HONCKA: jo, takhle nějak se to počítá ve Francii, tuším. Což v místech s vysokou hladinou místního tržního nájmu ale může znamenat pro majitelé, co tam bydlej ve vlastním, že se docela prohnou a nemohou si dovolit ten byt udržet. Takže nějaké prokazování, že člověk tam opravdu bydlí, by asi bylo na místě. Nebo by sociálně slabší mohli žádat o prominutí daně, nebo nevím.
U nás ovšem naopak: já se jedné paní, co restituovala historický dům v památkové rezervaci na okraji turistlandu a strašně si stěžovala, jak po ní zlý stát chce nehoráznou daň z nemovitosti ve výši 400 Kč ročně, že já za garsonku v řádově méně atraktivní lokalitě platím 500 ročně a že mi to nepřijde nepřiměřené. Na druhou stranu, tyhle peníze jdou obci a v rámci našeho systému se stejně vytunelujou přes hlučné a nesmyslné fukary na listí (Pražské služby). Teoreticky by ale vybrané peníze mohly jít i na obecní a sociální bydlení, třeba, pokud by to řešila obec... ale to by obecní volby musely vyhrát strany, co něco takového budou mít v programu, a to se nestane, protože většina obyvatel bohatých čtvrtí chce status quo a nízké daně :-) Obecně obyvatelé bohatých čtvrtí hlásají spíš ideologii "bez peněz do hospody nelez", než nějaký dobročinný socialismus.
V současné situaci by jakékoliv zvýšení daně z nemovitosti majitelé prostě přenesli na svoje nájemníky, takže by to dopadlo antisociálně. Daň z nepronajaté nemovitosti by dávala smysl u druhé nemovitosti napsané na stejnou osobu, což by lidé vyřešili nejspíš různým přepisováním na dědice i když jsou ještě naživu, ale jako proč ne. Obecně u hodně luxusních nepronajatých investičních bytů kdyby se to počítalo nějak podle metrů čtverečních nebo tak, by to částka už byla nepříjemně vysoká, jenže tenhle typ bytů zase neřeší otázku sociálního bydlení, takže čeho bychom dosáhli? Nějakého mistrovství světa v daňové gymnastice v kombinaci s poklesem nájemného u nejluxusnější kategorie bytů (čímž by se zase snížil ten výpočet daně z těch nepronajatých!), ale asi by to moc nesměnilo (kolik těch luxusních investičních bytů může v Praze být prázdných? jednotky tisíc? o kolik by to pohlo tržním nájemným v běžně dostupných bytech?)
Takže ty Hřibovy teorie, že by to chtělo stavět víc levných bytů "bez předsíní", vlastně tak mimo mísu nejsou. To aspoň má šanci snížit cenu nájmů třeba o deset procent, zatímco sankce proti aribnb nebo nepronajatým luxusním investičním apartmá pohnou nájemným spíš o jednotky procent (pokud vůbec).
Jeden možný trik je, že obecní byty nesmí být prázdné (kdyby jich byl přebytek, snižovalo by se nájemné, dokud by se nezaplnily), to není nic protitržního, to je sociálně-tržní podnikání. Druhá možnost je místo přídavků na bydlení za tržní nájem nabídnout sociální bydlení (což je varianta toho obecního). Tedy za úplně stejné peníze jako to stát stojí dnes by splácel vlastní byty a na trhu by se objevily byty, které bez poklesu požadovaného nájemného najednou nepůjdou pronajmout.
Nemyslím, že by fungovalo zastropování nájemného, protože by bylo nedokazatelné, že se tam neplatí nějaký nezdaněný neoficiální bonus bokem (muselo by se to spojit stejně s nějakým typem "dekretů", jinak by majitelé nájemníky se zastropovaným nájemným mohli vypovědět z důvodu plánovaných rekonstrukcí, apod.)
Jedna zajímavá možnost, která mi napadá, je snížení daní v případě podpisu dlouhodobé nájemní smlouvy bez možnosti zvýšení nájmu. Prostě nižší daň (ať už z nájmu, tedy z příjmu, nebo třeba i z nemovitosti) by platil majitel, který se zaváže k dlouhodobému nezvyšování nájmu (nájemník by to vypovědět mohl, nejde nikoho držet v bytě násilím). Tohle by uvítali poskytovatelé místních služeb všeho druhu, které obvykle objeví obyvatelé až po nějakém čase, když se z nich stanou "místní". Dlouhodobé nájmy by stabilizovaly občanský život a šly by proti trendu, kdy majitelé využívají možnosti nájemné každý rok zvýšit
Zdanění příjmů z krátkodobého nájmu (to by ale mohlo být třeba cokoliv pod pět let) oproti příjmům z dlouhodobému nájmu by zajímavým způsobem řešilo i to Airbnb, protože to by spadlo do krátkodobého nájmu vždycky. Mohly by být i 4 sazby - smlouva do měsíce, do roka, do pěti let, pět nebo více let. Asi by se tomu čelilo nějakým kaskádovým přepronájmem firmám, zaměřeným na to poskytování služeb. (Tady je potřeba si uvědomit, že proti jakémukoliv politickému tlaku si ekonomicky aktivní vrstva vždycky vytvoří nějakou "mitigační strategii" a obrátí se to jen proti těm slušným nebo hloupým, kteří se ty triky ještě nenaučili)
Nicméně daňová úleva pro dlouhodobé smlouvy by byla zajímavý kompromis proti devadesátkovému "regulovanému nájemnému pro vyvolené, co tam už byli" a pozdější nekontrolovatelně se nafukující realitní bublině. Vzhledem k tomu, že by tím stát vyslal první signál, že s těmi nájmy vůbec něco hodlá dělat, tak by mnoho majitelů možná vsadilo na to, že růst nájmu jim vynahradí nižší daně a že mají takhle svoje jisté, zatímco propad nájmů by mohl znamenat, že příští nájemník zaplatí i méně. Navíc obce by získaly trvalé pobyty, o které dnes docela bojují různými bonusy, typu parkovné pro rezidenty.
Mohl bych tenhle návrh přes Piráty tlačit, kdyby někoho zaujal...