• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALEFČeská pirátská strana - Pirátský přístav na Nyxu
    Piráti.czprosíme účastníky debaty, aby se zdrželi osobních útoků (alespoň na úrovni slušnějších klubů tady na NYXu)
    Veškerý gaychat patří do druhého klubu [ Piráti.cz (unofficial) ] zde bude smazán.
    homepage - www.pirati.cz | twitter - 
    @PiratskaStrana | toto je polooficiální odborný klub pro nyx-aktivní členy, kandidáty, příznivce a potenciální voliče - ne [ oficiální fórum ] | pokud hledáte na NYXu spíše obecnou diskuzi o autorském právu, zkuste [ Piráti nebo novodobí misionáři kultury? ] | pokud chcete obecně tlachat o nově vznikajících politických stranách a hnutích, zkuste [ Politické alternativy a jejich příznivci ] | pokud chcete Piráty obecně nemoderovaně poloodborně zdrbnout, jsou tu pro vás [ Piráti.cz (unofficial) ] | povolební priority [ 20 nejdůležitějších bodů pirátského programu ]
     
    Automaticky detekované klikatelné hashtagy pro lepší organizaci obsahu jsou v tomto klubu vítány - příklady: #praha #volby #koalice #privacy #media apod.
    rozbalit záhlaví
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    KRAMERIUS:
    KEDRIGERN:

    Pardon... ale to jsou proste jen vymluvy... Tohle prece lidi ktery proijekt vedli meli vedet, meli s tim pocitat a meli se na to pripravit...

    Plati to co tu psal MAKROUSEK: ... je videt ze to nikdo neridil poradne...

    A je jedno jestli je to Bartos nebo nekdo jinej z MMR nebo jakakoliv jina politicka strana. Jako projekt to je fail epickejch rozmeru a dalo se tomu predejit...
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    Cele je to o tom, ze nikdo nedelal "Change management". Nebo snad byl nekdo zodpovedny jen a pouze za to, ze uzivatele novy system prijmou?
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    MAWERICK: Jak by mohly být povinné, když se to týká úředníků samospráv! Jejich nadřízenými jsou tajemnici obcí, nikoliv MMR. To nemá nic společného se zakázkou.

    Ano, to jak je organizována veřejná správa v ČR je bordel. Ten model není efektivní, ale není politická ochota ho zásadně měnit. MMR právě proto chtělo, aby SÚ byly jen na ORP. Tam by byla možná diskuse. Starostové si prosadili, že SÚ jsou i na menších obcích. V ten moment je to jednosměrný tok informací.

    Největší problém července byl, že:
    - někteří uživatelé neměly správné oprávnění
    - některé dotčené orgány nebyly vůbec přihlášeny do systému

    K této problematice šel z MMR dopis v květnu, kde byli upozorněni, že si to mají nastavit (lokální administrátoři musí zadat správné role v JIP/KASS) a DOSS se to občas vůbec museli naučit... Čili kdyby se v květnu ozvali, že amjí problém, tak se to dořešilo. Takhle se stalo, že MMR nevědělo (nemělo jak) a až se spuštěním se ukázalo jak moc se na to vykašlali. To samozřejmě nic nemění na UX nedostatcích, ale pro představu, že ten projekt fakt není stejný jako nějaké triviální zavádění systému na vlastních pobočkách. (Kde se objevují stejné věci, ale je tam možnost toho přímého řízení)
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    KRAMERIUS: To je třeba taky sdělit, že pokud by se všichni přihlásili včas a proškolili se včas, tak by se ušetřilo nemálo času, který teď chybí.
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    KRAMERIUS: My point exactly:))

    Jak jsem psal... Proste typická státní zakázka...

    Jen si na ni Bartoš posvitil, poresil to a ukázal že plni co slíbil... Akorát že vůbec.:)
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    MAWERICK: No, měly. :-))
    A udělaly to? Ne, neudělaly - často i z politických důvodů, pokud jsou na dané radnici odpůrci Bartoše.
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    KRAMERIUS: To sice chápu ale promiň to je v případě takovéhoto deploymentu druhotny... Tak jim to měly nařídit ty obce jakožto jejich zaměstnavatel...
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    MAWERICK: Zaměstnanci stavebních úřadů jsou zaměstnanci obcí - ministerstvo jim nemůže nařizovat povinná školení, pokud to nemá oporu v zákoně.
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    O to se nebavím o tom že školení uživatelů buď neudělali nebo taky zprasili...
    Někdo tady na nyx snad dokonce psal za školení nebylo povinný?
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    Takže to klasicky dopadlo jako vždycky...
    Zprasili (neudělali) úvodní analýzu, bůhví co bylo v zadání, testování a QA doprasili nebo neudělali a RTPko dopadlo jak vidíme...

    Což je ale u statniho cvičení s jakýmkoliv systémem pořád dokola to samý...
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    Hele já neříkám, že za vše můžou uživatelé. Mě se jen hrubě nelibí opakování lživých narativů. Když jsem osobně 5x viděl celou kolaudaci a celkově je v systému hotové vyšší desítky kolaudací a já se dozvím: "V systému nejde udělat kolaudace", tak mě to poněkud vytáčí. A pak se řeší jak odpovědět na lživé narativy, namísto řešení těch problémů, které tam reálně jsou.

    KRAMERIUS: Problémy a) de facto nebyly. Resp. jen procesně typu: "Potřebuji to předat na dotčený orgán, ale ten se neobtěžoval přihlásit do systému"...
    ZAPPO
    ZAPPO --- ---
    GAARQ: ano, " digitalizace" neni kouzlo, kde nejlepsi skript v bashi vyhraje.
    Digitalizace musi zahrnovat jak mapovani procesu od zacatku k vysledku a pred digitalizaci ma dojit k jejich narovnani a zjednoduseni
    Stejne tak musi obsahovat vstupy od uzivatelu a jinych stakeholderu - vcetne kritiky a jeji vyporadani. Delat neco jako blackbox, aniz bych se staral "o bfu" je recept na odboj.
    Komunikace a rizeni zmeny (nikoliv v itilovem ale kulturnim pojeti) je taky podstatny faktor uspechu.

    Ale pokud tohle vsechno zignorujes s tim ze "ti programatori" to nejak nakodi, tim to prohlasime ze dokonaly a obvinime realitu z problemu je proste silovy a archaicky pristup.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    ZAPPO: já ti to věřím, jen říkám, že při pohledu z druhé strany ten argument ad uživatelum není zas tak invalidní ;) imho se podceňuje psychologický aspekt celé té věci. i kdyby byl systém perfektní a školení na každém rohu, lidé se zuřivě vzpěčují začínat, zvláště na stará kolena, dělat věci jinak, než byli zvyklí. to není jen problém změn IT systému, to se děje obecně všude, kde se nějaké "rozhraní" změní rychle a výrazně. bylo by třeba k tomu přistupovat jinak, což je imho reálná věc, kterou ministerstvo podcenilo.
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    ZAPPO: Samozřejmě, že programátoři v tom obvykle nejsou nevinně.
    Ale já jsem zase jako vývojář alergický na výkřiky typu "vůbec to nefunguje!" bez jakékoliv přesné specifikace s čím má dotyčný problém.
    Přesně tohohle typu byly ty výkřiky úředníků v červenci, že "se do systému nemůžou přihlásit a že je to rozbitý a vůbec to nefunguje" - přitom to byl logický a správný důsledek stavu, kdy jim jejich lokální správce v systému ještě nepřidělil žádnou roli.
    ZAPPO
    ZAPPO --- ---
    GAARQ: ja se pohybuju v oblasti IT pracovne celou karieru a proste na tenhle argument ze za vsechno zle muzou uzivatele jsem alergicky, protoze v 90% pripadu a vys to krylo neschopnost toho IT tymu/produktu/projektu - je to proste pokrytecky shazovani vlastni neschopnosti na obet/zakaznika
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    ZAPPO: já jen učím studentíky na vysoké a co se týče užívání i běžných májkrosoftích aplikací po školení to často končí u problémů mezi klávesnicí a židlí (v roce 2024 si většina studentů přírodovědecké fakulty ani neumí zapnout ve texťáku opravy a cítí se ukřivděni, když jim to vytkneš). já bych neochotu uživatelů se něco netriviálního naučit nepodceňoval, zvlášť když musí, protože jim chceš vzít něco, na co byli dlouho zvyklí a umí i se zavřenýma očima. ve svém vlastním životě jsem se s tím také párkrát pral osobně.

    co mě mate je, že nemálo uživatelů ten systém musí zvládat, tedy podle toho, kolik už bylo údajně zprocesováno žádostí. navíc všechno dostupné info je nespecifické, často ublíženecké a v neposlední řadě bych nepodceňoval kampaň starých pijavic státních peněz po té, co jim došel přístup k životadárným penězovodům. ve státní zprávě a politici často vsázejí na řešení "kdo nic nedělá, nic nepokazí".

    držím palce, ať se to co nejrychleji usadí, a panikářské nálady bych si nechal na potom.
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    MAKROUSEK: Je potřeba rozlišit:
    a) nutné činnosti SÚ, které v aplikaci nelze dokončit žádným způsobem - to je průšvih a tomu se určitě programátoři musí přednostně věnovat - nevím kolik takových věcí existuje.
    b) nutné činnosti SÚ, které nefungují tak jednoduše jako ve starém systému, nebo fungují jinak, neintuitivně - to je už jen mrzení, ne průšvih, a programátoři to určitě budou řešit a vylepšovat, až bude skupina a) prázdná.

    Do b) bych řadil i situace, kdy zdrojem problému je lidská chyba, žadatel nebo úředník někam něco zadali blbě, proto jim nějaká následná věc nejde a nemají to jak opravit - musí jim pomoci admin, nebo to musí zrušit a zadat znovu správně.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    ZAPPO: Jeste navic, kdyz sami tvrdi, ze vedi, ze vydali neefunkcni beta verzi, kterou budou agilnim vyvojem dodelavat.
    ZAPPO
    ZAPPO --- ---
    KEDRIGERN: Tahle arogance je ale fakt priserna, zkusim to jeste jednou - prijde ti ok hazet problemy na uzivatele? To je fakt chovani sklepnich ajtaku z devadesatek
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    KEDRIGERN: Tak já tady mám BFU, co na tom školení byli a docela se o to zajímají, a i když je vydělím pěti, protože to jsou BFU neochotní ke změnám, stejně mi ta podpora jako dostatečná a včasná nevychází.
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    ALDEMIK: Školení na systém pro všechny bylo v červnu. Celý červen byl také spuštěn systém v neostrém provozu a měli tam přístup. Jenže mnoho z těch BFÚ to nezajímalo do půlky července...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam