• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    Na nástěnce najdete pravidla klubu, informace o textech zdejších autorů jinde, poetické kluby některých zdejších přispěvatelů a také další kluby, zabývající se literární tvorbou.
    Tamtéž si přečtete také rady a postřehy o psaní, kritice a nutnosti autorské práce. Přečíst si nástěnku se velmi doporučuje.


    The best of tohoto klubu (jak ho vidí někteří zdejší autoři a kritikové) najdete zde: Autorská poezie - výběr Můžete také nominovat.
    Pokud píšete hodně emotivně a vaše texty jsou spíše prožitkové, můžete zvážit uveřejnění v klubu Emotivní poezie
    V případě, že nemáte zájem o kritiku a chcete se hlavně podělit o svoje zážitky, doporučujeme klub Azyl pro věčné romantiky
    Obtížné aspekty poetova života a všemožné drby z oboru zpracovává Těžký život básníkův
    Pokud vás klub Autorská poezie všemožně rozčiluje, navštivte opoziční autorský klub Poesie bez pranic a tkanic
    Technická poznámka: klub je zpřístupněn ke čtení i pro off-Nyx čtenáře.
    rozbalit záhlaví
    FIN
    FIN --- ---
    OPIC: no a teď prakticky k věci: náladu ti neberu. dokonce bych s tebou i souhlasil. jenže kromě vyjádření nálady je poezie i řemeslo a kromě obsahu má (mít) i formu. za ty roky, což nemusí být tvůj případ, jsem tu milionkrát od autorů řemeslně nevydařených (až vysloveně špatných) textů slyšel "pro mě je to feeling, ty konzervativní plechovko". i kdyby to někdo napsal po miliónté prvé, zhola nic to nezmění na skutečnosti, že kromě obsahu má poezie i formu (a je i řemeslo). i kdyby se kdokoliv rozkrájel, pořád tomu tak bude.

    a tak, i když budu souhlasit s tvým postojem k člověku (jako že já souhlasím), problém je, že to, co řekneš velice ukecaně, krásně definuje staré úsloví: homo homini lupus*

    (*které je hrubě urážlivé vůči vlku a vymysleli jej lidé v době, kdy o vlku zhola nic nevěděli, což ale nyní vynecháme - pro technický účel nyní berme význam úsloví, jak je civilizačně zažit a vžit.)

    když ty chceš sdělit totéž, potřebuješ něco navíc - například elegantní a neotřelé podobenství nebo ctnost stručnosti. a proto mi tvůj text přijde zbytečně ublábolený**.

    (** aby nedošlo k mýlce: také jsem jich v životě napsal spoustu. jen už vím, že byly špatné.)

    mohli bychom nyní zmínit třeba villona nebo kryla, kteří struční nebyli - jenže... to byli machři a mistři formy. zkrátka si dovolím tvrdit***, že poezie politicky angažovaná nebo mravokárná (obě k sobě mají blízko a často se prolínají a překrývají) musí být ještě lepší než krajinka či citovka. co do kvality. protože co? vynáší soud. a soud chce autoritu. a autoritu seznáme dle umu - protože jinak třeba o autorovi nevíme zhola nic****.

    (*** ano, já, ano, subjektivní názor, taky jaký jiný, že?)

    (**** a i dkyž pak víme, vztahuje se to spíš k věrohodnosti jeho vyjádření, než že bychom mu tleskali za zbodaný text, protože jinak víme, že je to člověk dobrý...)

    tak tohle je prozměnu můj pocit :-)
    FIN
    FIN --- ---
    OPIC: to všechno může být pravda. přesto musíš stále počítat s jednou věcí: jsou dva typy poezie, které jsou velmi těžké. je to poezie politicky angažovaná a poezie, řekněme, mravokárná. jak naprosto každej na planetě dokáže zbodat sebemenší lyriku, o níž si (v 99 % případů mylně) myslí, že musí bložánkem poskytnout světu, tak zbodat dva uvedené druhy je ještě mnohem častější. ve skutečně jen málokdo dokáže napsat politicky angažovanou anebo "mravokárnou" báseň taky, aby nebyla debilní. a to je celej problém.
    OPIC
    OPIC --- ---
    FIN: pro me je poezie spis vyjadreni aktualni nalady a tohle konkretne je starsiho data, kdy jsem mel mensi krizi. navic me lakalo vyzkouset napsat neco stylem "jak to ze mne vypadne". tematicky je to nejspis takovy povzdech nad tim, ze spousta lidi zije bezohledne nejen vuci sobe, ale take vuci ostatnim. treba se diky tomu dost mozna vyhubime sami navzajem. PS.: cenu si poznamenam, nicmene takhle rychle to nefunguje:) diky.
    FIN
    FIN --- ---
    OPIC: 1 přebíjený náboj = 9,50- vystřel si mozek a nirvána nastane hned. PS: nám ostatním neříkej, že máme umřít taky, aby nastala. děkujeme.
    OPIC
    OPIC --- ---
    Svět podle nás

    nořím se v rudou
    hvězdnou realitu
    na radiových vlných
    skáču v krajinu neznámou
    supernovy létají hlavou
    padám v mlhu ocelovou
    pohůlcuje mne duhová vlna
    fauna klame truhal
    bomba? smějí se naň
    ústa hlavně ta díra
    díra černá pohlcuje
    nemile naděje ideje
    opakujeme stále dokola
    žijeme jak prasata
    nechceme se poučit
    narvat si žaludky
    se Srmtkou za zády
    žijeme stereotypy
    sázkové tipy
    vsaď si na koníčka vsaď!
    čelisti tě žerou odevšad
    byvši bez úcty
    byvši bez pokory
    prasátko kroutí údy
    před černým monolitem
    byvši odsouzeni zkázou
    východisko na Východě
    kdo mluvil o výhodě?
    nekonečná pouť inkarnacemi
    duše drcena v prach
    dehet na plicích
    nikotin v žilách
    ustřel si hlavu Kurte
    poučíš se narodíš se
    znova a znova a znova
    dokud neopustíme
    vehikl tekutin ega
    nechceme Pravdu neb
    ve Lži žít krásného
    krmiva kafilerie Zbabělost
    fertilizátory značky Batrachomyomachia
    fertilizují mozky mocných
    o kousek černoty řevnících
    shluky ovádů nekulturních
    arbiter elegantiarum pláče
    Měděnobradý skáče
    hle! námět pro verše
    jen trhej dál maso
    bližního svého zvířete
    dokud ani jeden člověk
    nezbude pak nastane
    rovnáha vesmírná
    v nirváně
    WIREBORNE
    WIREBORNE --- ---
    Kuchyně není jen
    pracoviště žen
    kuchyně je Zen
    FIN
    FIN --- ---
    FSEL: konzum má pravdu. je to šrot i na mravokárce. pořádný drsný chlapský vyjádření se dělá takto:

    MC Plemeno (& Tupák) – koupim si důl

    {sbor}
    Koupim si důl, ty si kup svůj
    Koupim si důl, ty si kup svůj
    Koupim si důl, ty si kup svůj
    kup si svůj

    [mc plemeno]

    chytrej zadek chci bejt a ty budeš rychle hotovej
    {ó tak to prostě chodí}
    naser si a tak to prostě chodí
    proč? papuchalk na plísňáku chlastá šílený pivo
    nadává a já potom taky nakopu zadek.
    plemeno, svýho druhu {můžu dostat rým na cestu}
    hej, ty, Páku, posadim se dozadu a navrhnu to pomalu.
    nenáviděj pohled na mladýho negra, PŘISTUP
    další rebel, UTÍKEJ
    a musej dostat jeho, TAS
    protože já si kraťasy nevezmu, jako v Newportu, dám celýho jointa a
    vyhodim celej dvůr.
    a já nechci bejt, nechci bejt ořech jako mikrofon
    protože ani mikrofon nemine žádnej ping pong pakatel
    a když jsi v reflektoru, dostaneš fandu doprava
    ale tvý životy ne těsný.
    koupim něčí zapomenutej důl
    až na to přijdou, budu mít svůj důl


    uč se, woe
    FSEL
    FSEL --- ---
    Vlevo, vpravo pokud jdeš
    a názory si život tvrdíš.
    Potom v duši uvadneš,
    srdce své pro jiné ztratíš.
    Bude-li tvůj život tvůj,
    na názory nebudeš dbát.
    Pak v sobě ve svém pevně stůj.
    Budeš slyšet ne naslouchat.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    JANEQ: Bez tý druhý strofy by to byla snad celkem milá blbina, takhle to nechápu.
    JANEQ
    JANEQ --- ---



    už jsem ti to říkal
    nejradši bych se zakous
    do toho bílýho lýtka

    uvidíš
    až se zakousnu


    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    TLOUDEV: Tak to pak jo.
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    RICARDERON: to by asi slo... s trochou HC/Industrial riffu na podbarveni.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    TLOUDEV: je to jako rap?
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    Sbíječky prořízly večer ticho
    Mrtvému městu pářeme břicho
    Asfalt se drolí pod silou kovu
    S dalšími ranami zas a znovu

    Město, které nám tolik dalo
    Když ještě pulsovalo
    Občané, jen aby měli klid
    zakázali městu v noci žít
    Stížnosti notorických vysedávačů u oken
    Sledovačů telenovel krok za krokem
    Leta hledali své nepřátele
    na cestě od televize do postele
    Čela se rosila vzteky, když jim do ložnice
    Pronikly opilecké hlasy z hospody z ulice
    Tak přesně o desáté strážníky zavolali
    Jednou, podruhé, až nervy povolily
    puls města té noci ustal.


    Dnes v noci řežem mrtvolu města
    kdo jednou začal, nemůže přestat
    Na tatry házíme buldozerem
    Dokud ho celý nerozeberem
    Klidně se probuďte, strážci ticha
    Prdne vám žilka, popraská mícha
    Na žádné strážnici nezazvoní
    vypnutej aparát telefoní
    Město jim kradem když jim tak vadí
    bez ruchu, potichu - jak maj rádi
    potrvá pár týdnů, než si všimnou
    že pekař nemá už otevříno
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    RICARDERON: (No na mě to teda po nějaký úpravě toho 2. verše závěrečný strofy při patřičnym čtení nahlas působí pomalu jak nějaký zaříkávání.)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    POLTAR: Souhlasím s Tomášem... Vyčerpalo se to po druhém verši. Je zajímavé, jak se člověk dokáže rozpliznout i na tak malém prostoru. Navíc ten útvar má nulový rytmus... Zkus si to přečíst nahlas.
    POLTAR
    POLTAR --- ---
    Hmm, díky oběma! Nepřipadá mi patřičné tu teď zdůvodňovat užité prostředky (nebo se snad dokonce hájit). Ale, teď nevím... Někoho dalšího s kritikou, mohl bych poprosit?
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    CICHLASOMA: Děkuji Ti za obšírnou rekapitulaci několika posledních příspěvků... ;)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    TOMASZ: No, myslím, že opravdu mnohá "vážná poesie" líčí přesně to, co tane před očima či před "duševném zrakem" (je pravda, že pak zas třeba nemluví o emocích, které to vyvolává, nebo nechává nevyslovené něco jiného, ale to tanutí nepojmenovaného obrazu přece opravdu není ani zdaleka jediná poloha. Obraz se i v dobré poesii někdy přímo pojmenovává dokonce i "velkými slovy". Ale to bychom se už asi museli začít bavit o konkrétních básních.)

    A s tím vysvětlováním se teda omlouvám, ale psal jsi, že je to "sebevysvětlující" a říkal jsi "Řeknu-li něco, co je pouze absurdní, a vzápětí to (pro blbé) po lopatě vysvětlím, to vůbec nedošlo k básni." (Asi špatně jsem to pochopil tak, že má poslední strofa vysvětlovat první.) Ale já tam prostě žádné vysvětlování už řečeného nedetekuju.

    (Aby Tě Polterův text taky bavil, Tě samozřejmě nikterak nenutím.. ;) )
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    CICHLASOMA: Hm. Líčím jeden z několika způsobů, nicméně takový celkem dosti podstatný. Jsou i jiné, např. humorné říkanky, které dají úplně jiné potěšení. V tomto textu jsem nějak nenašel nic z toho.

    Nikde neříkám, že druhá strofa vysvětluje první. ;)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    TOMASZ: Rozumím Ti; když "dojde k básni", jak o ní mluvíš Ty, je to jistě moc fajn. Ale tohle je taky zajímavé. (Je celkem jedno, jestli tomu budeme říkat "poesie", podle mě dnes už klidně můžeme. :) )
    Akusticky/rytmicky je to (a zejména by bylo po úpravě toho druhého verše závěrečné strofy) svým způsobem strhující a obsahově je to krásně bizarní, ta forma absurditu umocňuje. Žádný "obraz" (v Tvém smyslu slova) se mě tam samozřejmě taky nedotýká, ale nevím, proč bych to měl očekávat. A to, že někde "sedí / roky stará neředěná krev / ani špatná / ani dobrá", nějaký obraz je, byť ne v tom Tvém smyslu. Obraz zajímavý ve své... inu, jak říkám - bizarnosti, absurditě.
    Ty říkáš, že druhá strofa tu první "vysvětluje", ale to přece vůbec není pravda - ona začne znova říkat něco sice hodně podobného, ale trochu jiného. Což je krásně... inu, absurdní.
    Prostě zajímavý zážitek, ponořit se do toho textu.

    (Když říkáš "pro mě obraz vzniká tam, kde se slova poněkud rozjedou, mluví se jakoby o něčem jiném, než tane před očima; je tam naznačeno něco strašlivě zásadního, ačkoli se slova maskují třeba za úplně banální," musí Ti být přece jasné, že líčíš jen jeden z mnoha způsobů "fungování" poesie, i kdybychom takové dada, jaké poslal Poltar, už za poesii nepovažovali.)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    CICHLASOMA: Já nějak nevím, přijde mi to jako příliš sebevysvětlující slátanina, ve které nenacházím žádný obraz, natož, aby se mě dotknul. Nějak by mě ani nenapadlo pitvat formu...

    Pro autora: pro mě obraz vzniká tam, kde se slova poněkud rozjedou, mluví se jakoby o něčem jiném, než tane před očima; je tam naznačeno něco strašlivě zásadního, ačkoli se slova maskují třeba za úplně banální. Řeknu-li něco, co je pouze absurdní, a vzápětí to (pro blbé) po lopatě vysvětlím, to vůbec nedošlo k básni.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam