• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    AUDIAC
    AUDIAC --- ---
    LOPIK: V tom případě by chtělo doplnit, že červená je ta uprostřed :)
    CERNYRYBIZ
    CERNYRYBIZ --- ---
    HOWKING: potvrzuju.

    S brylemi blizko je vpredu cervena.
    S brylemi na naprazenou ruku je to ploche.
    Bez bryli je vpredu modra pri pohledu zblizka, ale cervena pri pohledu na naprazenou ruku.

    Jsem kratkozraky, 6,5 dioptrie + astigmatismus.
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    Ono to vychází asi z toho, že jsme zvyklí v reálu, že to, co je dál od nás je namodralé vlivem barvy atmosféry - ta je taky modrá, viz třeba hory v dálce
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    HOWKING: Já brýle nemám a červenou mám vzadu, jsem ale barvoslepej..
    NJAL
    NJAL --- ---
    Jo, pri pohledu jednim okem to take vidim prakticky ploche - nebo minimalne ve srovnani s tim, co vidim s obema ocima otevrenyma.

    HOWKING: Tak pochopitelne, 2 objektivy o znamem rozpeti a triangulace mezi nimi je zakladem vsech optickych dalkomeru. V tomhle jsme jen do techniky vtelili princip fungovani casti naseho tela.
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    Z čehož vychází další zajímavý fakt, že i lidé s jedním okem jsou schopni omezeně (jen blízké, kde je velký poměr akomodace oka) odhadovat vzdálenosti. Podle míry napětí očních svalů při ostřeni na předměty.
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    NJAL: Asi bude záležet na oční vadě. Na brýlích. Majorita se zdravýma očima a lidé s + dioptriemi budou nutně vidět červenou před modrou, protože oko není achromatické a má barevnou vadu, kterou eliminuje až mozek.To ale nebrání tomu, aby se kratší vlnové délky (modrá) lámaly více a musel jsi ostřit víc do dálky než ne delší (červenou). Takže očekávám fakt silné záporné dioptrie (popelníky) aby se tento jev převrátil. A to ještě jen s určitým typem skla.
    PETRUSCHKA
    PETRUSCHKA --- ---
    NJAL: já to teda vidím zcela ploché :-D
    NJAL
    NJAL --- ---
    Majorita lidi vidi cervenou pred modrou, a 10-20% lidi vidi modrou pred cervenou.
    XBAHNO
    XBAHNO --- ---
    TOXICMAN: Je to ošemetný srovnání, protože i podle videa to byla kvanta petroleje(spalné teplo 40MJ) a trocha trhaviny. TNT má spalné teplo 15MJ/kg, ale energii výbuchu jen 4,18MJ/kg, protože má negativní kyslíkovou bilanci. Spálení 6t petroleje nezní tak akčně...
    Zajímavejší mi příjde právě ta jaderná hlavice W54, ať už vystřelovaná na Davy Croket nebo odnesená v nůši na zádech jako Special demolition ammuniton, což je to nejbližší ke kufříkový bombě co kdy bylo vyrobeno. Kromě toho, že je to nejmenší z atomovek je to i pravděpodobně jediná atomovka schopná zabíjet zářením z výbuchu - tedy človek může být tak blízko epicentru, že ho nezabije ani tlaková vlna a ani tepelná vlna, ale stejně zemře na akutní nemoc z ozáření. To jiný, výkonější bomby neumí, je-li človek tak blízko že by dostal přímou smrtelnou dávku záření(ne kumulativně později ze spadu, to je jiná hra), bude roztrhán a spálen.
    XCIDER
    XCIDER --- ---
    TOXICMAN: nelze nevzpomenout :)
    XII.TRHÁK - A to je domluveno, že jak já takhle...
    https://youtu.be/q3Ylr-o87GM?si=3eFI1s6XHocRRIZm&t=123
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    GREATDRAKE: Spectre
    SPECTRE BREAKS GUINNESS WORLD RECORD
    https://www.youtube.com/watch?v=AdtSdVop6V0
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    TOXICMAN: A v kterém to bylo filmu?
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Největší filmová exploze měla energii odpovídající asi 60 tunám TNT, takže byla třikrát silnější než americká hlavice W54 v konfiguraci s nejnižší účinností.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    MEJLA77: iVysílání FTW
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    QUIP: já žiji bez TV a náhodou jsem na to narazil... a vlastně nevím, jestli se nesledováním televize neochuzuji o něco hodnotného, ale nejspíš ne, můj všední život je (pro mě) dostatečně zajímavý a akční - jen jsem si vzpomněl na díl, kdy Fry (Futurama) zachránil Zemi, protože se celý život válel u televize :)
    QUIP
    QUIP --- ---
    ZBYNEK: Jo, to bude asi ono!
    ZBYNEK
    ZBYNEK --- ---
    QUIP: Tohle?
    Eiffelovy megastavby - iVysílání | Česká televize
    https://www.ceskatelevize.cz/porady/13524543198-eiffelovy-megastavby/
    QUIP
    QUIP --- ---
    MEJLA77: Na CT pred casem davali asi hodinovy dokument o Eiffelovi a bylo to moc zajimavy. Skoro kazdy si ho spoji "jen" s tou vezi v Parizi, ale on sveho casu delal daleko zasadnejsi dila a vynalezy. Hlavne ruzne mosty a viadukty v mistech, kde to jinou technologii v podstate ani neslo, nebo by to bylo mnohem drazsi a vystavba pomalejsi. Rad bych prihodil i odkaz na ten dokument, ale bohuzel ho nemam.
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    aerodynamické tunely mají více než stoletou historii a jedním z prvních, kdo používal aerodynamický tunel byl Eiffel - známý spíše návrhem konstrukce známé věže v Paříži, která nese jeho jméno:

    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1631072117300888

    Ve Francii Gustave Eiffel (1832–1923) postavil svůj první větrný tunel s otevřeným zpětným chodem v roce 1909, poháněný elektromotorem o výkonu 67 hp (50 kW), na Champs-de-Mars, poblíž úpatí věže, která nese jeho jméno. .

    Mezi lety 1909 a 1912 provedl Eiffel ve svém aerodynamickém tunelu asi 4000 testů a jeho systematické experimentování stanovilo nové standardy pro letecký výzkum. V roce 1912 byla Eiffelova laboratoř přemístěna do Auteuil, předměstí Paříže, kde jeho aerodynamický tunel s dvoumetrovou zkušební částí funguje dodnes.[11] Eiffel výrazně zlepšil účinnost větrného tunelu s otevřeným zpětným chodem uzavřením testovací sekce do komory, navržením rozšířeného vstupu s voštinovým usměrňovačem proudění a přidáním difuzoru mezi testovací sekci a ventilátor umístěný na konci difuzoru po proudu; toto bylo uspořádání následované množstvím aerodynamických tunelů později postavených; ve skutečnosti se nízkorychlostní větrný tunel s otevřeným návratem často nazývá větrný tunel Eiffelova typu.

    Překlad z Google Translatoru - zdroj a více o aerodynamických tunelech včetně historie:
    Wind tunnel - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Wind_tunnel

    #fakt
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam