• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BRAMBOREENAMycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu...
    Auditko věnované sci-fi sérii Mycelium. Vesmír, psychotronika, náboženství, lidské oběti - a mimozemské houby.

    Planeta Össe. Svět po tisíce let neměnný... a po tisíce let svázaný s vesmírem. Z Össe pocházejí myceliální technologie i nadsvětelné Lodě, bez kterých by se Země neobešla. Jenže zatímco pozemská civilizace vítězně proniká do vesmíru, Össe jí stojí za zády.

    Co je to vůbec to Mycelium? Nejlépe podívat se na webové stránky projektu. Tam jsou všechny informace o knize (anotace, ukázky, ohlasy, trailer...).

    A dá se to někde opatřit? Třeba tady: Internetové knihkupectví Kosmas (odkaz vede přímo na záznam o knize). Další díly a formáty (včetně audioknihy) nejlépe přes mycelium.argenite.org/page-koupit (affiliate u Kosmasu, takže z každého nákupu dostane autorka pár desetníků navíc, a to se všem vyplatí!)

    A co Facebook? Nyx je přece lepší!!! Ale budiž, kdyby náhodou měli vášniví vyznavači Knihy tisíce tváří absťák, mohou navštívit tamní stránku autorky Mycelia alias Bramborýny – Legendy o argenitu na Facebooku nebo semeniště všeho mimozemského zla, doupě zlovolné Církve Akkütlixovy tamtéž.

    A co takhle spoilery? Lze použít tag, který schová odstavec pod bílou mlhu, pod kterou lze nahlédnout, když se text vezme do bloku nebo se na něj klikne:

    tajné odhalení
    – a díky tomu ti, kteří další díl ještě nečetli, nepřijdou o překvapení. Bílá mlha vznikne, když se použijí kódy
    <div class="spoiler"> tajné odhalení </div>

    Geekovské okénko
    Generátor slov v össeinu, který skvěle vymyslel a naprogramoval KAVEN. Církev Akkütlixova děkuje a OneHotBook se velmi těší! :)
    Tabulka a graf postupu psaní (2019–21)
    rozbalit záhlaví
    SARGO
    SARGO --- ---
    MVEK: KAVEN: Co Mona jako Prsty chaosu? Ash psychotroniku na Zemi nechtěl, a nechat takhle být potenciálně mocnou osobu je trochu zahrávání si s osudem, k čemuž měl vždycky sklony :-D Ovšem takové krapet morálně elitářské: přeci jen ji zanechal v dobrých poměrech u rozumných rodičů. :-D :-D
    MVEK
    MVEK --- ---
    KAVEN: Dobře, taky přestanu bruslit kolem spoilerů:-). A začnu nazývat věci pravými jmény.

    Právě v Ašovi si vůbec nejsem jist. Pasáž v klaewentu byla pro mě dost ambivalentní. I v tom nejpravděpodobnějším výkladu spíš cítím, že opravdu Lucasovi závidí, a tak v tom vidí šanci mít větší moc. Navíc právě mít případně i pojistku, že mu Lucas jednou neublíží, kdyby našel cestu domů rychleji (ostatně to není tak nereálné, pořád se může udobřit s Obludou, byť cestování bude trvat i s ní déle). Proto jsem se na chvíli naopak zděsil, že Moně ten karwill taky podstrčil a stojí za tím, aby zahubil jakoukoliv možnost, že mu tam vznikne mladší obdoba Lucase, nebo možná ještě někdo silnější.
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    MVEK: Zajímavé, že představa, že by si Aš~šád pěstoval zbraň, mě vůbec nenapadla. Možná jsem naivní, ale já bych to od něj nečekal. Aš~šád podle mě nepotřebuje žádnou další zbraň, protože už nemá proti komu bojovat. Pokud dřív dělal se svým svědomím trochu kompromisy, tak ne moc ochotně, a bylo to hlavně proto, že někde za jeho rozhodnutím stál sgen, a nebo obavy z něj. To už má na konci Mycelia vyřízené. Tak na co morálně pochybné "pěstování zbraně"? Vůbec mi to na něj nesedí.
    MVEK
    MVEK --- ---
    Já se nepřišel hádat, ale diskutovat, takže nebudu na některé poznámky reagovat, protože ty akorát diskuzi vyhrocují, kdy hází dotyčného na jednu nebo druhou stranu, ale já rozhodně na žádnou z nich nepatřím.

    Já Vilmu taky osobně trochu znám. Její povídku Bez krásky a bez zvířete řadím mezi top povídky v Ženě se lvem, ačkoliv ji bohužel mnoho čtenářů nepochopilo. Takovou jsme bohužel párkrát dostali zpětnou vazbu, a bude to tím, že ta povídka také není úplně jednoznačná. Asi nebyl dobrý nápad ji tehdy dát jako první. Nicméně si ji musím přečíst znovu, zajímá mě, jak moc by pasovala do principů psychotroniky ze světa Mycelia, a jestli tak nezíská další rozměr.
    Takže zaujatý jsem též.

    Navíc jsem "nekritizoval" Mycelium v tom pejorativním smyslu slova. Já si jen dovoluji dát zpětnou vazbu. Mojí profesí je hledání chyb, aby nějaký produkt byl lepší, a tak přistupuji i k hodnocení tam, kde mě za to neplatí. Sám uvítám víc reakci typu "dobré, ale..." nebo "špatné, protože..." než jen "super".
    Ani redaktory nekritizuji, že by na to kašlali. Mám úctu k autorům i redaktorům, protože jsem si obojí už trošinku zkusil, byť jen na povídkách. A stejně tak tedy mám i pochopení, že se přimhouří oko, protože hoří termín, nebo na dílo redaktor už má zaujatější názor. Asi se u konce Mycelia mýlím, ale faktem je to, že dost čtenářů má nějaký podobný pocit, a přitom sérii jinak nehaní (nepočítám ty, co řeknou, že to odložili jako rozvláčné po třetím díle apod.). A budou i ti, co se bojí ozvat, aby právě omylem někoho nenaštvali. Ale jestli fakt tolik přestáváme umět debatovat, tak se naše civilizace brzy rozpadne, protože se na ničem nedomluvíme.

    Zdůraznit ale znovu musím, že jsem nemluvil o škrtání pasáží/scén/odseků, ale o jejich délce. V posledních dvou dílech jsem nebyl otrávený, že zas je tam ta či ona postava, ale že se ta která scéna vleče. A ne proto, že je víc rozepsaná, ale že je rozepsaná MOC.
    Víc, než bych z předchozích dílů čekal. Plácnu: předtím by se myšlenka rozepsala třeba na dvě strany, v posledních dílech už je to na čtyřech stranách. A ten pocit mám až od 7ky nebo možná trochu 6ky, přičemž jsem to v kuse půlrok dočítal od asi druhé kapitoly 5ky.

    Závěr je pak právě v tom kontrastu najednou úsečný i po té stránce vnitřních rozpoložení. U Aš-šáda je to příliš mnohoznačné. Nevím, nakolik chce trochu odčinit, co dělal a nakolik si pěstuje novou zbraň. (Alexandra jsem zmínil jen proto, že se hned nabízí jako překážka pro ty poměry na Zemi, takže bych čekal zmínku jednou větou, která naznačí, proč to problém nebyl.)

    E2E4: Dík za odkaz, vím o tom, ale pořád jsem se nedokopal najít, kdy to sem Vilma házela.
    MVEK
    MVEK --- ---
    SARGO: Hlavně taky vlastně (trochu SPOILER, i když mlžím) byla poznamenána "prokletím", a tak za určitou část své neschopnosti nemůže a bez schopností opravdu nemá sama šanci ji prolomit. Přesto s tím bojuje.
    (A ne, nemluvím o telefonování, navíc s tím mám sám podobnou zkušenost, někdy jsem schopen určité telefonáty, ovšem jen cizím nebo téměř cizím lidem, odkládat ne měsíce, ale i rok, dva...)
    SARGO
    SARGO --- ---
    XCHAOS: Já už jsem to tu myslím jednou nadhazovala do pléna, tak s dovolením částečně vykradu sama sebe: Pinky je vrcholová sportovkyně, takže slušný dříč, samostatná a schopná ženská, co rozkvete sotva dostane šanci, má největší progres ze všech postav, nic ji nezlomí a poradí si, s tím málem co má v ruce dokáže vybojovat maximum, zvláštní schopnosti nemá žádné, ale neláme ji to (jako některé jiné), a nedostala naprosto nic zadarmo, ani neměla to štěstí, že by ji někdo držel za krkem a nutil makat (jako mnohé jiné). :-))
    Vzorem být může, ale je to normálnost velice idealizovaná v intenzivních kontrastech: svět kolem je opravdu tak moc šílený, jako by nám nad hlavou lítali emzáci a prali se s čarodějema a to vše pod dohledem bohů? Ale lze se v něm najít a obstát a dokonce být happy a to všechno dokonce se ctí... a co víc, přeci jen se nakonec naučit telefonovat :-D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SARGO: si to fakt budu musrt dát znovu...
    SARGO
    SARGO --- ---
    Pinky že je normální? Ta ženská je naprostý šílenec a superman :-D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MACSKA: to je právě past na normální lidi, to, že se s ní identifikujou. Pak jim právě dojde, že v reálném světě je možná taky tak, a oni jsou jediní normální a všichni kolem jsou divní... :-)
    MACSKA
    MACSKA --- ---
    RICARDERON: to jsme my my! Pinky je jedinej normální člověk v celým Myceliu (i když někde kolem třetího dílu jsem na ní měla chuť hodit síť)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    KAVEN: To jste úplně jiný my, než jsme tady my!!!
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    RICARDERON: Nám ne! My máme Pinky rádi! :-)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    BRAMBOREENA: Nás taky zajímá, co si myslí Lucas, ale je nám ukradený, co se mele v hlavě Pinkertýně!!! :)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    Já to tu čtu, děkuju náčelníkům za zastání, ale nebudu Mycelium nijak obhajovat, dokonalé není, ale holt nějak už nasmolené je a znovu bych to dělat fakt nechtěla :) Můžu jenom podotknout drobnost: je tam rovina "komorní" a rovina "světodějná" a záleží na temperamentu toho kterého uživatele, která ho baví víc. Kdo preferuje spíš tu "světodějnou" a chtěl by, aby bylo těžiště v ní, holt nebude spokojený s tím, jak jsem poměr obou složek namíchala já, protože já jsem tým "komorní" a všemožné vnitřní monology ráda píšu i u jiných čtu. Proto tam není víc rozvedeno, co se pak dělo s karwilem a Danielovým plánem a Alexandrovým šířením Pětice a kdesi cosi. Mě prostě mnohem víc zajímá, co si myslí Lucas. Ale většina knih ve fantastice má tyhle poměry obráceně, čili tým "světodějný" má z čeho vybírat.

    A navíc je dneska možnost snadno to opravit a nechat si poslední dva díly napsat :D Zrovna sem jdu s legrační věcí z vedlejšího fandomu, to je řešení všech problémů: https://www.barstoolsports.com/blog/3488539/ai-is-coming-george-r.r.-martin-is-suing-the-makers-of-chatgpt-after-a-fan-finished-the-final-two-books-of-a-song-of-ice-and-fire-using-ai?
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    CASTOR: Nakladatel nebyl spokojený s dodacími lhůtami. Trvá to stále. Pevná pětka není venku, protože se čeká na obálku od grafika. Už 3 měsíce.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    WITTGENSTEIN: Že zrovna ty budeš šířit tyhle urbanistický povídačky pro outsidery... Ano, ty staré scény se redigovaly nejvíc, protože se Vilma od té doby přímo ďábelsky vypasala a stařiny z toho pak trčely. Ale ne, není pravda, že poslední scény jsou deset let staré. Jen jedna stěžejní, kvůli které pak napsala všechnu tu "omáčku" v těch osmi knihách okolo.:)
    CASTOR
    CASTOR --- ---
    E2E4: Dík, mám co studovat, protože jedním vrzem to určitě nepřečtu.

    Já se na palubu Mycelia nalodil v roce 2014, kdy jsem první díly našel v novinkách ve veřejné knihovně a o autorce jsem do té doby věděl jen pár zmínek z Pevnosti, kterou jsem ale už v té době neodebíral. Všehovšudy jsem o tom tedy neznal nic. Ovšem dodatek na konci knihy - Románová sága Mycelium začala dostávat tvar po událostech jedenáctého září 2001. Je to autorčino zatím nejrozsáhlejší dílo, které vznikalo celé desetiletí a zahrnuje pět navazujících románů - ve mě vyvolal zcela konkrétní dojem, že Mycelium je již dopsané a uzavřené a zbývá ho pouze vydat. Takže jsem se dost divil té mezeře mezi vydáním Vidění a Hlasů a hvězd. A divil jsem se ještě víc, když jsem zjistil, co nás čeká.
    A nikdy jsem úplně nepochopil, co zapříčinilo takovou změnu v plánech, protože jsem nejprve četl o tom, že betačtenáři nejsou spokojení s koncem, potom autorka není spokojená, potom nakladatel není spokojený, a kdo se má v těch protichůdných informacích vyznat.
    Takže si rád přečtu, jak to bylo.
    CORNHOLIO
    CORNHOLIO --- ---
    KAVEN: to nebyla ani tak výtka jako spíš výraz uznání:)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    CASTOR: MVEK: možná by pro vás byla zajímavá historie psaní Mycelia, zde: BRAMBOREENA.
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    CORNHOLIO: Ale spoilery byly oficiálně povoleny už před mnoha měsíci! Jinak bych se neodvážil ani naznačovat! Ale tak pardon, no ... :-)
    CORNHOLIO
    CORNHOLIO --- ---
    KAVEN: ehm, mě ještě dva poslední díly čekají, opatrně se tu snažím v diskuzi vždycky vyhýbat a přeskakovat spoilery, ale musím uznat, že krátký odstavec, kde shrneš celé finále a přehledně vypíšeš, jak která postava dopadla, to je tedy jaksi velmi:)
    VANEK
    VANEK --- ---
    WITTGENSTEIN: Zrovna se chci zeptat, proč WITTGENSTEIN "jako redaktor nevíš, jaké má autorka s příběhem plány" a prostě si s ní nepromluvíš.

    MOUNTBATTEN: Pro pořádek dodávám, že "Odpovědný redaktor Viktor Janiš" je uveden v dílech 1 až 4, zatímco v 5 až 8 je Richard Klíčník.

    CASTOR: Hele, ona o tom Vilma porůznu hovořila a psala, i zde. Jsou prostě spisovatelé typ architekt a typ zahradník, a ona je ten druhý, kterému to bují pod rukama... a po předchozích snahách o přemrštěné řezání ještě v Albatrosu se celá věc nakonec vyvinula takto k opačnému extrému. Něčím preferencím to vyhovuje dokonale, někomu méně, někomu vůbec. There are nine and sixty ways of constructing tribal lays, / And every single one of them is right.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam