• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALEFČeská pirátská strana - Pirátský přístav na Nyxu
    Piráti.czprosíme účastníky debaty, aby se zdrželi osobních útoků (alespoň na úrovni slušnějších klubů tady na NYXu)
    Veškerý gaychat patří do druhého klubu [ Piráti.cz (unofficial) ] zde bude smazán.
    homepage - www.pirati.cz | twitter - 
    @PiratskaStrana | toto je polooficiální odborný klub pro nyx-aktivní členy, kandidáty, příznivce a potenciální voliče - ne [ oficiální fórum ] | pokud hledáte na NYXu spíše obecnou diskuzi o autorském právu, zkuste [ Piráti nebo novodobí misionáři kultury? ] | pokud chcete obecně tlachat o nově vznikajících politických stranách a hnutích, zkuste [ Politické alternativy a jejich příznivci ] | pokud chcete Piráty obecně nemoderovaně poloodborně zdrbnout, jsou tu pro vás [ Piráti.cz (unofficial) ] | povolební priority [ 20 nejdůležitějších bodů pirátského programu ]
     
    Automaticky detekované klikatelné hashtagy pro lepší organizaci obsahu jsou v tomto klubu vítány - příklady: #praha #volby #koalice #privacy #media apod.
    rozbalit záhlaví
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    NIEKT0: Samozrejme ze by tim utrpela cela hudebni scena. Protoze by slo min penez do celyho toho odvetvi. Z mnoha profiku
    - muzikantu, zvukaru, atd bys udelal amatéry co to maj jako hobby.
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    RUDOLF: Stat vytvara legislativu, to je uplne OK, ale verim ze ani ty nechces mat stat, kde su zisky sukromne a straty erarne. Ani stat, ktory je prilis slaby na to aby sa nedokazal branit lobingu niektorcyh zaujmovych skupin, ale zaroven dost silny aby sikanoval vlastnych obcanov.

    U kopirovacieho monopolu mas 2, iba zlahkasuvisiace roviny:

    1. Ci ho vobec potrebujes, ci situaciu zlepsuje.
    2. Aktualna implementacia kopirovacieho monopolu, s vsetkymi jeho bizarmi.

    To 1. je skor filozoficka debata, bohuzial nie je na programe dna to menit. Ale ked uz sme sa k tomu dostali, tak podla mojho osobneho nazoru je kopirovaci monopol kontraproduktivny. Bez kopirovacieho monopolu ti nebude fungovat "recording industry", v zmysle industry, ale za tym ja plakat skutocne nebudem. Neznamena to ale, ze by nutne zasadne utrpela umelecka tvorba. (ked sa pozries kam idu profity, samotnym umelcom idu odrobinky). Neznamena to ani, ze by si zrusil koncept autorstva: Stale by si bol autorom diela, a nebolo by ok ti dielo "ukradnut" v zmysle si ho privlastnit. Ale pripadne komercne vyuzitie by si mal riesit obycajnymi obcianskopravnymi dohodami/spormi, a nie outsorcovat vynucovanie na stat, ci uz priamo na policiu alebo cez legislavne nariadenia na ine subjekty, napriklad cez rozne technicky uchylne riesenia ako upload filtre. Profit umelca by v takomto pripade pramenil z jeho znamosti, ktoru by mohol nepriamo monetizovat, nie priamo z vynucovania kopirovacieho monopolu. Bolo by celkovo v odvetvi menej $$? Ano. Bolo by to celkovo horsie? Nemyslim si, skor naopak.

    2. Toto je vec co mozeme resit tu a teraz, a to su veci ako OSA, (nezastropovane) poplatky z medii, dlzka trvania autorskych prav (ako zdovodnis opakovane predlzovanie az na sucasnych absurdnych 90 rokov?), atd, atd, proste rozne parametre nastavenia kopirovacieho monopolu, alebo lokalnych CR specifik. A tu je rozhodne obrovky priestor ku zmene.
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    XCHAOS: defaultní způsob je že se každý zastupuje sám, proč by měl být někdo ve výchozím stavu zastupován?
    KRAMERIUS: Holt bude někde seznam správců. BTW co když někdo nechce, aby se jeho muzika hrála v hospodě? Upřeš mu to právo?
    MARIHAI: před 10 lety byl na torrent trackerech poměr hudby k filmům zhruba stejný, teď je cca 10x menší
    MEMNON666: Ono je otázka, jestli se stahování s youtube počítá tak nějak jako pirátsví, mě to přijde na stejný úrovni jako nahrávání hudby z rádia (data k tobě doputují tak jako tak, akorát si to nějakým nástrojem ukládáš)
    MEMNON666
    MEMNON666 --- ---
    Music Piracy Is Back in a Big Way—Especially From YouTube | WIRED
    https://www.wired.com/story/music-piracy-way-up/
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    HONCKA: Hudba se takrka nepirati? Mas k tomu nejaky data?
    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    HONCKA: to malí aktuálně můžou, stejně jako se asi můžeš zastupovat sám, někdo to i zkoušel. Pro některé účely si to budou spravovat sami, a pro některé nahlásí OSE, že jsou skupina, co zastupují a OSA jim to přepošle (nebo tak nějak, tohle si nepamatuju). Akorát ona ta OSA dělá docela dost práce - i kdyby jen to, že digitalizovala komunikaci s plátci poplatků.

    Akorát tě pak třeba to rádio hrát opravdu nebude, protože manuálně ti vyplatit tvých 2,50 bude mít nepřiměřené náklady na čas potřebný k tomu to udělat, stavět s tebou automatizaci taky, a žádný zákon nebude přikazovat soukromé firmě kupovat polotovary od více než jednoho dodavatele. (Případně za rádio doplňte klub nebo něco jiného, nepamatuju si teď, kdo by se řešil primo a kdo by řekl, ať si to vyzvedneš na OSE).
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    HONCKA: Když budeš hospoda, co chce pouštět lidem jakoukoliv hudbu - kolika správcům bys chtěl platit a víc neřešit?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    HONCKA: teoreticky snad prý i můžou (?), ale v praxi je nějak OSA defaultní správce pro ty, kdo se nezajímají (asi jako VZP je výchozí pojišťovna).
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    RUDOLF: jak z penězi z úložišť naložit? Prostě ty poplatky zrušit, fyzický média používá stále méně lidí a hudba se takřka nepirátí, takže za mě výběr už pár let považuju za bezdůvodné obohacení

    RUDOLF: k tomuhle bych přistoupil tržně a zrušil monopol současných kolektivních správců, tj malí autoři by si mohli založit vlastního kolektivního správce a konkurovat osa
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    RUDOLF:
    RUDOLF: myslím si, že to chápu, ale současně si myslím, že to není úplně udržitelné. Role Pirátů v tomhle byla zdůrazňovat, že fair use se týkal i hudby a filmů, které v Evropě nevznikly, pokud vůbec něco.

    Jísté je, že díky Internetu se "autory" stalo více lidí, než kdy předtím v historii. Současně se stali ale i "piráty", velká část z nich nějaký obsah současně použila neoprávněně.

    Investoři se do značné míry stáhli z pozic předchozích desetiletí, což byl často patentový trolling a boj za vynucení copyrightu, např. DRM apod., a přesunuli se do AI, což je opačná pozice: snaha nějak si přivlastnit a zremixovat to, co spousta drobných autorů vytváří, aniž by vůbec měla pocit autorství (např. účast v online debatách)

    Piráti selhali v tom, že tahle svoje témata nedokázali prosadit do mainstreamové politické debaty. Do jisté míry je pravda, že typické voliče zajímá, jestli a za kolik budou mít kde bydlet, nezajímají je nuance autorského a patentového práva. Stejně tak "digitalizace" se stala jakýmsi plošným sloganem, jehož výsledkem má být jakýsi čistý benefit pro všechny, asi jako před sto lety u "elektrifikace". Skutečně systémové změny by byly neprůchozí pro všechny koaliční partnery, ať už by šlo o změny směrem k zelené ekonomice nebo směrem k novým občansko-sociálním právům, takže pokud Piráti chtěli dělat reálnou politiku, byl z toho mišmaš "digitalizace", vágního "boje proti korupci" (který se dá vést ovšem donekonečna, všichni proti všem) a "růžového kapitalismu".
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    RUDOLF: s tohle

    Musicians are entrepreneurs. We are essentially partners with the labels, and should be treated that way. Artists and labels have many common interests — both are appalled, for instance, by the oddly meager payments from YouTube (more people globally listen to music free on YouTube than anywhere else). With shared data on how, where, why and when our audience listens, we can all expand our reach. This would benefit YouTube, the labels and us as well. With cooperation and transparency the industry can grow to three times its current size, Willard Ahdritz, the head of Kobalt, an independent music and publishing collection service, told me.

    There is cause for hope. I recently spent two days on Capitol Hill, with the help of Sound Exchange, a nonprofit digital royalty collection and distribution organization, to discuss fairer compensation for artists via the Fair Play Fair Pay Act, which would force AM and FM stations to pay musicians when their recordings are broadcast, as most of the world does.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    Dobrý text je i po těch letech je tohle. Americký kontext

    David Byrne | Journal | OPEN THE MUSIC INDUSTRY’S BLACK BOX
    http://davidbyrne.com/journal/open-the-music-industrys-black-box

    Perhaps the biggest problem artists face today is that lack of transparency. I’ve asked basic questions of both the digital services and the music labels and been stonewalled. For example, I asked YouTube how ad revenue from videos that contain music is shared (which should be an incredibly basic question). They responded that they didn’t share exact numbers, but said that YouTube’s cut was “less than half.” An industry source (who asked not to be named because of the sensitivity of the information) told me that the breakdown is roughly 50 percent to YouTube, 35 percent to the owner of the master recording and 15 percent to the publisher.

    Before musicians and their advocates can move to enact a fairer system of pay, we need to know exactly what’s going on. We need information from both labels and streaming services on how they share the wealth generated by music. Taylor Swift, when she forced Apple to back off a plan not to pay royalties during the three-month free trial period for its new streaming service, Apple Music, made some small progress on this count — but we still don’t know how much Apple agreed to pay, or how they will determine the rate.

    Putting together a picture of where listeners’ money goes when we pay for a streaming service subscription is notoriously complicated. Here is some of what we do know: About 70 percent of the money a listener pays to Spotify (which, to its credit, has tried to illuminate the opaque payment system) goes to the rights holders, usually the labels, which play the largest role in determining how much artists are paid. (A recently leaked 2011 contract between Sony and Spotify showed that the service had agreed to pay the label more than $40 million in advances over three years. But it doesn’t say what Sony was to do with the money.)

    The labels then pay artists a percentage (often 15 percent or so) of their share. This might make sense if streaming music included manufacturing, breakage and other physical costs for the label to recoup, but it does not. When compared with vinyl and CD production, streaming gives the labels incredibly high margins, but the labels act as though nothing has changed.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    XCHAOS: nope, ty jsi právě odbočil od jádra diskuze k nějakému zobecnění, co nic neřeší a je to jen plkání. Ten zákon řeší autorskou odměnu. Pokud jako piráti chcete podporu části společnosti, musíte porozumět co řeší. Ano sebrat OSA výběr za prázdné nosiče je cajk, ale co uděláte proto, abyste autorům normálně pomohli? Máš to tu přímo napsaný, malý autoři chtějí taky zastoupení, nechtějí řešit vedlejší OSVČ a úvodní voser kolem toho. Takže zbavte povinnost mít OSVČ pro zastoupení v OSA a uděláte pěkný pravicový krok vedle zrušení daně z médií. OSA tím teda přibude jen víc práce. A teda po čtení Lopíka tady, mám vzhledem k způsobu vnitřní organizace OSA, mnohem lepší pocit. A je lepší když si to autoři pořeši sami bez nějaký politický lobby.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    XCHAOS: ty jsi vůbec nepochopil základní premisu, vlastnění nosiče, ti nemá dát právo monetizovat pomocí hudby na nosiči. I GTA dostalo licenci na hudbu jen na nějakou omezenou hudbu, pak ji muselo stáhnout. Kdyby si prostě jen koupili CD, tak studio nemuselo nic platit, i když hudba v rádio stanicích je výrazným stylizovaným prvkem hry. Stejný je to s klasickým rádiem apod. Jde prostě jen o to, že za využití pro mobetizaci se platí. Když YouTube vydělává na reklamě před uživatelským obsahem, tak pokud je v uživatelským obsahu licencovaná hudba, tak zaplatí něco vlastníkovy licence. Prostě normální trh. Přijde mi, že vymýšlíte kolo.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    LEON_KOWALSKI: to je trochu otázka, jak ale vypadá právní rozsudek v praxi. Např. podle FRBR, model pro díla je: dílo - vyjádření - provedení - artefakt. Pokud soud rozhodne, že kopie Vetřelce na VHS je jiné provedení než Bluray extended edition Vetřelce. Tak ta bluray kopie bude nelegální, protože bude mít cinema ration, víc pixelů, víc obsahu. Takže sice je to stejné dílo, stejné vyjádření (film od scotta), ale jiné provedení. Chápu že to v zákoně není, ale tipuji že u prokazování se to bude muset rozhodnout;-) podle radiální estetické teorie, je jiná úprava, jiné dílo;-)
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    XCHAOS: no, nejblíž tomu, jak žili umělci v 19. Století byl systém grantů od institucí a bohatých mecenášů. Spousta umění se dělalo jen pro nejbohatší část společnosti. Teprve moderní společnost umožnila tohle financování rozšiřující se střední třídou, vznikl nový trh, který se nepodobal ničemu předešlému. Proto se vytváří i nová pravidla hry.

    Zapomínáš že v Evrospkém právu, je autorství nepřenositelné a dědí se rodině, pokud to autor neudělá jinak. Logicky potřebuješ právní osobu, aby jsi nemusel řešit operativu při přijímání nových smluv apod. Např. to umožňuje, že nějaká babka, jejích song zazní 10s v nějakém filmovém hitu, dostane pěkně zapalceno, protože vytvoří spŕavný mood. Jasně, filmaři si nechají skládat hudbu, ale moc dobře víme, když má nějakou podobu vysoce subjektivního podání, není až tak snadné ji vytvořit na zakázku. Jestli existuje hotová věc, tak je logický zaplatit práva za její využití. Ať je to podkres k filmu, hře nebo vlogu. Já jen říkám, že umění potřebuje trh. A trh potřebuje nějaký legislativní rámec, aby hotová věc nepoužívala k monetizaci, bez monetizace autora.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    NIEKT0: stát vytváří legislativu pro business since Mezopotámie;-) Nic není opicím přirozené, zákony jsme vytvořili, protože mají nějakou funkci. Já se chci bavit o funkci. Argumentuješ jak Amiš proti technologiím a medicíně. Vše jsme vytvořili, aby něco začalo fungovat jinak než přirozeně. Přirozený je třeba zdechnout bez penicilínu, nebo nedostat odměnu za autorství, protože to v historii nebylo. Moc nerozumím s jakýma pojmama operuješ a na co reaguješ. Já se vymezuji, že OSA nepřísluší operovat s penězmi zajíštenými legislativou. A rád bych se bavil, jestli neexistuje jiná forma, jak s penězmi z úložišť, nakládat prospěšnějším způsobem, s větší transparencí a s nějakými cíli. Ty se bavíš o tom, jestli taková legislativa vůbec má existovat a používáš argument, že něco před sto lety nebylo. A nějak zapomínáš že od průmyslový revoluce se společnost mění stále rychleji a argument, že něco nebylo, je úplně blbý.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    QZUZKA: strašně jsme odbočili, oba dva. Jde o to, že všechny možné regulace, které třeba chránily pracovní trh, jsou postupně odbourávány, pro běžného občana s běžnými příjmy je nereálné dosáhnout na vlastní bydlení, apod. A najednou tu máme regulace, které jedno odvětví vyjmou a dají mu speciální postavení. Jakoby si autoři udrželi nějaké cechovní výsady, ale současně vzhledem k charakteru médií, známí jsou ti, kteří jsou známí a jsou známí proto, že se léta dokola hrajou a ti, kdo se hrají jen občas, jsou pak slyšitelně neznámí a proto se nehrajou

    Podobný systém ovšem u Pirátů svého času ustavil MO pod vedeném nejmenovaného člena, takže jeden čas byli v médiích vidět pouze čtyři členové Pirátů, protože prostě podle odborníků je to tak akorát a čtyři Piráti v médiích musí přece stačit každému :-) Takže princip tvorby hvězd v hudbě nebo v politice stojí především na tom, že někdo se rozhodne, že zrovna on bude ta hvězda :-)
    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    XCHAOS: jednodušší v čem? Jak by ti malí autoři svá práva sami vymáhali (způsobem který teď nemůžou)?

    To OSVČ neberu jako chybu OSY (tu to jen netrápí), ale jako nastavení českého státu, který minipodnikání hrozně komplikuje.

    Ano, většina neuspěje. Takže se živí nějak jinak/kombinovaně. To je v uměleckých oborech celkem normální (a nejen v nich). Znamená to, že pokud se jejich dílo stane extra známým, použije ho film a budou ho rádia pouštět proto, aby jim zvýšilo poslouchanost, už z toho ten autor nic mít nemá?

    Neříkám, že je OSA/Dilla/stávající zákon nejlepší možné nastavení, jasné že není. Jen mi přijde, že to okopáváš hodně z dálky (americká korporarizace, starost o důchod autorů).

    Chápu, že nesouhlasíš s poplatkem za mobil. Pokud to chápu dobře, OSA se snaží tvrdit, že jim to aktuální zákon umožňuje a soud jim dává za pravdu. Stejný zákon, který ti dovoluje kopírování pro osobní potřebu. Tak holt zas jeden blbě napsaný zákon. Dá se to odstranit tohle bez toho, aby se to rušilo úplně celé, dokud není jasné co místo toho.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    QZUZKA: asi jsem to přestal poslouchat kvůli tomu pocitu, že jsem zboží, nevím. Rádio platí i licenci za frekvenci, ale na Internetu ji například neplatí (proto byl nakonec Internet vymyšlený, že ano).

    Jestliže platí poplatek OSE (nebo jiným autorským spolkům) to rádio, tak ale nedává smysl, abych ten samý poplatek platil ještě já za mobil, na který potenciálně můžu uložit něco, co se vysílá v rádiu (ale nejspíš to nikdy neudělám). Ta část, kdy ale rádia nahlásí, co se hrálo a autorské svazy to nějak přepočítají, ještě relativně smysl dává. Ovšem aplikovat takhle získanou metriku na balík peněz, získaný úplně z jiných zdrojů, než z těch rádií, přece žádný smysl nedává...

    To, co provádí YouTube vůči youtuberům, je pak jakási "OSA on demand", která už díky velikosti trhu bude zjevně daleko pružnější a solventnější, než původní OSA, i když to vlastně nemá žádný zákonný základ. YouTube vytvořila tak velký trh, že může autory nejspíš motivovat lépe, než to dokázaly ty různé archaické ochranné svazy. A ještě údernější algoritmy má TikTok. S odchodem generace boomerů nejspíš ten tradiční formát vysílání rádií prakticky zanikne. Není pravda úplně jasné, co ho nahradí, ale stávající zákonné úpravy začnou působit jako některé takové ty středověké předpisy o tom, v jaké vzdálenosti od městských hradeb smí kdo provozovat pivovar, apod.
    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    XCHAOS: soukromé rádio prodává reklamu. Tu reklamu proloží hudbou, aby ho lidi poslouchali. Bez té hudby by celý byznys rádia neexistoval.
    Některá rádia hrají víc starší věci, některé víc současné. Pokud podle tebe hrají třicet let totéž, možná si přelaď na jinou stanici.
    Soukromá rádia podporuješ tím, že je posloucháš , ale z pohledu byznys modelu jsi ty to zboží které dodávají klientovi inzerentovi. Soukromá rádia jsou ráda, že si mohou licence na všechnu hudbu kterou chtějí hrát koupit na jednom místě a snadno, protože pro ně je to polotovar.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam