össeané se od Pozemšťanů liší mnohem víc než muslimové od západních bezvěrců. Jsou cizí, hodně cizí (a mimochodem velmi přesvědčivě podaní). Dejme tomu jako Aztéci - ale s tím, že jejich náboženství skutečně funguje, že to není jen kulturní konstrukce. Což se ostatně vyjeví v dalších dílech.
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    WITTGENSTEIN: Má názor rovnou na celý žánr. :-) Hele, já taky pokládám třeba Meyerovou za odpad. Podobně i většinu vaginálních fantasy. Ale když si to myslím, jednoduše to NEČTU. A když už to kritizuju, kritizuju konkrétní věci, co ZNÁM - a když už se donutím to přečíst, pak to přečtu pořádně. Sežvýkal jsem první Anitu Blakeovou, první díl Twilightu i kus Hostitele. Ano, pokládám to za odpad. Ale kdybych měl psát recenzi, určitě bych ji dokázal napsat víc nestranně a argumenty by nevyplývaly z faktu "nemám rád paranormální romance."
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    BORGDOG: A tak... já se nedivím. Nezná, co bylo předtím (Jednou přijde tma, Lunapark Luna, Beztvaré měnící se), na rozdíl ode mě neví, co se bude dít dál (Jantorové oči jsou de facto jen prolog), je zmatená, ale má NÁZOR :)
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    WITTGENSTEIN: Tohle je nevyhnutelné - když čtu něco, co mě nezajímá nebo se předem rozhodnu, že to je odpad, no tak prostě jenom "plním manželské povinnosti" a podle toho to dopadá. Recenzi mohla zrovna tak napsat už před čtením, a pak jenom doplnit detaily... znám případy, kdy se to tak i dělalo.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    BORGDOG: Stejně jako se tam píše, jak astronomicky drahé je gerdánské hedvábí (a proto není myšlenka na to, komu připadne gerdánský plášť z případné mrtvolky, tak od věci.)
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    ALDEMIK: Jenomže podstatné je, že tohle je JEDNO. I kdyby tam nebyla naprosto žádná podobnost s muslimy, Židy, Alláhem nebo čímkoliv, nezáleželo by na tom. Našla by si JINÉ podobnosti, skutečné či smyšlené, jiné důvody, proč to odstřelit. Protože sci-fi je brak. Z té recenze to teče jak voda z cedníku. A o Gerdáncích a Fomlahiwanech se tam píše naprosto jasně - to je jen další symptom, známka, jak pečlivě to četla a na základě čeho pak psala recenzi.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    WITTGENSTEIN: Pokud je kniha zacílena i na čtenáře mimo sci-fi, nelze je současně odsoudit, že prostě neznají kontext. To mi nepřijde úplně fér.
    Já osobně Vilmino psaní taky neznám, četla jsem kdysi nějakou povídku v ikarii, ale je to značně dávno. Nemám pocit, že by mě to jako čtenáře odsuzovalo. Protonace mi během prvních pár míst, kdy se objevila, taky nebyla jasná, a ani po přečtení jedničky se mi to úplně nevyjasnilo. Je možné, že jsem tupá, ale to bude čtenářů víc :-). Nicméně mě to nepřišlo dost závažné (s protonací), abych na to brblala.
    Fomalhiwané v jedničce prakticky nevystupují, dělají křoví. Jantarové oči (pravda, těžko říct, zda Mycelium) z mého pohledu jsou o dvou druzích, resp. aktivně v nich vystupují dva druhy.
    A Össany a Židy si imho neztotožnila, alespoň já tak ten odstavec nečtu - podle mě poukazuje na to, že Össané nesou znaky, které byly historicky hanlivě přisuzované Židům (z mého pohledu proto, že se jedná o víceméně archetypální prvky cizosti), což nevnímám jako ztotožnění, ale jako zajímavý a, ano, v jejím případě varující postřeh.

    Nechci ji nějak fanaticky obhajovat, navíc myslím, že se ve svých pohledech nepotkáme, ale nemyslím si, že by to bylo tak jednostranné, jak píšeš.
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    WITTGENSTEIN: A to je ten problém: Přechytralost a povýšenost. Ona sci-fi nejen nezná, ale není ani ochotna přiznat jí jakoukoliv i jen hypotetickou kvalitu. Je to prostě všechno brak pod úroveň znalce a čtenáře "skutečně hodnotné" literatury. Když k nějaké knize přistoupím takhle, no tak prostě ty argumenty k odstřelu najdu, a co je v té knize opravdu, je nepodstatné. Nesejde na tom, jestli to chápe nebo ne. Je to sci-fi. Sci-fi je brak. Je to brak. Hotovka.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    ALDEMIK: To máš těžký: nezná sci-fi, nezná kontext. Nezná Vilmino psaní, takže ani neví, co je to protonace (a co hůř, nedokáže si to odvodit z kontextu). Tvrdí, že Mycelium pojednává o dvou druzích, Pozemšťanech a Össeanech, a vůbec si nevšimne, že jsou tu ještě Fomalhiwané. Pak si zcela absurdně ztotožní Össeany s Židy... je nutné pokračovat?
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    WITTGENSTEIN: Hele, ale pokud v polovině recenzí máš napsáno, že stačí dosadit muslimy a hopla, navíc vzadu v knize návodnou zmínku o 11. září (byť je mi naprosto jasné, že neurčuje tu interpretaci), tak nutnost obíhání a vykřikování nepřijde moc překvapivá.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    WITTGENSTEIN: Jako jistě, ale odmávnout to na tomto je to samé jako odmávnout knihu na tom, že je sci-fi. Což ona neudělala; tuhle větu chápu jako přiznání toho, že nutně nejde o recenzi nestrannou, což nevylučuje inteligentní připomínky nebo postřehy.

    Já se s tou recenzí jako takovou v podstatě neztotožňuju, ale dost ve mně zarezonoval ten novější článek - dodatek nebo doplnění. Myslím otázku muslimů - když tu knihu někomu doporučuju, pokaždé se přistihnu při tom, jak ji v tomto smyslu obhajuju - že to není nějaké primitivní podobenství, jak by se mohlo podle některých recenzí zdát (aspoň doufám, že to tak není - ale z toho, jak tu Vilma psala, jsem pochopila, že je to PR tah). Každopádně je to věc, která má tendenci tuhle knihu pro typ lidí, mezi kterými se pohybuju, značně morálně degradovat. A to podstatně víc, než jestli to je nebo není sci-fi.

    Jinak beru negativní recenze jako podstatně podnětnější pro autora než ty pozitivní - alespoň pokud v nich je dobře vystavěná argumentace.
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    ALDEMIK:
    WITTGENSTEIN: Ale jo, to už jsem taky zažil - najděte si recenzi mého JFK v Houseru. :-) Vilmu může hřát vědomí, že tahleta aspoň napsala pořádný elaborát. :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam