• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    Na nástěnce najdete pravidla klubu, informace o textech zdejších autorů jinde, poetické kluby některých zdejších přispěvatelů a také další kluby, zabývající se literární tvorbou.
    Tamtéž si přečtete také rady a postřehy o psaní, kritice a nutnosti autorské práce. Přečíst si nástěnku se velmi doporučuje.


    The best of tohoto klubu (jak ho vidí někteří zdejší autoři a kritikové) najdete zde: Autorská poezie - výběr Můžete také nominovat.
    Pokud píšete hodně emotivně a vaše texty jsou spíše prožitkové, můžete zvážit uveřejnění v klubu Emotivní poezie
    V případě, že nemáte zájem o kritiku a chcete se hlavně podělit o svoje zážitky, doporučujeme klub Azyl pro věčné romantiky
    Obtížné aspekty poetova života a všemožné drby z oboru zpracovává Těžký život básníkův
    Pokud vás klub Autorská poezie všemožně rozčiluje, navštivte opoziční autorský klub Poesie bez pranic a tkanic
    Technická poznámka: klub je zpřístupněn ke čtení i pro off-Nyx čtenáře.
    rozbalit záhlaví
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    TOMASZ: Rozumím Ti; když "dojde k básni", jak o ní mluvíš Ty, je to jistě moc fajn. Ale tohle je taky zajímavé. (Je celkem jedno, jestli tomu budeme říkat "poesie", podle mě dnes už klidně můžeme. :) )
    Akusticky/rytmicky je to (a zejména by bylo po úpravě toho druhého verše závěrečné strofy) svým způsobem strhující a obsahově je to krásně bizarní, ta forma absurditu umocňuje. Žádný "obraz" (v Tvém smyslu slova) se mě tam samozřejmě taky nedotýká, ale nevím, proč bych to měl očekávat. A to, že někde "sedí / roky stará neředěná krev / ani špatná / ani dobrá", nějaký obraz je, byť ne v tom Tvém smyslu. Obraz zajímavý ve své... inu, jak říkám - bizarnosti, absurditě.
    Ty říkáš, že druhá strofa tu první "vysvětluje", ale to přece vůbec není pravda - ona začne znova říkat něco sice hodně podobného, ale trochu jiného. Což je krásně... inu, absurdní.
    Prostě zajímavý zážitek, ponořit se do toho textu.

    (Když říkáš "pro mě obraz vzniká tam, kde se slova poněkud rozjedou, mluví se jakoby o něčem jiném, než tane před očima; je tam naznačeno něco strašlivě zásadního, ačkoli se slova maskují třeba za úplně banální," musí Ti být přece jasné, že líčíš jen jeden z mnoha způsobů "fungování" poesie, i kdybychom takové dada, jaké poslal Poltar, už za poesii nepovažovali.)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    CICHLASOMA: Já nějak nevím, přijde mi to jako příliš sebevysvětlující slátanina, ve které nenacházím žádný obraz, natož, aby se mě dotknul. Nějak by mě ani nenapadlo pitvat formu...

    Pro autora: pro mě obraz vzniká tam, kde se slova poněkud rozjedou, mluví se jakoby o něčem jiném, než tane před očima; je tam naznačeno něco strašlivě zásadního, ačkoli se slova maskují třeba za úplně banální. Řeknu-li něco, co je pouze absurdní, a vzápětí to (pro blbé) po lopatě vysvětlím, to vůbec nedošlo k básni.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    POLTAR: Ještě teda by mi vlastně přišla v prvnim verši první osoba lepší než druhá.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    POLTAR: Dobrý. Mile absurdní.

    Chtěl jsem původně napsat že nevím, jestli je šťastné, jak ten první verš závěrečný strofy "srdce" opakuje, když se o něm mluvilo de facto do posledního verše první strofy, ale nakonec mi přijde, že ten lehce absurdní efekt vyvolanej tim, že v závěrečný strofě začneš jakoby úplně znova od začátku, je vlastně zajímavej (a to "nakonec" nabývá zvláštního významu).

    Tak jen, že druhej verš závěrečný strofy je rytmicky dosti problematickej. Když se hlavní přízvuk dá na úvodní "a" a pak vedlejší na "na", ne na "u", tak se to sice snad ještě nějak snese, ale to "na uvolněném" je tam prostě moc dlouhý. Líbilo by se mi tam víc třeba "a na místě, které vzniklo".
    POLTAR
    POLTAR --- ---
    A dál?


    v zatáčce cítíš srdce
    jak posouvá se na stranu
    není to dobře a není to špatně
    jen trochu bolí
    odstředivou silou

    nakonec

    srdce se sesulo na stranu
    a na uvolněném místě
    sedí
    roky stará neředěná krev
    ani špatná
    ani dobrá
    SOLIVAGANT
    SOLIVAGANT --- ---
    CICHLASOMA:
    TOMASZ:
    RICARDERON:

    Díky, zajímavé. V podstatě souhlasím se vším... Délka básně je kvůli gradaci, určitému vývoji i novým sdělením v každé sloce, ale beru... Určitě problematické věci tam jsou, co bych změnil (krásné štíhlé prsty, bude bolet v uších, další věci navíc...) Možná se poučím v té slovní ekonomii v příštím psaní:) thx
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    SOLIVAGANT: Mně se líbí předposlední strofa a celkem i ta třetí od konce (nebo spíše její první dva verše, ty další dva už mi tam přijde takové moc "hrubé"). Celek mi nějakej zajímavej "svět" i dává, ale do začátku třetí strofy od konce spíš klopýtám přes mnoho z mého hlediska neobratností a zbytečností. Kdyby ta báseň začínala až tou třetí slokou od konce, přišla by mi lepší. Jenom by se muselo vymyslet lepší to závěrečný adjektivum (a pokud možno i jinak závěrečnou strofu upravit).
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    SOLIVAGANT: Souhlas s Richardem. V první strofě jsou některá slovíčka navíc, a vůbec by zasloužila dopilovat, leč je tam i celá báseň.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    SOLIVAGANT: Vnitřní rytmus první strofy mě baví i přes neobratný druhý verš. To se dá číst i nahlas.
    Pak už se v tom člověk ztrácí, protože dál... dál už je to zbytečné.
    SOLIVAGANT
    SOLIVAGANT --- ---
    Tak taky zkusím, po hodně dlouhé době:) Potěší jakákoliv kritika či nekritika:)

    Harmonikářka

    hej harmonikářko
    krásné štíhlé prsty po klávesách
    na předměstích ve tmě v koutech
    v šeru rána v zimě s havrany
    hej ve čtyřech stěnách v obrázcích
    laciných madonek
    kdo koho utěšoval

    píseň bublá
    vyráží z hlubin někdo napije se
    jde dál co komu jde dál
    šedé vlasy neslazený čaj
    břečťan a náhrobky
    a vykruť se z toho
    harmonikářka tě právě míjí

    táhle zpíváš o těch nejkrásnějších snech
    kdo koho utěšoval ale
    a kdo poslouchat bude stále

    promoklá báseň vyšeptalým hlasem prosí o cigaretu
    tvým hlasem

    jsi vyzbrojená ženami krásné bylo hladit tě po prstech
    komíhajících po klávesách
    a tak se rodí píseň
    pro dalšího kolemjdoucího

    ždímat stromy nebo havrany
    kdy poprvé byla ti zima
    kdy poprvé ses nalíčila

    ráno zas bude bolet v uších
    tvá píseň nekonečná
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    KONZUM23: Tak teď nevim, kdo se kym inspiroval:


    Roh ulice
           Placatá čepice
                 Poblitá vesta
    To Vladimír Iljič jde z města


    http://www.fi.muni.cz/~imladris/cervena/SANKY/doslov.html
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    OTERI: :D

    Oběma těm стихам nejhůře škodí právě to "slunce orlů". To je hláška, která strčí hravě do kapsy i "křídla andělů". ;)
    OTERI
    OTERI --- ---
    TOMASZ:
    neposlouchám mentory,
    ať se válej' smíchy,
    já mám svoje obzory,
    dál budu psát stichi
    o slunci orlů
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    RICARDERON: Stejně tak!
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    TOMASZ: Jezuskote. Četl jsem to 2x a vždycky jsem četl "Broukům navzdory". Moc se mi to líbilo, i když mi to nebylo úplně jasné.:-)))
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    TOMASZ: Inspiroval jsi mě k názvu básnické sbírky:

    Kam chodím ladně pít

    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    laně brokům navzdory
    lesem celkem tichým
    uhánějí potvory
    ignorují mnichy
    klášter na lovu
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    http://www.mapy.cz/s/c7an
    Tak. A jsme v Bruntáli...
    OTERI
    OTERI --- ---
    OTERI: Tam vlastně přijdou "hory" místo těch "strání", když to teď znovu vidím... :-)
    ANICKAJEDNICKA
    ANICKAJEDNICKA --- ---
    OTERI: ( je, to je o mne! krasa )
    OTERI
    OTERI --- ---
    stráně mezi prostory
    slova mezi tichy
    rozrušení letory
    přesně vprostřed míchy
    slunce orlů
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam