• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův


    Čtenáři vám nerozumějí? Kritikové vás urážejí? Múzy vás opouštějí?
    Nemůžete sehnat vydavatele? Psychofarmaka? Ženskou? Chlapa?
    V knihkupectvích nemají pro váš žánr více než půl poličky vlevo vzadu za fíkusem?
    Vítejte.

    Navštivte nástěnku, kde byla otevřena I. poetická knihoslídílna.

    rozbalit záhlaví
    NECECH
    NECECH --- ---
    ostatne si myslim, ze vase idea "zvladani formy / cestiny" je VELMI NAIVNI

    jak tady velmi spravne poznamenal nekdo (uz nenachazim ten prispevek), cestinu nejlepe ovlada Buh a krome nej mozna hrstka bohemistu, zurnalistu a hercu

    FIN: zkusim ti teda rict co konkrétně musím jako autor vyjadřovat úmyslně konanými chybami, co by nešlo říci jinak , ale neni to lehke, protoze modalita tvoji otazky je trochu divna, takze odpovidam takhle:

    co konkretne mohu jako autor vyjadrovat umyslne konanymi chybami vyjadrovat umyslne konanymi chybami

    ...je napriklad, ze...
    -autorsky subjekt pise text pod casovym natlakem
    -autorsky subjekt pise text pod vlivem omamnych latek
    -autorsky subjekt pise text ve zvlastnim emocionalnim stavu
    -autorsky subjekt je psychicky nemocny
    -autorsky subjekt chce vzbudit dojem, ze neovlada pravopis (napr. vyderac)
    -autorsky subjekt doopravdy neovlada pravopis (napr. Pepa z depa)
    -autorsky subjekt je cizinec

    v mem pripade bych rekl, ze svymi pravopisnymi chybami (neumyslne) stejne jako svym pseudonymem vyjadruji, ze jsem (post)moderni Cech, ktery cestinu ma rad a svym zpusobem ji povazuje za svoji materstinu a navzdory tomu, ze ji vic nez patnact let pouziva takrka denne, mu cestina zustava jaksi cizi, zejmena co se lexikalne-semantickych, frazeologickych a grafematickych jemnosti tyce

    inu, dokazu s tim zit a nikoli spatne

    UF, ted to precist a udelat kompilaci, a mam dobry uvod k manifestu pro zruseni ceske ortografie (prinejmensim v poezii) :-)

    [ NECECH @ Těžký život básníkův ]
    [ NECECH @ Těžký život básníkův ]



    a jeste dodavam, ze vyrok meho vysoce potencialniho kolegy KONZUM23 o tom, ze sám sebe označuje za dobrého básníka, jenž svá vlastní nejlepší díla nepředloží, abychom je neopsali povazuji za genialni sebeironii, ktera je o to pusobivejsi, ze ti nedochazi, a poprosim jmenovaneho kolegy, aby v pripade ze tato domnenka odpovida pravde DAL PLUS
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIN: to uz zni o neco konstruktivnej, tak na tehle urovni bych nasi debatu rad vedl dal, ted se musim priznat, ze to aktualne nestiham kvuli rodinnym a pracovnim zavazkum, ale vratim se a budu se tomu venovat

    v tuto chvili mam jenom jeden maly postreh a totiz otazku, zda chybu grammar nazzi delas umyslne, to mi prosim rekni

    MAEROR: i ma tolerance ma meze a kdyz me nekdo konstantne retoricky napada, tak mu ukazuju, ze branit se pro me znamena jihad

    a myslim si, za nemas pravdu v tom, co opakujes po finovi

    "že jazyk je nástroj a bez jeho dobrého až perfektního ovládnutí jen sotva stvoříš dobré dílo, spíš pak náhodou než úmyslem" (fin)
    nebo-li
    "pokud chceš chybovat (ergo neřídit se pravidly), musíš ta pravidla znát a ovládat (jak už ti bylo několikrát řečeno), protože jedině pak má ten odklon význam" (ty)

    jen si logicky projdi v hlave, co rikam: muzes neridit se pravidly nehlede na to, zda je znas nebo ne, protoze vyznam celemu dilu dava jen a pouze ctenar, pro nehoz neni nijak overitelne, zda to delas s umyslem nebo ne - ctenar si totiz ve svoji hlave konstruuje autorsky subjekt, ktery se dost casto od skutecneho cloveka podstatne lisi (viz napr. moje vs. vase predstavy o Natashe)

    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: no, pokud tím
    "nedomluvím se s tebou"
    myslíš tak
    "nepřesvědčím fina, aby chyby pokládal za úmyslný tvůrčí prvek, jímž sdělujeme něco, co by jinak sdělit nešlo"
    tak to mě skutečně - nejspíš - nepřesvědčíš. mohu ti i říci proč...

    nicméně v rámci toho nutně musím poopravit nebo na pravou míru uvést některé tvé "omyly" a nepřesnosti (ony to ostatně bývají i časté omyly dalších tvých, vysoce potenciálních, kolegů):

    * že jazyk je nástroj a bez jeho dobrého až perfektního ovládnutí jen sotva stvoříš dobré dílo, spíš pak náhodou než úmyslem, to jsem ni tobě, ni dalším neřekl a neříkal pouze já. to tobě i dalších postupně sdělila řada dalších lidí - takže grammar nazzi nejsem pouze já.

    * dokonce mě ani netrefí šlak pokaždé, když tu chybu vidím. nemyslíš, že za ty roky bych za sebou musel mít těch infarktů stovky a tisíce, takže bych sotva ještě mohl býti naživu? kdepak, je to spíš přesně opačně - člověk si napěstuje profesionální lang. dmg resist a vcelku je zvyklý, že připomínky úspěšně absorbuje asi tak každý 20. (a to je ještě klika).

    a teď k tomu proč:

    * za ty roky prostě poznám, kdy kdo dělá chyby protože dělá chyby, povětšinou ano (a domnívám se, že další kolegové korektoři/editoři/atd. ti řeknou totéž). u drtivé většiny lidí jsou to chyby neúmyslné, z nezvládnutí - a prakticky pokaždé to navíc lze poznat z toho, že:
    a) postižený začne řvát "grammar nazzi"
    b) postižený začne řvát, že na tom přece nezáleží a hlavní je to myslet upřímně (ach ano, stando)
    a připouštím, že docela novinkou je tvé
    c) je to tvůrčí prostředek
    dovedu si to představit jako tvůrčí prostředek v následujícím případě: když někdo píše tak, v nějakém literárním díle, aby čtenář nabyl dojmu, že v dané pasáži hovoří a promlouvá nevzdělaný příslušník dělné masy. k tomu to zpravidla bývá používáno a tak jsem to již několikrát viděl. sotva však k čemu jinému.

    schválně, zkus mi říci, co konkrétně musíš jako autor vyjadřovat úmyslně konanými chybami, co by nešlo říci jinak?


    jo a ještě k tvému omylu "se rád ohání svými prestižními publikacemi" (což rovněž bude patrně i kámen úrazu pro některé tvé další kolegy s vysokým potenciálem:
    * ani toto není pravda. prestižními publikacemi jsem se oháněl jednou a to byla causa konzum23. ohnal jsem se jimi poté, co konzum23
    - sám sebe označuje za dobrého básníka, jenž svá vlastní nejlepší díla nepředloží, abychom je neopsali (a můžeš mi věřit, že tím se zesměšnil zdaleka nejvíc) -
    vyzval onehdá tehdy přítomné, aby tedy dokázali, co kde a jak. bylo to, myslím, v debatě s ricarderonem. byl jsem tehdy jeden z mála, kdo tedy šel a na výzvu konkrétně dokázal: dobrá, já tehdy tam a tak. a vzápětí na to - což je typické a takovou reakci jsem tehdy očekával a předpověděl - začal konzum blábolit, ať se nechlubím. není to komické? napřed lidi vyzve, aby mu tedy dokázali, co kdy kde a jak, a hned poté, když dostane, co žádá, začne mamtat, jak se dotyčný nemá chlubit... to, promiň, připomíná poněkud pětiletého chlapečka na pískovišti, ne někoho, kdo cosi, jakýsi důkaz požaduje, a když jej dostane, je schopen se s ním vyrovnat.
    * navíc ti naopak budu tvrdit - a lecjaký dotyčný to bude muset nutně potvrdit - že za a) sám v období, kdy nemám dobré nápady a moc mi to nepíše, s úsměvem označuji texty daného období za sračky (své vlastní), přiznávám jejich nevalnou kvalitu a podotýkám, že si jich ukládám jen málo a spíš pro vlastní referenci a navíc
    b) ještě celkem nedávno mi dokonce natasha sama vytkla, že bych "neměl opovrhovat čtenáři a šušnit si to jen u sebe ve vlastním klubu"... (na což jsou zde také svědky a nakonec, ty sám teď ten klub, kde se tak stalo, čteš).

    takže... kdo se vlastně čím ohání? ohnal jsem se, když jsme byli vyzváni, tedy na výslovnou výzvu a jinak dokonce "kašlu na publikum" a klidně krčím rameny, když píšu sračky (jak sám přiznávám).


    ad tomasz: ne, z prdele mi nevykoukává. naopak, již nějakou dobu jsme ve sporu a navzájem se ignorujeme, takže jeho postřehy a názory jsou vlastní. což veřejně musím dosvědčit, i když se na jiných místech dopouští věčných únavných vrypů, kvůli nimž jeho snahy jinak ignoruji. již nějakou dobu. že jazyk je a ejho zvládnutí je důležité si myslí, stejně jako řada dalších (natasha, sona, bublinky, hanna, fionor atd.) prostě proto, že nakonec to člověk pochopí. k tomu si nemusíme lézt do prdele - k tomu naopak sami můžeme být klidně ve sporu. navíc tomasz má na jazyk některé názory, které třeba mně anebo soně blahé paměti rozhodně přijdou nepřijatelné - přesto ale nezávisle na tom dochází každý z nás k prostému závěru "je třeba jej umět". nepřičítal bys mi poněkud příliš velkou důležitost, náhodou?
    NECECH
    NECECH --- ---
    TOMASZ: tve uvahy o jazyce jsou smesne a je znat, ze ackoli nadprumerne ovladas urcitou cast cestiny, tak lingvisticke vzdelani nemas - musim se priznat, ze se v mych ocich vic a vic stavas neprijemnym saskem, ktery vykoukava z prdele Velkeho Basnika Fina, jehoz brainwash program a la "cestina musi byt bila a cista" jsi zjevne vstrebal tak hluboko do svych celnich laloku, ze je propojeny s tvoji amygdalou a mas zkratovite agresivni reakce, jakmile se nekdo odvazi zpochybnit basnicko-zivotni pravdu, kterou jste si kolektivne nasli a povazujete ji za univerzalni.
    NECECH
    NECECH --- ---
    SONA1: nerikam ze keca, ale co se tyce anapestu nema pravdu v tom co pise, kdyz se to bere doslova

    jak to zrejme mysli, jsi mi krasne vysvetlila, dekuji
    SONA1
    SONA1 --- ---
    NECECH: Nu, jamb tam určitě mít bude, ten se v sylabotónickém systému v čj ještě pomocí nepřízvučných slov stvořit dá, ačkoli se tvrdí, že mnohdy jde jen o trochej s předrážkou.
    Meritum věci je to, že sylabotónické anapestové metrum je v češtině skutečně takřka nemožné, a jsem přesvědčena (ač nemám knihu po ruce, ale na Červenkovy semináře jsem měla tu čest chodit), že mluví právě o sylabotónice.

    V časomíře totiž anapestovou stopu vytvoříš už tím Komenským v nominativu, že jo.

    Takže promiň, ale pokud tvrdíš, že:

    "Stvořil jsem první novodobý český anapést (uveřejněno poprve 5.6.2005 na nyxu), poté co Miroslav Červenka, korunní princ slavného Jana Mukařovského, prohlásil, že „anapest (s dvěma slabými pozicemi, které předcházejí pozici silnou) není v češtině možný vůbec“ (M. Červenka: Dějiny českého volného verše, Brno 2001, s.238)",

    ujisti se, esi náhodou nemluvíš o koze, zatímco Červenka o voze. Rozhodně bych to učinila dřív, než se bych se plácala v hruď, že jsem dokázala, že tento vynikající český versolog a literární teoretik kecá.

    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    Mám nepříjemný pocit, že někteří jedinci nejsou nějak s to rozlišit jemný rozdíl mezi grammar nazi, který vystartuje bezmyšlenkovitě proti jakékoliv gramatické nepřesnosti a potírá veškeré odchylky od standardu, a normálním gramotným člověkem, který se zvládl naučit používat jazyk správně, chápe, jaký to má smysl, a hlavně neskočí na slaboduchý trik typu: Pepíčku, z diktátu máš pětku! Ale paní učitelko, já jsem jen experimentoval, doháněl jazyk do extrému... což je asi ta nejdrzejší výmluva všech dob, kterou se kdo kdy odvážil na svou obranu užít.

    V této souvislosti bych chtěl ještě zmínit, že se tu stalo módou nazývat obhajování správného používání jazyka arogancí, zatímco neschopnosti toto dělat se teď tak nějak říká "svoboda básnického projevu". A tady zase narážíme na to samé, na nepřesvědčivost těch úporných výronů svobodného ducha, která jedině vyvolává ten odmítavý postoj, protože pokud by se tu objevila fakt dobrá báseň, nepochybně by byly v rozumné míře tolerovány i gramatické nedostatky (už se to ostatně i stalo, jak se může každý přesvědčit). Naštěstí i pro tuhle módu už dlouho existuje termín dělat z nouze ctnost, takže nedostatkem názvosloví trpět nebudeme.

    Je fakt rozdíl mezi osvobozováním vyjadřovacích prostředků, které směřuje k umožnění nových způsobů sdělování představ a je v poezii žádoucí, a totálním nepochopením, že jazyk je standardizován z dobrých důvodů, abychom si rozuměli, zatímco živelný vývoj by vedl k tomu, že by se ani Smíchov nedomluvil s Žižkovem. A že fakt, že je jazyk nedokonalý, je dán především tím, že se s tím začalo pozdě a že jazyk nemůže být znásilněn rozsáhlými úředními změnami, kterým by se lidé nedokázali přizpůsobit, že jo, Nečechu (viz smazaný příspěvek v diskusi o haiku).
    NECECH
    NECECH --- ---
    SONA1: kdyz vychazis z tohoto predpokladu, tak je to jasny, ale myslim, ze on tam cesky jambus mel, muzu se podivat a pak ti dam vedet (asi nejlepe posta)
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIN: krasne heslo, diky
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIN: tldr;

    FIN: mam velkou radost, ze jsem te dokazal pobavit, tohle pokladam za vubec nejuslechtilejsi ucel me tvorby a konecne - konecne! - jsem pobavil i tebe, ja to zkousel uz nevim kolik let :-)

    ten muj krouzek jedincu skutecne pokladam za odvazne experimentatory, pricemz kazdy z nas experimentuje ruznym druhem a spojuje nas prave to, ze nas bavi experimenty, kde jazyk i obsah dohanime do extremu

    experimenty nekdy (a mene tolerantni clovek nez ja by rekl casto) neskonci dobre, jak po obsahove tak po jazykove strance, ale my to vubec nepitvame, bud se to libi nebo ne a tecka

    nastesti mezi nami neni jediny tzv grammar nazi, ktereho trefi slak pokazde, kdyz uvidi pravopisnou, slohovou nebo stylistickou chybu

    jsme mlada skupina, ale myslim si, ze mame velky potencial :-)

    OSTATNE NECHCI URAZET NIKOHO, kdo se pocestne zivi cestinou (mozna s vyjimkou tebe, ale to je afekt)

    v diskusi poezie bez p a t jsem licil sve osobni zkusenosti a dojmy o tobe, Ricarderonovi a Natashi a priznavam, ze jsem v tu chvili vylil na obrazovku svuj stary vztek vuci vam, protoze jste mi jako zacinajicimu autorovi cestiny vasimi nevyvazenymi kritiky velmi zneprijemnili zivot, co mam rict, potom jsem se citil mnohem lepe

    jako tlak v kotli to vyslo, citim se dobre a stojim si za tim, co jsem napsal

    FIN - prekladatel anglictiny, formalne videno umi psat a jiste ma vytribeny styl, ale (mozna proto) je to strasny grammar nazi, velmi narcisticky typ, naprosto presvedceny o vlastni spisovatelske nadrazenosti, ohani se svymi publikacemi v prestyznich nakladelstvich => arogantni a agresivni

    RICARDERON - pise nekdy docela kreativne, jenom nevim, co dela, protoze s lidmi, ktere povazuje za intelektualne podrazene se odmita bavit a me onehda zaradil do teto kategorie => velmi arogantni a agresivni
    (cimz si ostatne zaslouzil, ze jeho dila ocenuji obzvlast kriticky a uz leta se neodvazil nic publikovat v klubu o haiku)

    NATASHA - pise psychologicky zajimave veci a pracuje v reklamce, predstavuji si, ze pres den musi psat reklamy na plenky a tampony a pak si to vecer kompenzuje peknou basni, ona skutecne neni tak agresivni jako ostatni, ale kdyz ostatni rozhodnou, ze neco je shit, tak ona vzdycky souhlasi, a - sice si dokazu predstavit, ze literarne-vedecke vzdelani ma - taky si mysli, ze vytribena cestina (jako ta jeji) je zakladem jakekoli ceske poezie => arogantni


    vicemene neverbalne jsem se uz s Ricarderonem smiril, kdyz jsem uznal cast jeho tvorby, kterou skutecne pokladam za peknou, a on jakymsi zpusobem uznal, ze ho uznavam - tomu rikam kolegialni vztah

    Natasha je - pokud tomu rozumim dobre - diplomaticky typ cloveka, nebo prinejmensim tak vystupuje. Takze predpokladam, ze jsem to uhodl dobre, a ona je ten zahadny clen vasi skupiny, o kterem Tomasz rikal, ze vyjimecne neni arogantni ani agresivni a dokonce ma literarnevedecke vzdelani. Ja si takovych lidi vazim. A nic proti reklame. To je polemika. Jenom ji vytykam, ze nikdy neprojevuje nazor, ktery by se vyrazne lisil od ostatnich. Je to chyba, kterou pokladam za snesitelnou - pripominam, ze jsem opravdu velmi tolerantni - a pohybuje se z meho hlediska na urovni meho pravopisu, tedy jakasi vystrednost. Jsem zvedavy, jak bude v real life situation. Je to, jak rika TOMASZ, pozvala si me a myslim si, ze se nejak domluvime.

    Jediny clovek z vasi skupiny, o kterem si myslim, ze se s nim nedomluvim, jses ty. A mozna Tomasz.
    SONA1
    SONA1 --- ---
    VANEK: Král je dost specifická entita. Takový mystik vznešených vágních slov, imho.
    FIN
    FIN --- ---
    MAEROR: již nějakou dobu se zabývám, byť, pravda, pomalu, sestavováním moderního českého slovníku. zatím jsem uspokojivě zaznamenal tato hesla:

    krást (velké množství peněz aka miliony) – odklonit, odklánět
    viz causa Martin Kocourek

    krást (velké množství peněz aka miliardu) – vygradovat
    viz causa Pavel Drobil

    sledovat a odposlouchávat – monitorovat
    viz causa Iveta Radičová

    a nyní přibude další heslo:

    dělat (elementární) jazykové chyby v básni - být (na české poměry) nadprůměrně pravopisně tolerantní a originální
    viz causa Nečech
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    RICARDERON:
    na věky věkův odsouzen v poštu
    když místo ve víně
    pravda zde v moštu
    SONA1
    SONA1 --- ---
    (Mažu se, nemá to smysl, to je střet dimenzí)
    Jen k tomu anapestu mi to nedá - seš si, Nečechu, jist, že Červenka, kterého jsi tak slavně srazil na hlavu, náhodou nemluvil o verši sylabotónickém? protože tamje problém už s tím jambem, že jo...

    A stačilo.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    Tak. A kde se teď mám ptát, jestli už jsou pryč?
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    TOMASZ: Aspoň jsem konečně pochopil skutečný význam názvu tohoto klubu.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    MAEROR: To nestačí pomalu ani na trávu, přešel bych na plutonium...
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    TOMASZ: Byl jsem se poptat, však Travexu není dost, aby to stačilo na originalitu tohoto světa.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    Kdo ho sem přitáh', kdo ho sem přitáh', vykřikoval Kálmán a tloukl hlavou do zdi...
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: vždyť my jsme vlastně tolerantní oba: ty jsi tolerantní, jak sám tvrdíš, tak mně toleruj mé svaté právo říci, že zatímco ty světu oznamuješ, jak jsi tolerantní
    - přičemž tak k mému jistému podivení činíš v debatách v rámci kroužků jedinců poněkud zhrzených tím, že okolní svět je neuznal jejich génia, ale naopak si dovolil jim vytknout jisté chyby, a nezdráhajících se připomínatele chyb označovat za debily (v podstatě) -
    já světu oznámím, kde ti to ujelo a že bys ty anebo kolegové měli na jazyce zapracovat. kde je problém?

    nebude spíš v tom, že se v jistém kroužku považuje za "majoritou opovrhované odvážné experimentátory", pročež to ego neunese natolik, že poslete - pro mě dost komické - do prdele osobu, která se češtinou skutečně živí a je v tom velmi, velmi dobrá? (ne, nemyslím sebe, fakt ne. anóbrž osobu, kterou jsi odpálkoval dneska nebo včera - nebudu zapírat, moc mě to pobavilo.)
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: no, to se ale jistě nebudeš divit, že pro mě není rozhodující dodatečné sdělení, žes to vlastně myslel úplně jinak, než jak to vypadá, že ne?
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: aha. no, není to poznat.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam