• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    FIN
    FIN --- ---
    FSEL: konzum má pravdu. je to šrot i na mravokárce. pořádný drsný chlapský vyjádření se dělá takto:

    MC Plemeno (& Tupák) – koupim si důl

    {sbor}
    Koupim si důl, ty si kup svůj
    Koupim si důl, ty si kup svůj
    Koupim si důl, ty si kup svůj
    kup si svůj

    [mc plemeno]

    chytrej zadek chci bejt a ty budeš rychle hotovej
    {ó tak to prostě chodí}
    naser si a tak to prostě chodí
    proč? papuchalk na plísňáku chlastá šílený pivo
    nadává a já potom taky nakopu zadek.
    plemeno, svýho druhu {můžu dostat rým na cestu}
    hej, ty, Páku, posadim se dozadu a navrhnu to pomalu.
    nenáviděj pohled na mladýho negra, PŘISTUP
    další rebel, UTÍKEJ
    a musej dostat jeho, TAS
    protože já si kraťasy nevezmu, jako v Newportu, dám celýho jointa a
    vyhodim celej dvůr.
    a já nechci bejt, nechci bejt ořech jako mikrofon
    protože ani mikrofon nemine žádnej ping pong pakatel
    a když jsi v reflektoru, dostaneš fandu doprava
    ale tvý životy ne těsný.
    koupim něčí zapomenutej důl
    až na to přijdou, budu mít svůj důl


    uč se, woe
    FSEL
    FSEL --- ---
    Vlevo, vpravo pokud jdeš
    a názory si život tvrdíš.
    Potom v duši uvadneš,
    srdce své pro jiné ztratíš.
    Bude-li tvůj život tvůj,
    na názory nebudeš dbát.
    Pak v sobě ve svém pevně stůj.
    Budeš slyšet ne naslouchat.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    JANEQ: Bez tý druhý strofy by to byla snad celkem milá blbina, takhle to nechápu.
    JANEQ
    JANEQ --- ---



    už jsem ti to říkal
    nejradši bych se zakous
    do toho bílýho lýtka

    uvidíš
    až se zakousnu


    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    TLOUDEV: Tak to pak jo.
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    RICARDERON: to by asi slo... s trochou HC/Industrial riffu na podbarveni.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    TLOUDEV: je to jako rap?
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    Sbíječky prořízly večer ticho
    Mrtvému městu pářeme břicho
    Asfalt se drolí pod silou kovu
    S dalšími ranami zas a znovu

    Město, které nám tolik dalo
    Když ještě pulsovalo
    Občané, jen aby měli klid
    zakázali městu v noci žít
    Stížnosti notorických vysedávačů u oken
    Sledovačů telenovel krok za krokem
    Leta hledali své nepřátele
    na cestě od televize do postele
    Čela se rosila vzteky, když jim do ložnice
    Pronikly opilecké hlasy z hospody z ulice
    Tak přesně o desáté strážníky zavolali
    Jednou, podruhé, až nervy povolily
    puls města té noci ustal.


    Dnes v noci řežem mrtvolu města
    kdo jednou začal, nemůže přestat
    Na tatry házíme buldozerem
    Dokud ho celý nerozeberem
    Klidně se probuďte, strážci ticha
    Prdne vám žilka, popraská mícha
    Na žádné strážnici nezazvoní
    vypnutej aparát telefoní
    Město jim kradem když jim tak vadí
    bez ruchu, potichu - jak maj rádi
    potrvá pár týdnů, než si všimnou
    že pekař nemá už otevříno
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    RICARDERON: (No na mě to teda po nějaký úpravě toho 2. verše závěrečný strofy při patřičnym čtení nahlas působí pomalu jak nějaký zaříkávání.)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    POLTAR: Souhlasím s Tomášem... Vyčerpalo se to po druhém verši. Je zajímavé, jak se člověk dokáže rozpliznout i na tak malém prostoru. Navíc ten útvar má nulový rytmus... Zkus si to přečíst nahlas.
    POLTAR
    POLTAR --- ---
    Hmm, díky oběma! Nepřipadá mi patřičné tu teď zdůvodňovat užité prostředky (nebo se snad dokonce hájit). Ale, teď nevím... Někoho dalšího s kritikou, mohl bych poprosit?
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    CICHLASOMA: Děkuji Ti za obšírnou rekapitulaci několika posledních příspěvků... ;)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    TOMASZ: No, myslím, že opravdu mnohá "vážná poesie" líčí přesně to, co tane před očima či před "duševném zrakem" (je pravda, že pak zas třeba nemluví o emocích, které to vyvolává, nebo nechává nevyslovené něco jiného, ale to tanutí nepojmenovaného obrazu přece opravdu není ani zdaleka jediná poloha. Obraz se i v dobré poesii někdy přímo pojmenovává dokonce i "velkými slovy". Ale to bychom se už asi museli začít bavit o konkrétních básních.)

    A s tím vysvětlováním se teda omlouvám, ale psal jsi, že je to "sebevysvětlující" a říkal jsi "Řeknu-li něco, co je pouze absurdní, a vzápětí to (pro blbé) po lopatě vysvětlím, to vůbec nedošlo k básni." (Asi špatně jsem to pochopil tak, že má poslední strofa vysvětlovat první.) Ale já tam prostě žádné vysvětlování už řečeného nedetekuju.

    (Aby Tě Polterův text taky bavil, Tě samozřejmě nikterak nenutím.. ;) )
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    CICHLASOMA: Hm. Líčím jeden z několika způsobů, nicméně takový celkem dosti podstatný. Jsou i jiné, např. humorné říkanky, které dají úplně jiné potěšení. V tomto textu jsem nějak nenašel nic z toho.

    Nikde neříkám, že druhá strofa vysvětluje první. ;)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    TOMASZ: Rozumím Ti; když "dojde k básni", jak o ní mluvíš Ty, je to jistě moc fajn. Ale tohle je taky zajímavé. (Je celkem jedno, jestli tomu budeme říkat "poesie", podle mě dnes už klidně můžeme. :) )
    Akusticky/rytmicky je to (a zejména by bylo po úpravě toho druhého verše závěrečné strofy) svým způsobem strhující a obsahově je to krásně bizarní, ta forma absurditu umocňuje. Žádný "obraz" (v Tvém smyslu slova) se mě tam samozřejmě taky nedotýká, ale nevím, proč bych to měl očekávat. A to, že někde "sedí / roky stará neředěná krev / ani špatná / ani dobrá", nějaký obraz je, byť ne v tom Tvém smyslu. Obraz zajímavý ve své... inu, jak říkám - bizarnosti, absurditě.
    Ty říkáš, že druhá strofa tu první "vysvětluje", ale to přece vůbec není pravda - ona začne znova říkat něco sice hodně podobného, ale trochu jiného. Což je krásně... inu, absurdní.
    Prostě zajímavý zážitek, ponořit se do toho textu.

    (Když říkáš "pro mě obraz vzniká tam, kde se slova poněkud rozjedou, mluví se jakoby o něčem jiném, než tane před očima; je tam naznačeno něco strašlivě zásadního, ačkoli se slova maskují třeba za úplně banální," musí Ti být přece jasné, že líčíš jen jeden z mnoha způsobů "fungování" poesie, i kdybychom takové dada, jaké poslal Poltar, už za poesii nepovažovali.)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    CICHLASOMA: Já nějak nevím, přijde mi to jako příliš sebevysvětlující slátanina, ve které nenacházím žádný obraz, natož, aby se mě dotknul. Nějak by mě ani nenapadlo pitvat formu...

    Pro autora: pro mě obraz vzniká tam, kde se slova poněkud rozjedou, mluví se jakoby o něčem jiném, než tane před očima; je tam naznačeno něco strašlivě zásadního, ačkoli se slova maskují třeba za úplně banální. Řeknu-li něco, co je pouze absurdní, a vzápětí to (pro blbé) po lopatě vysvětlím, to vůbec nedošlo k básni.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    POLTAR: Ještě teda by mi vlastně přišla v prvnim verši první osoba lepší než druhá.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    POLTAR: Dobrý. Mile absurdní.

    Chtěl jsem původně napsat že nevím, jestli je šťastné, jak ten první verš závěrečný strofy "srdce" opakuje, když se o něm mluvilo de facto do posledního verše první strofy, ale nakonec mi přijde, že ten lehce absurdní efekt vyvolanej tim, že v závěrečný strofě začneš jakoby úplně znova od začátku, je vlastně zajímavej (a to "nakonec" nabývá zvláštního významu).

    Tak jen, že druhej verš závěrečný strofy je rytmicky dosti problematickej. Když se hlavní přízvuk dá na úvodní "a" a pak vedlejší na "na", ne na "u", tak se to sice snad ještě nějak snese, ale to "na uvolněném" je tam prostě moc dlouhý. Líbilo by se mi tam víc třeba "a na místě, které vzniklo".
    POLTAR
    POLTAR --- ---
    A dál?


    v zatáčce cítíš srdce
    jak posouvá se na stranu
    není to dobře a není to špatně
    jen trochu bolí
    odstředivou silou

    nakonec

    srdce se sesulo na stranu
    a na uvolněném místě
    sedí
    roky stará neředěná krev
    ani špatná
    ani dobrá
    SOLIVAGANT
    SOLIVAGANT --- ---
    CICHLASOMA:
    TOMASZ:
    RICARDERON:

    Díky, zajímavé. V podstatě souhlasím se vším... Délka básně je kvůli gradaci, určitému vývoji i novým sdělením v každé sloce, ale beru... Určitě problematické věci tam jsou, co bych změnil (krásné štíhlé prsty, bude bolet v uších, další věci navíc...) Možná se poučím v té slovní ekonomii v příštím psaní:) thx
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam