• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    Na nástěnce najdete pravidla klubu, informace o textech zdejších autorů jinde, poetické kluby některých zdejších přispěvatelů a také další kluby, zabývající se literární tvorbou.
    Tamtéž si přečtete také rady a postřehy o psaní, kritice a nutnosti autorské práce. Přečíst si nástěnku se velmi doporučuje.


    The best of tohoto klubu (jak ho vidí někteří zdejší autoři a kritikové) najdete zde: Autorská poezie - výběr Můžete také nominovat.
    Pokud píšete hodně emotivně a vaše texty jsou spíše prožitkové, můžete zvážit uveřejnění v klubu Emotivní poezie
    V případě, že nemáte zájem o kritiku a chcete se hlavně podělit o svoje zážitky, doporučujeme klub Azyl pro věčné romantiky
    Obtížné aspekty poetova života a všemožné drby z oboru zpracovává Těžký život básníkův
    Pokud vás klub Autorská poezie všemožně rozčiluje, navštivte opoziční autorský klub Poesie bez pranic a tkanic
    Technická poznámka: klub je zpřístupněn ke čtení i pro off-Nyx čtenáře.
    rozbalit záhlaví
    FIN
    FIN --- ---
    TOMASZ:
    ležel jsem na stráni
    vožralej jak zákon káže
    a ještě se ráno ozvala
    alergie.
    zavolejte stráže!
    to snad ani není možný
    jak si ten básník žije!

    Za případné dotčené faktory se omlouvám, prostě mě to tak napadlo. Námitky adresujte OSN, já jsem off.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    1KA: I kdyby v tom bylo nějaké smysluplné sdělení, samoúčelné rýmy stráni/skráních a nejapné slovní hříčky pyl/nepil by to spolehlivě dokázaly zabít. Popletení si/jsi už je jen třešnička na dortu, svědčící o nepříliš vysoké ambici obecně.
    1KA
    1KA --- ---
    Na stráni
    Na stráni padaj ti slzy po skráních
    Páli té v očích pyl
    Kdybys jen tolik nepil
    Ze skrání vpily se slzy do trávy
    Kde pyl si vzal
    Co vzít si chtěl
    A tys už nic ostře
    Neviděl
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    BURKHAR: Jak už tu bylo řečeno dříve mnohokrát: zase přichází to jaro. :D
    BURKHAR
    BURKHAR --- ---
    * * *

    V ohništi šukaj hlemýždi
    Jak romantická chvíle
    Plácnu tě lehce po hýždi
    Kypré a věčně bílé
    FAERTIS
    FAERTIS --- ---
    Žížala
    ...
    Žížala je plná žalu
    temná, smutná, sotva žížá
    podívej se na žížalu
    na krku jí křížek křížá.
    ITCHYHEAD
    ITCHYHEAD --- ---
    TOMASZ: je, díky.
    NANTHEI: souhlas. Netreba se omlouvat, jen mi slusne rikas tvuj nazor
    BURKHAR
    BURKHAR --- ---
    * * *

    Papír velmi rychle hoří
    Pálím texty v kamnech

    Nejsou to básně

    Mám datovou schránku
    A starej účet na Písmáku
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    ITCHYHEAD: Jsou různé druhy textů. Třeba ty mystické. Jeden takový má jen sedmset slov, a pak v tom nějakej Kaplan na sedmistech stránkách hledá skryté významy a jinotaje. A pak třeba básně. Ty mají zase různá určení. Třeba vyznání lásky, které ona pochopí, ale každému jinému to bude připadat prostě blbé. Stejně tak básnička pro babičku k MDŽ bude mít pro ni, znalou kontextu a s citovou vazbou na autora, obrovský význam. My se tu ovšem zaměřujeme -- a z této perspektivy je třeba vnímat i kritiky -- na básně, o kterých může někdo říct, že jsou to "literární artefakty", tj. že fungují samy o sobě bez nutnosti znát jejich utajený kontext. Takový text by měl být vnímatelný a měl by něco dát i cizímu čtenáři bez vazby na autora; měl by si všechno, co potřebuje, nést v sobě. Jako obraz, který někdo namaloval před třista lety, a teď visí v galerii, jméno autora Ti nic neříká, ale přesto cítíš dotek krásy, aniž by sis musel říct: "jó, to je ten domek, kam jsme jezdili na prázdniny". Je to teď jasnější?
    NANTHEI
    NANTHEI --- ---
    ITCHYHEAD: omlouvám se dopředu, že já taky nejsem hodná, ale... přijde mi, že jsi tu kritiku, které si vážíš, ve skutečnosti vůbec nepochopil.
    ono vůbec nejde o dodání kontextu. já taky dokážu velmi romanticky popsat, co se mi honí hlavou, případně co cítí člověk, o kterém/kterému píšu. to ale vůbec neznamená, že když stvořím takovouhle říkačku, bude z toho báseň (natož dobrá báseň) poté, co tu "omáčku" okolo lidem sdělím.

    na obou těch věcech nedokážu najít nic, co by bylo fajn, bohužel. je to jen naprosté klišé, špatné pokusy o rým a celé je to nicneříkající. ten dodaný kontext na tom nemění ani zbla.
    ITCHYHEAD
    ITCHYHEAD --- ---
    FIN:
    TOMASZ:
    ARGANNAH:
    Ahoj. Vážím si vašich odpovědí a diskuze. Poskytnu trochu kontextu. Nechci se hájit, s vašimi postřehy a pohledem na věc souhlasím. Je lepší když to člověku pěkně nahlas řeknou upřímní lidé zvenčí, než se v tom babrat v samotě. 

    Ta první "Kéž je to každý den" byla pro moji babičku zavřenou za dveřmi v domově důchodců, bylo 8.března. Tyto svátky a hesla ve své době sloužily jako konejšivá pára nad hrncem, kde to pořádně vřelo. Chápu, že to pobouří, když se tento opar znovu objeví. Byť v kontextu přání žene, která už má v hlavě mihotající se vzpomínky a tento obraz (na pohlednici bylo toto) jí je na chvíli ukotví. Smyslem textu je poukázat na to, co každému "druhu" v rodině často není dopřáno a kvůli čemuž se rodiny třesou v kolenou. Zároveň jsem chtěl zlehka připomenout, že se na den otců zapomíná. Proto se v textu k MDŽ zabývám jak mámou, tak i tátou i dítětem. 

    Ta druhá  je o Bohu promlouvajícímu k člověku. Ano, je zde znovu nádech socialismu, zejména z důvodu, že někdo někoho poučuje, až skoro určuje jeho pohled na život, jeho hodnoty. Nedávno jsem četl Breviář srdce a půjde To od Jiřího Solara, snad proto se mi to tam propsalo. Když se přeneseme za tento přehmat, Bůh (kámen) říká: Že nad ohněm (člověkem) drží ochranou ruku (1. verš, kde ano, "život je prodlení", nikoliv " v prodlení"); Radí mu: že v lásce bude mít jeho život stabilní základní kámen (2. verš), že pozorným a vědomým jednáním bude ve svých činech silnější (3. verš) a, což platí i naopak, tedy -když člověk upře pozornost do výmluv- pak se jeho život rozbředne, a Bůh ztrácí onen plamen (život), který tolik touží hlídat. Rozumím tomu zmatení, bez kontextu je to roztříštěné, možná i sním:) A ano, jsem tramp, romantik:)

    Oproštěn od mých přehmatů, přikládám nový výtvor.

    alternatetext
    FAERTIS
    FAERTIS --- ---
    Zvířecí
    ...
    Chcíply mi rybičky
    chcípla mi kočka
    bříškama plavou vzhůru
    pohřeb ten počká
    udělám inventuru.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    BURKHAR: Expresivnost na konci první strofy mě zprvu trochu zarazila. Pak jsem si řekl, že pro Brno je to autentický. ;) (Pardon.)
    BURKHAR
    BURKHAR --- ---
    * * *

    Když Brno zhaslo
    Počítal jsem hvězdy
    Pak to ty kurvy
    Zase zaply

    Vím však
    Že jich bylo
    Tak akorát

    Němí svědkové
    Našeho pachtění

    Za nekonečnem
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    BURKHAR: V podstatě ano. Včetně množství svých uživatelů. :)
    BURKHAR
    BURKHAR --- ---
    TOMASZ: Středověká latina je něco jako americká angličtina.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    BURKHAR: To je jen o datování. Římané zprvu neměli písmeno U a pro obojí (U i V) používali V. Středověká latina už U používá běžně a rozlišuje tedy v zápise obě písmena. Tzv. pod obojí. ;)
    BURKHAR
    BURKHAR --- ---
    TOMASZ: Latina neznala U. Takže správně je to:

    SILENTIVM EST AVRVM

    ...
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    Už tu dlouho nebyla žádná báseň v latině. Tak třeba tahle: ;)

    SILENTIUM EST AURUM

    ...
    ITCHYHEAD
    ITCHYHEAD --- ---
    ...zdar, já ten čas odpovědět najdu :)
    FIN
    FIN --- ---
    RICARDERON:
    TOMASZ: asi nemá cenu to pitvat. jsou zkrátka mezi námi tací, v jejichž očích je "hrubost" i to, že někomu zkritizuješ báseň. jak se v tomto klubu během mnoha let mnohokrát ukázalo, jak prostou a přímou řečí, tak klidně srandavtipem, sarkasmem, ironií (například pseudorozborem, pseudovýkladem atd.). chápu, že takoví jsou, tedy že si toto myslí - a tím mé "chápání" končí. chápu existenci toho názoru, ne že bych ho sdílel. a protože nevidím žádný smysl v argumentačním přesvědčování stran tohoto věčného konfliktu sebe navzájem, nemohu se než uchýlit ke krásné a jednoduché skutečnosti jiného, ale s případem/sporem naštěstí souvisejícího rozměru: tady to vždycky bylo povolený. jinde není. nepolezu do azylu romantiků a nebudu se snažit jim tam říkat, že to jsou leckdy děsný -no tamto-. nepolezu do jinejch podobnejch klubů a nebudu... a tak dále. zato budu tady.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam