• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    Na nástěnce najdete pravidla klubu, informace o textech zdejších autorů jinde, poetické kluby některých zdejších přispěvatelů a také další kluby, zabývající se literární tvorbou.
    Tamtéž si přečtete také rady a postřehy o psaní, kritice a nutnosti autorské práce. Přečíst si nástěnku se velmi doporučuje.


    The best of tohoto klubu (jak ho vidí někteří zdejší autoři a kritikové) najdete zde: Autorská poezie - výběr Můžete také nominovat.
    Pokud píšete hodně emotivně a vaše texty jsou spíše prožitkové, můžete zvážit uveřejnění v klubu Emotivní poezie
    V případě, že nemáte zájem o kritiku a chcete se hlavně podělit o svoje zážitky, doporučujeme klub Azyl pro věčné romantiky
    Obtížné aspekty poetova života a všemožné drby z oboru zpracovává Těžký život básníkův
    Pokud vás klub Autorská poezie všemožně rozčiluje, navštivte opoziční autorský klub Poesie bez pranic a tkanic
    Technická poznámka: klub je zpřístupněn ke čtení i pro off-Nyx čtenáře.
    rozbalit záhlaví
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    TLOUDEV: Tak to pak jo.
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    RICARDERON: to by asi slo... s trochou HC/Industrial riffu na podbarveni.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    TLOUDEV: je to jako rap?
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    Sbíječky prořízly večer ticho
    Mrtvému městu pářeme břicho
    Asfalt se drolí pod silou kovu
    S dalšími ranami zas a znovu

    Město, které nám tolik dalo
    Když ještě pulsovalo
    Občané, jen aby měli klid
    zakázali městu v noci žít
    Stížnosti notorických vysedávačů u oken
    Sledovačů telenovel krok za krokem
    Leta hledali své nepřátele
    na cestě od televize do postele
    Čela se rosila vzteky, když jim do ložnice
    Pronikly opilecké hlasy z hospody z ulice
    Tak přesně o desáté strážníky zavolali
    Jednou, podruhé, až nervy povolily
    puls města té noci ustal.


    Dnes v noci řežem mrtvolu města
    kdo jednou začal, nemůže přestat
    Na tatry házíme buldozerem
    Dokud ho celý nerozeberem
    Klidně se probuďte, strážci ticha
    Prdne vám žilka, popraská mícha
    Na žádné strážnici nezazvoní
    vypnutej aparát telefoní
    Město jim kradem když jim tak vadí
    bez ruchu, potichu - jak maj rádi
    potrvá pár týdnů, než si všimnou
    že pekař nemá už otevříno
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    RICARDERON: (No na mě to teda po nějaký úpravě toho 2. verše závěrečný strofy při patřičnym čtení nahlas působí pomalu jak nějaký zaříkávání.)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    POLTAR: Souhlasím s Tomášem... Vyčerpalo se to po druhém verši. Je zajímavé, jak se člověk dokáže rozpliznout i na tak malém prostoru. Navíc ten útvar má nulový rytmus... Zkus si to přečíst nahlas.
    POLTAR
    POLTAR --- ---
    Hmm, díky oběma! Nepřipadá mi patřičné tu teď zdůvodňovat užité prostředky (nebo se snad dokonce hájit). Ale, teď nevím... Někoho dalšího s kritikou, mohl bych poprosit?
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    CICHLASOMA: Děkuji Ti za obšírnou rekapitulaci několika posledních příspěvků... ;)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    TOMASZ: No, myslím, že opravdu mnohá "vážná poesie" líčí přesně to, co tane před očima či před "duševném zrakem" (je pravda, že pak zas třeba nemluví o emocích, které to vyvolává, nebo nechává nevyslovené něco jiného, ale to tanutí nepojmenovaného obrazu přece opravdu není ani zdaleka jediná poloha. Obraz se i v dobré poesii někdy přímo pojmenovává dokonce i "velkými slovy". Ale to bychom se už asi museli začít bavit o konkrétních básních.)

    A s tím vysvětlováním se teda omlouvám, ale psal jsi, že je to "sebevysvětlující" a říkal jsi "Řeknu-li něco, co je pouze absurdní, a vzápětí to (pro blbé) po lopatě vysvětlím, to vůbec nedošlo k básni." (Asi špatně jsem to pochopil tak, že má poslední strofa vysvětlovat první.) Ale já tam prostě žádné vysvětlování už řečeného nedetekuju.

    (Aby Tě Polterův text taky bavil, Tě samozřejmě nikterak nenutím.. ;) )
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    CICHLASOMA: Hm. Líčím jeden z několika způsobů, nicméně takový celkem dosti podstatný. Jsou i jiné, např. humorné říkanky, které dají úplně jiné potěšení. V tomto textu jsem nějak nenašel nic z toho.

    Nikde neříkám, že druhá strofa vysvětluje první. ;)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    TOMASZ: Rozumím Ti; když "dojde k básni", jak o ní mluvíš Ty, je to jistě moc fajn. Ale tohle je taky zajímavé. (Je celkem jedno, jestli tomu budeme říkat "poesie", podle mě dnes už klidně můžeme. :) )
    Akusticky/rytmicky je to (a zejména by bylo po úpravě toho druhého verše závěrečné strofy) svým způsobem strhující a obsahově je to krásně bizarní, ta forma absurditu umocňuje. Žádný "obraz" (v Tvém smyslu slova) se mě tam samozřejmě taky nedotýká, ale nevím, proč bych to měl očekávat. A to, že někde "sedí / roky stará neředěná krev / ani špatná / ani dobrá", nějaký obraz je, byť ne v tom Tvém smyslu. Obraz zajímavý ve své... inu, jak říkám - bizarnosti, absurditě.
    Ty říkáš, že druhá strofa tu první "vysvětluje", ale to přece vůbec není pravda - ona začne znova říkat něco sice hodně podobného, ale trochu jiného. Což je krásně... inu, absurdní.
    Prostě zajímavý zážitek, ponořit se do toho textu.

    (Když říkáš "pro mě obraz vzniká tam, kde se slova poněkud rozjedou, mluví se jakoby o něčem jiném, než tane před očima; je tam naznačeno něco strašlivě zásadního, ačkoli se slova maskují třeba za úplně banální," musí Ti být přece jasné, že líčíš jen jeden z mnoha způsobů "fungování" poesie, i kdybychom takové dada, jaké poslal Poltar, už za poesii nepovažovali.)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    CICHLASOMA: Já nějak nevím, přijde mi to jako příliš sebevysvětlující slátanina, ve které nenacházím žádný obraz, natož, aby se mě dotknul. Nějak by mě ani nenapadlo pitvat formu...

    Pro autora: pro mě obraz vzniká tam, kde se slova poněkud rozjedou, mluví se jakoby o něčem jiném, než tane před očima; je tam naznačeno něco strašlivě zásadního, ačkoli se slova maskují třeba za úplně banální. Řeknu-li něco, co je pouze absurdní, a vzápětí to (pro blbé) po lopatě vysvětlím, to vůbec nedošlo k básni.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    POLTAR: Ještě teda by mi vlastně přišla v prvnim verši první osoba lepší než druhá.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    POLTAR: Dobrý. Mile absurdní.

    Chtěl jsem původně napsat že nevím, jestli je šťastné, jak ten první verš závěrečný strofy "srdce" opakuje, když se o něm mluvilo de facto do posledního verše první strofy, ale nakonec mi přijde, že ten lehce absurdní efekt vyvolanej tim, že v závěrečný strofě začneš jakoby úplně znova od začátku, je vlastně zajímavej (a to "nakonec" nabývá zvláštního významu).

    Tak jen, že druhej verš závěrečný strofy je rytmicky dosti problematickej. Když se hlavní přízvuk dá na úvodní "a" a pak vedlejší na "na", ne na "u", tak se to sice snad ještě nějak snese, ale to "na uvolněném" je tam prostě moc dlouhý. Líbilo by se mi tam víc třeba "a na místě, které vzniklo".
    POLTAR
    POLTAR --- ---
    A dál?


    v zatáčce cítíš srdce
    jak posouvá se na stranu
    není to dobře a není to špatně
    jen trochu bolí
    odstředivou silou

    nakonec

    srdce se sesulo na stranu
    a na uvolněném místě
    sedí
    roky stará neředěná krev
    ani špatná
    ani dobrá
    SOLIVAGANT
    SOLIVAGANT --- ---
    CICHLASOMA:
    TOMASZ:
    RICARDERON:

    Díky, zajímavé. V podstatě souhlasím se vším... Délka básně je kvůli gradaci, určitému vývoji i novým sdělením v každé sloce, ale beru... Určitě problematické věci tam jsou, co bych změnil (krásné štíhlé prsty, bude bolet v uších, další věci navíc...) Možná se poučím v té slovní ekonomii v příštím psaní:) thx
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    SOLIVAGANT: Mně se líbí předposlední strofa a celkem i ta třetí od konce (nebo spíše její první dva verše, ty další dva už mi tam přijde takové moc "hrubé"). Celek mi nějakej zajímavej "svět" i dává, ale do začátku třetí strofy od konce spíš klopýtám přes mnoho z mého hlediska neobratností a zbytečností. Kdyby ta báseň začínala až tou třetí slokou od konce, přišla by mi lepší. Jenom by se muselo vymyslet lepší to závěrečný adjektivum (a pokud možno i jinak závěrečnou strofu upravit).
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    SOLIVAGANT: Souhlas s Richardem. V první strofě jsou některá slovíčka navíc, a vůbec by zasloužila dopilovat, leč je tam i celá báseň.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    SOLIVAGANT: Vnitřní rytmus první strofy mě baví i přes neobratný druhý verš. To se dá číst i nahlas.
    Pak už se v tom člověk ztrácí, protože dál... dál už je to zbytečné.
    SOLIVAGANT
    SOLIVAGANT --- ---
    Tak taky zkusím, po hodně dlouhé době:) Potěší jakákoliv kritika či nekritika:)

    Harmonikářka

    hej harmonikářko
    krásné štíhlé prsty po klávesách
    na předměstích ve tmě v koutech
    v šeru rána v zimě s havrany
    hej ve čtyřech stěnách v obrázcích
    laciných madonek
    kdo koho utěšoval

    píseň bublá
    vyráží z hlubin někdo napije se
    jde dál co komu jde dál
    šedé vlasy neslazený čaj
    břečťan a náhrobky
    a vykruť se z toho
    harmonikářka tě právě míjí

    táhle zpíváš o těch nejkrásnějších snech
    kdo koho utěšoval ale
    a kdo poslouchat bude stále

    promoklá báseň vyšeptalým hlasem prosí o cigaretu
    tvým hlasem

    jsi vyzbrojená ženami krásné bylo hladit tě po prstech
    komíhajících po klávesách
    a tak se rodí píseň
    pro dalšího kolemjdoucího

    ždímat stromy nebo havrany
    kdy poprvé byla ti zima
    kdy poprvé ses nalíčila

    ráno zas bude bolet v uších
    tvá píseň nekonečná
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    KONZUM23: Tak teď nevim, kdo se kym inspiroval:


    Roh ulice
           Placatá čepice
                 Poblitá vesta
    To Vladimír Iljič jde z města


    http://www.fi.muni.cz/~imladris/cervena/SANKY/doslov.html
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam