• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův


    Čtenáři vám nerozumějí? Kritikové vás urážejí? Múzy vás opouštějí?
    Nemůžete sehnat vydavatele? Psychofarmaka? Ženskou? Chlapa?
    V knihkupectvích nemají pro váš žánr více než půl poličky vlevo vzadu za fíkusem?
    Vítejte.

    Navštivte nástěnku, kde byla otevřena I. poetická knihoslídílna.

    rozbalit záhlaví
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    NECECH: Oceňuji, že se přemáháš a jsi příkladně tolerantní ve svých filipikách, musí tě to stát notné úsilí...

    Proč však vstupuji do této rozvleklé a nikam nevedoucí debaty:
    TOMASZ i FIN se sice lépe obhájí sami (a NATASHA jakbysmet - ostatně tvůj názor, že právě ona se ve svém hodnocení řídí úsudky a odsudky ostatních, mne pobavil jako máloco zde), ale ty nejsi schopen a ochoten jejich tvrzení akceptovat. Věz proto, že nejsou to jen oni, komu se příčí tvůj anarchistický postoj k poezii.

    Pokud chceš chybovat (ergo neřídit se pravidly), musíš ta pravidla znát a ovládat (jak už ti bylo několikrát řečeno), protože jedině pak má ten odklon význam - protože se vztahuje k předpokládané rovině obecně přijímaného úzu, protože v kontrastu s ním působí, protože právě rozdílem mezi pravidlem a jeho nerespektováním můžeš působit na čtenáře své poezie.

    Pokud pravidla zrušíš, ztrácí jejich nedodržování svůj význam (neboť se stírá právě ten významový, pocitový či jiný rozdíl mezi pravidlem a záměrnou chybou). Ano, jsi sice originální - ale to zkrátka na dobrou poezii nestačí.
    NECECH
    NECECH --- ---
    TOMASZ: tve uvahy o jazyce jsou smesne a je znat, ze ackoli nadprumerne ovladas urcitou cast cestiny, tak lingvisticke vzdelani nemas - musim se priznat, ze se v mych ocich vic a vic stavas neprijemnym saskem, ktery vykoukava z prdele Velkeho Basnika Fina, jehoz brainwash program a la "cestina musi byt bila a cista" jsi zjevne vstrebal tak hluboko do svych celnich laloku, ze je propojeny s tvoji amygdalou a mas zkratovite agresivni reakce, jakmile se nekdo odvazi zpochybnit basnicko-zivotni pravdu, kterou jste si kolektivne nasli a povazujete ji za univerzalni.
    NECECH
    NECECH --- ---
    SONA1: nerikam ze keca, ale co se tyce anapestu nema pravdu v tom co pise, kdyz se to bere doslova

    jak to zrejme mysli, jsi mi krasne vysvetlila, dekuji
    SONA1
    SONA1 --- ---
    NECECH: Nu, jamb tam určitě mít bude, ten se v sylabotónickém systému v čj ještě pomocí nepřízvučných slov stvořit dá, ačkoli se tvrdí, že mnohdy jde jen o trochej s předrážkou.
    Meritum věci je to, že sylabotónické anapestové metrum je v češtině skutečně takřka nemožné, a jsem přesvědčena (ač nemám knihu po ruce, ale na Červenkovy semináře jsem měla tu čest chodit), že mluví právě o sylabotónice.

    V časomíře totiž anapestovou stopu vytvoříš už tím Komenským v nominativu, že jo.

    Takže promiň, ale pokud tvrdíš, že:

    "Stvořil jsem první novodobý český anapést (uveřejněno poprve 5.6.2005 na nyxu), poté co Miroslav Červenka, korunní princ slavného Jana Mukařovského, prohlásil, že „anapest (s dvěma slabými pozicemi, které předcházejí pozici silnou) není v češtině možný vůbec“ (M. Červenka: Dějiny českého volného verše, Brno 2001, s.238)",

    ujisti se, esi náhodou nemluvíš o koze, zatímco Červenka o voze. Rozhodně bych to učinila dřív, než se bych se plácala v hruď, že jsem dokázala, že tento vynikající český versolog a literární teoretik kecá.

    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    Mám nepříjemný pocit, že někteří jedinci nejsou nějak s to rozlišit jemný rozdíl mezi grammar nazi, který vystartuje bezmyšlenkovitě proti jakékoliv gramatické nepřesnosti a potírá veškeré odchylky od standardu, a normálním gramotným člověkem, který se zvládl naučit používat jazyk správně, chápe, jaký to má smysl, a hlavně neskočí na slaboduchý trik typu: Pepíčku, z diktátu máš pětku! Ale paní učitelko, já jsem jen experimentoval, doháněl jazyk do extrému... což je asi ta nejdrzejší výmluva všech dob, kterou se kdo kdy odvážil na svou obranu užít.

    V této souvislosti bych chtěl ještě zmínit, že se tu stalo módou nazývat obhajování správného používání jazyka arogancí, zatímco neschopnosti toto dělat se teď tak nějak říká "svoboda básnického projevu". A tady zase narážíme na to samé, na nepřesvědčivost těch úporných výronů svobodného ducha, která jedině vyvolává ten odmítavý postoj, protože pokud by se tu objevila fakt dobrá báseň, nepochybně by byly v rozumné míře tolerovány i gramatické nedostatky (už se to ostatně i stalo, jak se může každý přesvědčit). Naštěstí i pro tuhle módu už dlouho existuje termín dělat z nouze ctnost, takže nedostatkem názvosloví trpět nebudeme.

    Je fakt rozdíl mezi osvobozováním vyjadřovacích prostředků, které směřuje k umožnění nových způsobů sdělování představ a je v poezii žádoucí, a totálním nepochopením, že jazyk je standardizován z dobrých důvodů, abychom si rozuměli, zatímco živelný vývoj by vedl k tomu, že by se ani Smíchov nedomluvil s Žižkovem. A že fakt, že je jazyk nedokonalý, je dán především tím, že se s tím začalo pozdě a že jazyk nemůže být znásilněn rozsáhlými úředními změnami, kterým by se lidé nedokázali přizpůsobit, že jo, Nečechu (viz smazaný příspěvek v diskusi o haiku).
    NECECH
    NECECH --- ---
    SONA1: kdyz vychazis z tohoto predpokladu, tak je to jasny, ale myslim, ze on tam cesky jambus mel, muzu se podivat a pak ti dam vedet (asi nejlepe posta)
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIN: krasne heslo, diky
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIN: tldr;

    FIN: mam velkou radost, ze jsem te dokazal pobavit, tohle pokladam za vubec nejuslechtilejsi ucel me tvorby a konecne - konecne! - jsem pobavil i tebe, ja to zkousel uz nevim kolik let :-)

    ten muj krouzek jedincu skutecne pokladam za odvazne experimentatory, pricemz kazdy z nas experimentuje ruznym druhem a spojuje nas prave to, ze nas bavi experimenty, kde jazyk i obsah dohanime do extremu

    experimenty nekdy (a mene tolerantni clovek nez ja by rekl casto) neskonci dobre, jak po obsahove tak po jazykove strance, ale my to vubec nepitvame, bud se to libi nebo ne a tecka

    nastesti mezi nami neni jediny tzv grammar nazi, ktereho trefi slak pokazde, kdyz uvidi pravopisnou, slohovou nebo stylistickou chybu

    jsme mlada skupina, ale myslim si, ze mame velky potencial :-)

    OSTATNE NECHCI URAZET NIKOHO, kdo se pocestne zivi cestinou (mozna s vyjimkou tebe, ale to je afekt)

    v diskusi poezie bez p a t jsem licil sve osobni zkusenosti a dojmy o tobe, Ricarderonovi a Natashi a priznavam, ze jsem v tu chvili vylil na obrazovku svuj stary vztek vuci vam, protoze jste mi jako zacinajicimu autorovi cestiny vasimi nevyvazenymi kritiky velmi zneprijemnili zivot, co mam rict, potom jsem se citil mnohem lepe

    jako tlak v kotli to vyslo, citim se dobre a stojim si za tim, co jsem napsal

    FIN - prekladatel anglictiny, formalne videno umi psat a jiste ma vytribeny styl, ale (mozna proto) je to strasny grammar nazi, velmi narcisticky typ, naprosto presvedceny o vlastni spisovatelske nadrazenosti, ohani se svymi publikacemi v prestyznich nakladelstvich => arogantni a agresivni

    RICARDERON - pise nekdy docela kreativne, jenom nevim, co dela, protoze s lidmi, ktere povazuje za intelektualne podrazene se odmita bavit a me onehda zaradil do teto kategorie => velmi arogantni a agresivni
    (cimz si ostatne zaslouzil, ze jeho dila ocenuji obzvlast kriticky a uz leta se neodvazil nic publikovat v klubu o haiku)

    NATASHA - pise psychologicky zajimave veci a pracuje v reklamce, predstavuji si, ze pres den musi psat reklamy na plenky a tampony a pak si to vecer kompenzuje peknou basni, ona skutecne neni tak agresivni jako ostatni, ale kdyz ostatni rozhodnou, ze neco je shit, tak ona vzdycky souhlasi, a - sice si dokazu predstavit, ze literarne-vedecke vzdelani ma - taky si mysli, ze vytribena cestina (jako ta jeji) je zakladem jakekoli ceske poezie => arogantni


    vicemene neverbalne jsem se uz s Ricarderonem smiril, kdyz jsem uznal cast jeho tvorby, kterou skutecne pokladam za peknou, a on jakymsi zpusobem uznal, ze ho uznavam - tomu rikam kolegialni vztah

    Natasha je - pokud tomu rozumim dobre - diplomaticky typ cloveka, nebo prinejmensim tak vystupuje. Takze predpokladam, ze jsem to uhodl dobre, a ona je ten zahadny clen vasi skupiny, o kterem Tomasz rikal, ze vyjimecne neni arogantni ani agresivni a dokonce ma literarnevedecke vzdelani. Ja si takovych lidi vazim. A nic proti reklame. To je polemika. Jenom ji vytykam, ze nikdy neprojevuje nazor, ktery by se vyrazne lisil od ostatnich. Je to chyba, kterou pokladam za snesitelnou - pripominam, ze jsem opravdu velmi tolerantni - a pohybuje se z meho hlediska na urovni meho pravopisu, tedy jakasi vystrednost. Jsem zvedavy, jak bude v real life situation. Je to, jak rika TOMASZ, pozvala si me a myslim si, ze se nejak domluvime.

    Jediny clovek z vasi skupiny, o kterem si myslim, ze se s nim nedomluvim, jses ty. A mozna Tomasz.
    SONA1
    SONA1 --- ---
    VANEK: Král je dost specifická entita. Takový mystik vznešených vágních slov, imho.
    FIN
    FIN --- ---
    MAEROR: již nějakou dobu se zabývám, byť, pravda, pomalu, sestavováním moderního českého slovníku. zatím jsem uspokojivě zaznamenal tato hesla:

    krást (velké množství peněz aka miliony) – odklonit, odklánět
    viz causa Martin Kocourek

    krást (velké množství peněz aka miliardu) – vygradovat
    viz causa Pavel Drobil

    sledovat a odposlouchávat – monitorovat
    viz causa Iveta Radičová

    a nyní přibude další heslo:

    dělat (elementární) jazykové chyby v básni - být (na české poměry) nadprůměrně pravopisně tolerantní a originální
    viz causa Nečech
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    RICARDERON:
    na věky věkův odsouzen v poštu
    když místo ve víně
    pravda zde v moštu
    SONA1
    SONA1 --- ---
    (Mažu se, nemá to smysl, to je střet dimenzí)
    Jen k tomu anapestu mi to nedá - seš si, Nečechu, jist, že Červenka, kterého jsi tak slavně srazil na hlavu, náhodou nemluvil o verši sylabotónickém? protože tamje problém už s tím jambem, že jo...

    A stačilo.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    Tak. A kde se teď mám ptát, jestli už jsou pryč?
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    TOMASZ: Aspoň jsem konečně pochopil skutečný význam názvu tohoto klubu.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    MAEROR: To nestačí pomalu ani na trávu, přešel bych na plutonium...
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    TOMASZ: Byl jsem se poptat, však Travexu není dost, aby to stačilo na originalitu tohoto světa.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    Kdo ho sem přitáh', kdo ho sem přitáh', vykřikoval Kálmán a tloukl hlavou do zdi...
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: vždyť my jsme vlastně tolerantní oba: ty jsi tolerantní, jak sám tvrdíš, tak mně toleruj mé svaté právo říci, že zatímco ty světu oznamuješ, jak jsi tolerantní
    - přičemž tak k mému jistému podivení činíš v debatách v rámci kroužků jedinců poněkud zhrzených tím, že okolní svět je neuznal jejich génia, ale naopak si dovolil jim vytknout jisté chyby, a nezdráhajících se připomínatele chyb označovat za debily (v podstatě) -
    já světu oznámím, kde ti to ujelo a že bys ty anebo kolegové měli na jazyce zapracovat. kde je problém?

    nebude spíš v tom, že se v jistém kroužku považuje za "majoritou opovrhované odvážné experimentátory", pročež to ego neunese natolik, že poslete - pro mě dost komické - do prdele osobu, která se češtinou skutečně živí a je v tom velmi, velmi dobrá? (ne, nemyslím sebe, fakt ne. anóbrž osobu, kterou jsi odpálkoval dneska nebo včera - nebudu zapírat, moc mě to pobavilo.)
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: no, to se ale jistě nebudeš divit, že pro mě není rozhodující dodatečné sdělení, žes to vlastně myslel úplně jinak, než jak to vypadá, že ne?
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: aha. no, není to poznat.
    NECECH
    NECECH --- ---
    KEMENTARI: to vim, ale pro me neni rozhodujici, zda to nekdo pochopi tak, jak jsem to myslel
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam