• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALEFČeská pirátská strana - Pirátský přístav na Nyxu
    Piráti.czprosíme účastníky debaty, aby se zdrželi osobních útoků (alespoň na úrovni slušnějších klubů tady na NYXu)
    Veškerý gaychat patří do druhého klubu [ Piráti.cz (unofficial) ] zde bude smazán.
    homepage - www.pirati.cz | twitter - 
    @PiratskaStrana | toto je polooficiální odborný klub pro nyx-aktivní členy, kandidáty, příznivce a potenciální voliče - ne [ oficiální fórum ] | pokud hledáte na NYXu spíše obecnou diskuzi o autorském právu, zkuste [ Piráti nebo novodobí misionáři kultury? ] | pokud chcete obecně tlachat o nově vznikajících politických stranách a hnutích, zkuste [ Politické alternativy a jejich příznivci ] | pokud chcete Piráty obecně nemoderovaně poloodborně zdrbnout, jsou tu pro vás [ Piráti.cz (unofficial) ] | povolební priority [ 20 nejdůležitějších bodů pirátského programu ]
     
    Automaticky detekované klikatelné hashtagy pro lepší organizaci obsahu jsou v tomto klubu vítány - příklady: #praha #volby #koalice #privacy #media apod.
    rozbalit záhlaví
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    HONCKA: Chapu to tak ze si ty lidi “predplacej” to ze je nikdo nepopotahuje za kradenej obsah na disku
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    MARIHAI: třeba na úkor kohokoli, kdo platí náhradní poplatky z médií
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    Chapu ze vyber z disku je problematickej. Taky to nevidim jako ciste pozitivni vec. Ale vyber za “pouziti” ty hudby je podle me nespornej a neni na nici ukor.
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    NIEKT0: Na ukor koho?
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    HONCKA: Takhle jednoduse to nefunguje se bojim. Ono k tem koncertum aby ses uzivil nez se dostanes tak to taky neco stoji. Alba, klipy, promo.
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    MARIHAI: od zdi ke zdi? Za mna nech sa kazdy zivi ako chce, nech vzniknu kludne nove bussines modely ktore ludom vyhovuju, alebo proste funguju, nahravacie studio je normalna uzitocna praca a nevidim dovod aby neexistovala. Jedine o com hovorim je, ze model kedy sa vymahaju prava na ukor vsetkych ostatnych je podla mna zly, a nemame ho dotovat.
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    NIEKT0: Nahravaci spolecnosti jsou teda zly jo. Vsechny smahem?
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    MARIHAI: to není úplně jistý, co jsem se bavil s muzikantama, tak drtivá většina příjmů byla z živého hraní a víceméně studiový věci brali spíš jako promo
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    MARIHAI: "samozrejme" to nie je, celkovo by tam slo $$ menej, ale nemyslim si ani ze by ludia prestali pocutat hudbu, ani ze by prestali chodit na koncerty, kupovat merch, atd. Ano, nahravacie spolocnosti by malo radovo menej $$, ale za tymi mi srdce fakt neplace.
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    NIEKT0: Samozrejme ze by tim utrpela cela hudebni scena. Protoze by slo min penez do celyho toho odvetvi. Z mnoha profiku
    - muzikantu, zvukaru, atd bys udelal amatéry co to maj jako hobby.
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    HONCKA: Kazdy se muze zastupovat sam si myslim nebo jinym spravcem uz ted
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    HONCKA: A preto trh nutne potrebuje iba zariadenia, z ktorych nebudes vediet kopirovat (niektore) data von. To potom povedie k vseobecnej prosperite.
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    RUDOLF: Stat vytvara legislativu, to je uplne OK, ale verim ze ani ty nechces mat stat, kde su zisky sukromne a straty erarne. Ani stat, ktory je prilis slaby na to aby sa nedokazal branit lobingu niektorcyh zaujmovych skupin, ale zaroven dost silny aby sikanoval vlastnych obcanov.

    U kopirovacieho monopolu mas 2, iba zlahkasuvisiace roviny:

    1. Ci ho vobec potrebujes, ci situaciu zlepsuje.
    2. Aktualna implementacia kopirovacieho monopolu, s vsetkymi jeho bizarmi.

    To 1. je skor filozoficka debata, bohuzial nie je na programe dna to menit. Ale ked uz sme sa k tomu dostali, tak podla mojho osobneho nazoru je kopirovaci monopol kontraproduktivny. Bez kopirovacieho monopolu ti nebude fungovat "recording industry", v zmysle industry, ale za tym ja plakat skutocne nebudem. Neznamena to ale, ze by nutne zasadne utrpela umelecka tvorba. (ked sa pozries kam idu profity, samotnym umelcom idu odrobinky). Neznamena to ani, ze by si zrusil koncept autorstva: Stale by si bol autorom diela, a nebolo by ok ti dielo "ukradnut" v zmysle si ho privlastnit. Ale pripadne komercne vyuzitie by si mal riesit obycajnymi obcianskopravnymi dohodami/spormi, a nie outsorcovat vynucovanie na stat, ci uz priamo na policiu alebo cez legislavne nariadenia na ine subjekty, napriklad cez rozne technicky uchylne riesenia ako upload filtre. Profit umelca by v takomto pripade pramenil z jeho znamosti, ktoru by mohol nepriamo monetizovat, nie priamo z vynucovania kopirovacieho monopolu. Bolo by celkovo v odvetvi menej $$? Ano. Bolo by to celkovo horsie? Nemyslim si, skor naopak.

    2. Toto je vec co mozeme resit tu a teraz, a to su veci ako OSA, (nezastropovane) poplatky z medii, dlzka trvania autorskych prav (ako zdovodnis opakovane predlzovanie az na sucasnych absurdnych 90 rokov?), atd, atd, proste rozne parametre nastavenia kopirovacieho monopolu, alebo lokalnych CR specifik. A tu je rozhodne obrovky priestor ku zmene.
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    XCHAOS: defaultní způsob je že se každý zastupuje sám, proč by měl být někdo ve výchozím stavu zastupován?
    KRAMERIUS: Holt bude někde seznam správců. BTW co když někdo nechce, aby se jeho muzika hrála v hospodě? Upřeš mu to právo?
    MARIHAI: před 10 lety byl na torrent trackerech poměr hudby k filmům zhruba stejný, teď je cca 10x menší
    MEMNON666: Ono je otázka, jestli se stahování s youtube počítá tak nějak jako pirátsví, mě to přijde na stejný úrovni jako nahrávání hudby z rádia (data k tobě doputují tak jako tak, akorát si to nějakým nástrojem ukládáš)
    MEMNON666
    MEMNON666 --- ---
    Music Piracy Is Back in a Big Way—Especially From YouTube | WIRED
    https://www.wired.com/story/music-piracy-way-up/
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    HONCKA: Hudba se takrka nepirati? Mas k tomu nejaky data?
    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    HONCKA: to malí aktuálně můžou, stejně jako se asi můžeš zastupovat sám, někdo to i zkoušel. Pro některé účely si to budou spravovat sami, a pro některé nahlásí OSE, že jsou skupina, co zastupují a OSA jim to přepošle (nebo tak nějak, tohle si nepamatuju). Akorát ona ta OSA dělá docela dost práce - i kdyby jen to, že digitalizovala komunikaci s plátci poplatků.

    Akorát tě pak třeba to rádio hrát opravdu nebude, protože manuálně ti vyplatit tvých 2,50 bude mít nepřiměřené náklady na čas potřebný k tomu to udělat, stavět s tebou automatizaci taky, a žádný zákon nebude přikazovat soukromé firmě kupovat polotovary od více než jednoho dodavatele. (Případně za rádio doplňte klub nebo něco jiného, nepamatuju si teď, kdo by se řešil primo a kdo by řekl, ať si to vyzvedneš na OSE).
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    HONCKA: Když budeš hospoda, co chce pouštět lidem jakoukoliv hudbu - kolika správcům bys chtěl platit a víc neřešit?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    HONCKA: teoreticky snad prý i můžou (?), ale v praxi je nějak OSA defaultní správce pro ty, kdo se nezajímají (asi jako VZP je výchozí pojišťovna).
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    RUDOLF: jak z penězi z úložišť naložit? Prostě ty poplatky zrušit, fyzický média používá stále méně lidí a hudba se takřka nepirátí, takže za mě výběr už pár let považuju za bezdůvodné obohacení

    RUDOLF: k tomuhle bych přistoupil tržně a zrušil monopol současných kolektivních správců, tj malí autoři by si mohli založit vlastního kolektivního správce a konkurovat osa
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    RUDOLF:
    RUDOLF: myslím si, že to chápu, ale současně si myslím, že to není úplně udržitelné. Role Pirátů v tomhle byla zdůrazňovat, že fair use se týkal i hudby a filmů, které v Evropě nevznikly, pokud vůbec něco.

    Jísté je, že díky Internetu se "autory" stalo více lidí, než kdy předtím v historii. Současně se stali ale i "piráty", velká část z nich nějaký obsah současně použila neoprávněně.

    Investoři se do značné míry stáhli z pozic předchozích desetiletí, což byl často patentový trolling a boj za vynucení copyrightu, např. DRM apod., a přesunuli se do AI, což je opačná pozice: snaha nějak si přivlastnit a zremixovat to, co spousta drobných autorů vytváří, aniž by vůbec měla pocit autorství (např. účast v online debatách)

    Piráti selhali v tom, že tahle svoje témata nedokázali prosadit do mainstreamové politické debaty. Do jisté míry je pravda, že typické voliče zajímá, jestli a za kolik budou mít kde bydlet, nezajímají je nuance autorského a patentového práva. Stejně tak "digitalizace" se stala jakýmsi plošným sloganem, jehož výsledkem má být jakýsi čistý benefit pro všechny, asi jako před sto lety u "elektrifikace". Skutečně systémové změny by byly neprůchozí pro všechny koaliční partnery, ať už by šlo o změny směrem k zelené ekonomice nebo směrem k novým občansko-sociálním právům, takže pokud Piráti chtěli dělat reálnou politiku, byl z toho mišmaš "digitalizace", vágního "boje proti korupci" (který se dá vést ovšem donekonečna, všichni proti všem) a "růžového kapitalismu".
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam