Stellar Blade (2024) / PS5 Pro + Portal / 90 hodin / #dohranoJubilejní patnáctá platina, letošní pětadvacátá dohraná hra a doživotní místo v osobní top desítce. To všechno pro mě znamená tahle korejská PS5 exkluzivita, se kterou jsem strávil poslední dva měsíce. Hrát jsem začal na začátku března, na začátku dubna jsem se po pětačtyřiceti hodinách poprvé dočkal titulků. Ale bylo potřeba ještě jednou tolik času a tři (!) další průchody, aby cinkla platina. A víte co? Nelituju ani jediné chvilky, kterou jsem tomu věnoval!
Když se řekne
Stellar Blade, tak není možné nezmínit jistou podobnost s japonským klenotem
NieR: Automata... Nicméně protože už to za mě naštěstí udělal NAGASAWA, tak do toho nemusím znovu zabrušovat :) Dodám jen, že i když je ona podobnost místy až do očí bijící, jde stále jen o jakési klouzání po povrchu. Hloubky a komplexnosti světa
NieRu dosahuje jen málokterá hra a zrovna
Stellar Blade to rozhodně není. Je to taková jakoby arkádová pocta, ve které šlo tvůrcům primárně o něco úplně jiného, než melancholické filosofování o smyslu života, stvoření a tak vůbec. To ale samozřejmě vůbec nevadí.
Naopak! Při hraní jsem si spíš než na
NieR daleko častěji vzpomněl na
první a
druhou Bayonettu,
Lollipop Chainsaw nebo
Heavenly Sword, což jsou všechno sekačky, které miluju (až na tu poslední záležitost, která mi sice fakt nesedla, ale zase má dost podobný soubojový systém). Silné ženské hrdinky jsou prostě moje slabost! :-) O tom by ostatně Lara Croft (
Legend,
Anniversary,
Underworld,
TR2013,
Rise,
Shadow) měla něco vědět... Ano, i trochu z téhle mé další oblíbené série jsem nakonec ve
Stellar Blade našel. A když se k tomu přidá ještě možnost oblékání asijské hrdinky do různých
pěkných oblečků, vychází mi z toho téměř dokonalá hra, hehe.
Vsuvka: screenshotů jsem tentokrát pořídil tolik, že jsem je radši naházel
do samostaté galerie. Bacha, asi tam budou nějaké spoilery. Ale ne že by na tom zrovna u téhle hry nějak výrazně záleželo...
Budete hodně bojovat a bude vás to bavit. Budete plnit hlavní i vedlejší questy - ty první budete muset a ty druhé budete chtít, protože za ně získáte spoustu věcí, kterými se postupně vylepšíte. Budete prozkoumávat prostředí a hledat něco, co není na první pohled vidět, ale když to nakonec najdete, tak vám to udělá ohromnou radost. Postupně se dostanete do devíti lokací, z nichž většina jsou sice koridory (nicméně dost rozvětvené a celkově dobře nadesignované), ale ty dvě nebo tři otevřené fakt stojí za to. Všude na vás budou netrpělivě čekat desítky druhů nepřátel, se kterými si časem dokážete poradit levou zadní, ale u bossů se zapotíte pokaždé. A v neposlední řadě budete taky chytat ryby, což byla činnost, kterou jsem ve hře strávil poslední herní týden (protože je za to trofej a já blbec si to samozřejmě nechal až na konec).
Během toho všeho budete postupně rozkrývat
strašlivé tajemství, které vám ale pravděpodobně dojde už někdy kolem poloviny hry. A vlastně to není ani moc důležité, důležité jsou až samotné konce hry, které jsou celkem tři. Protože se jich nedá dosáhnout během jednoho průchodu, budete potřebovat minimálně dva. A nebo čtyři, pokud budete vemeno jako já a dopředu si nenastudujete, jak přesně máte postupovat. Potěšující je, že pokud po prvních titulcích rozehrajete New Game+ (což výrazně doporučuju), bude každý váš další průchod svižnější a zábavnější. Navíc když se budete snažit, už během toho druhého můžete být tak OP, že budete většinu protivníků dávat během pár sekund a budete moct věnovat čas exploraci. Pokud jedete na trofeje, budete to potřebovat.
Dalo by se tedy
Stellar Blade vůbec něco vytknout? Ale jistě. Asi nejvíc mě štvalo různé skákání, šplhání a traverzování, kterého si užijete docela dost a které není úplně dobře technicky zvládnuté. Mnohokrát jsem někam spadnul jen proto, že se hrdinka někam netrefila, i když to na první pohled vypadalo dobře. Asi nejhorší jsou v tomhle směru visící provazy, které je opravdu těžké přemluvit ke spolupráci. Co dál? Při druhém a dalších průchodech jsem nedokázal pochopit, proč jsou některé cutscény a dialogy nepřeskočitelné. Obojího je přitom ve hře poměrně hodně a většina skipnout jde, ale něco prostě ne. Stejně tak jsem si při opakovaném hraní nemohl nevšimnout, že hudba je sice opravdu pěkná, ale je jí vlastně dost málo, takže se nakonec pořád opakuje. No a pak mě taky dost zarazilo, jak špatně vypadají některé textury (typicky skály, kameny a další přírodní povrchy). V porovnání s tím, jak jinak hra vypadá naprosto špičkově, mě to několikrát vyloženě praštilo do očí. Každopádně jsou to všechno věci, které lze snadno prominout.
Závěrem jedna dobře míněná rada: až to budete hrát, dejte si to s korejským dabingem. Fakt. A nezapomeňte, že jak je vidět na prvním screenshotu níže - s milým úsměvem jde vždycky všechno líp! :-D


