• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    Přišli jste na něco zajímavého? Z historie, vědy, popkultury, nebo bežného života? Podělte se o to. Pozor na faktoidy - ověřujte zdroje.

    Zajímavé, až interesantní kanály na YT:


    Směs - spíš technické obory
    Veritasium
    Kurzgesagt
    Vsauce
    Vsauce 2
    Vsauce 3
    Vsauce 4
    Tom Scott
    SmarterEveryDay
    Colin Furze
    Objectivity
    The Royal Institution
    Joe Scott
    ČRo Planetárium


    Matematika
    Numberphile


    Fyzika
    Physics Girl
    Steve Mould
    Sixty Symbols


    Chemie
    Periodic Videos
    NileRed


    Astronomie
    Astrum
    PBS Space Time


    Příroda
    Nature Bites


    Lingvistika
    NativLang
    Langfocus


    Teorie hudby
    Adam Neely


    Historie
    Fall of Civilizations
    Mark Felton Productions
    Dejepis Inak
    History Time


    Potraviny
    Adam Ragusea
    Tasting history with Max Miller


    Film
    Film Courage


    Lingvistika/Mytologie/Etnologie/Kulturní antropologie
    Crecganford
    The Histocrat


    Jídlo/Debunking
    How To Cook That


    Nevím, neznám, nezařaditelné nebo zatím nezařazeno
    Branch Education
    ColdFusion
    Today I Found Out
    CGP Grey
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    HAR4NT: koherentní světlo je akorát laser (a z praktického hlediska je přiměřeně koherentní sluneční světlo, ale zase je rozptýlené atmosférou...). Nevím, asi je to #offtopic větev, každopádně já těm plochozemcům vlastně i trochu skrytě fandím :-)
    ATUARFIK
    ATUARFIK --- ---
    ARGANNAH: Stejný průser byl Herb Terrace s Nimem Chimpskym a dalšími šimpanzi, které se snažili naučit znakovou řeč. Ale bylo to v době, kdy ještě neexistoval etický kodex a procházely takové věci jako třeba stanfordský experiment, že jo.


    ELIZHANNAH: Babička mi vyprávěla, že jejich šimpanz taky umřel na zápal plic. Asi jsou na to náchylní.
    ELIZHANNAH
    ELIZHANNAH --- ---
    NELLAS, ARGANNAH: Tady je nějaké povídání o experimentu a také fotky a filmové záběry Guy a Donalda. Z přepisu (asi dvacátá minuta): "...životy obou účastníků skončily tragédií. Gua zemřela na zápal plic 21. prosince 1933, necelý rok poté, co opustila rodinu Kelloggových a těsně poté, co jí byly tři roky. Donald se dožil 43 let, než si v roce 1973 vzal život. Ve všech ohledech vyrůstal zdravě, studoval medicínu a specializoval se na psychiatrii. Zda k jeho smrti přispěla jeho výchova, se nikdy nedozvíme. Lullea a Winthrop zemřeli v roce 1972."

    A teda ve skutečnosti se Dr. Donald Kellogg ani těch 43. narozenin nedožil.

    Šimpanz se v zajetí dožívá cca patnácti let, ale některé výjimky třeba i osmdesát.

    The Dark side of Science: The Horror of the Ape and The Child Experiment 1932 (Short Documentary)
    https://www.youtube.com/watch?v=VP8DD9TGNlU
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    Dneska sem se doslechl krásnej příběh o tom jak vznikla Yamaha (původně Nippon Gaki) a proč má vlastně hudební i motosport divizi. Berte to spíš jako námět na to si dohledat detaily (jména, počty, situace atd.), nicméně: do jednoho servisu v Japonsku přišel zákazník s tím, jestli by byli schopni opravit jeho nefungující hamondky (toto je přesně příklad toho, o čem jsem psal, nevím, jestli to byly přímo hamondky, prostě varhany, dejme tomu) a servisák je přijmul do opravy a posléze zjistil, že je umí nejen opravit, ale on by je uměl i vyrábět. Netrvalo dlouho, společnost Yamaha začala vyrábět první řadu jejich organ pipes. Jenže pak přišla válka a Hirohito a Tojo přikázali společnosti Yamaha (jako jiným mnohým) začít vyrábět součástky na válečné stroje, v tomto případě vrtule a leteckých součástek do letadel, protože měli velkou technickou převahu nad ostatními (preciznost). Válka skončila, Yamaha měla plné sklady komponent, pro které již neměla využití, tedy promysleli strategii a rozhodli se, že budou pokračovat ve výrobě "kláves" a zároveň zužitkují plné sklady a rozhodli se, že budou vyrábět motorky. Již první model jejich motorky naprosto drtil rekordy, za což může preciznost, kterou do moto světa přenesli ze své hudební divize. O mnoho let později je ze společnosti přední výrobce audio techniky a hudebních nástrojů, jejich Yamaha Music to dotáhla tak daleko, že dnes vidíte jedny z nejlepších concerto křídel na světě na pódiích těch nejlepších koncertních sálů a jejich motosport divize dobývá motoGP svět a prodeje lámou rekordy mnoho desítek let.
    Japonská preciznost v přímém přenosu.

    PS. Za stoprocentní akurátnost tohoto sdělení neručím, přepisuji, co si pamatuji z vyprávění, ale tak mě to zaujalo, že sem se chtěl podělit, případně zájemce o exaktní vysvětlení poprosím o faktičtější story.


    EDIT: ok, udělal jsem maximum po sklence červeného (dobře, dvou sklenkách) a zeptal jsem se ai s doložením zdrojů a výsledek vypadá takto, ergo asi je to pravda:

    Příběh vzniku společnosti Yamaha a jejího propojení mezi hudebními nástroji a motocyklovým průmyslem je fascinující a v mnoha ohledech pravdivý. Následuje ověřená verze tohoto příběhu s konkrétními detaily a odkazy na relevantní zdroje.
    V roce 1887 Torakusu Yamaha opravil varhany v nemocnici v Hamamatsu, což vedlo k výrobě prvního japonského varhanového nástroje. Tento úspěch vedl k založení společnosti Nippon Gakki Co., Ltd. (dnešní Yamaha Corporation) v roce 1897. V roce 1921 začala společnost vyrábět dřevěné vrtule pro japonská letadla, což bylo důsledkem vládní zakázky během období vojenské expanze. Během druhé světové války se výroba zaměřila na kovové vrtule pro japonské stíhačky, jako byl Zero, a další letecké součástky.
    Po válce se vedení společnosti rozhodlo využít stávající výrobní kapacity a technické dovednosti v oblasti kovovýroby k výrobě motocyklů. V roce 1953 byla založena divize Yamaha Motor Co., Ltd., která v roce 1955 uvedla na trh svůj první motocykl YA-1. Tento 125ccm dvoutaktní jednoválcový model byl inspirován německým DKW RT 125 a okamžitě dosáhl úspěchu, když v roce 1955 zvítězil ve všech třech kategoriích závodu All Japan Autobike Endurance Road Race.
    Dnes je Yamaha jedním z předních světových výrobců hudebních nástrojů, včetně klavírů a koncertních křídel, a zároveň významným hráčem v motocyklovém průmyslu, s úspěchy v MotoGP a dalších závodech. Spojení preciznosti a inženýrství z hudební divize se odráží v kvalitě a výkonu jejich motocyklů.
    Tento příběh ukazuje, jak se dovednosti a inovace v jednom odvětví mohou přenést a obohatit jiné, což vedlo k úspěchu společnosti Yamaha v různých oblastech.
    VANEK
    VANEK --- ---
    Carl McCunn (1947 – prosinec 1981) byl americký fotograf přírody, který se na jaře nechal vysadit na Aljašce uprostřed divočiny, ale popletl domluvu o odvozu na podzim, došlo mu jídlo, nevydal se do nejbližší vsi, dokud by to ještě zvládl, a začli ho hledat až poté, co se omrzlý zastřelil.
    Hodně depresivní, zvlášť ty úryvky z deníků, a to zřejmě nikdy nevyšly v úplnosti.
    Carl McCunn - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Carl_McCunn

    MATEEJ: Lidovou backronymizační moudrost bych taky vůbec nepodceňoval. Jinak "muklové" ve smyslu vězni, kriminálníci obecně, se objevuje v Národní digitální knihovně od 1964, na jemnější hledání nemám pokdy (ale koukám, že to asi dost zpropagovalo 1968 Falladovo Kdo už jednou seděl v base, nový překlad... Bedřich Fučík).
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    tak když už mi TOXICMAN tak hezky nahrál, tak jedno z nejkrásnějších a nejdojemnějších setkání, k nimž kdy na televizních obrazovkách došlo (who am I kidding, this THE one) je toto:

    Holocaust hero Sir Nicholas Winton (That's Life - 1988)
    https://www.youtube.com/watch?v=OqqbM1B-mPY


    Sira Nicholase George Wintona (19. května 1909 Londýn – 1. července 2015 Slough) zná asi každý, minimálně v našem kulturním okruhu (ne každý ale možná ví, že sám Nick byl čistokrevný Žid a jeho rodiče, tehdy ještě Wertheimerovi, emigrovali z Německa do Británie na začátku 20. století a změnili si jak jméno, tak vyznání - což mělo za následek, že nemohl být jmenován Spravedlivým mezi národy, protože to je ocenění jen pro ne-Židy - ne že by tedy zrovna tohle Nickovi vadilo, on měl ty priority v životě úplně jinde).

    Nicholas Winton ovšem nebyl sám, ale jeho spolupracovníkům se mnoho slávy nedostalo, tak aspoň tady:

    Marie Schmolková - 23. červen 1893 Praha – 27. března 1940 Londýn

    československá humanitární pracovnice, bojovnice za ženská práva a sionistka, předsedkyně Národního koordinačního výboru pro uprchlíky v Československu.
    Po Hitlerově nástupu k moci roku 1933 se stala členkou Poradního sboru komisariátu pro uprchlíky z Německa a chopila se koordinace pomoci uprchlíkům před nacistickým režimem, kteří hledali útočiště v Československu. Navštěvovala je, shromažďovala potřebné informace, psala výzvy zahraničním diplomatům a účastnila se jednání v zahraničí. Reprezentovala sbor na mezinárodní úrovni, včetně jednání s tehdejším ministrem zahraničí Edvardem Benešem. V roce 1937 založila a sama dále vedla Comité Central – spojenou organizaci, poskytující pomoc Židům, křesťanským komunistům, sociálním demokratům a německým liberálním demokratům. Přispěla k tomu, že Československo bylo vnímáno jako důležitý hlas v uprchlické otázce.
    Zasloužila se o to, že Britský výbor pro uprchlíky z Československa (British Committee for Refugees from Czechoslovakia, BCRC) spustil projekt na záchranu židovských dětí známý jako Kindertransport, který přivedl do Prahy Nicholase Wintona. Hned 16. března 1939 Marii Schmolkovou zatklo Gestapo v Jáchymově ulici č. 63/3 na Starém městě, kde pracoval Komitét pro pomoc židovským uprchlíkům vedený Schmolkovou, která pracovala i pro další pomocné uprchlické organizace včetně Židovského pomocného komitétu HICEM. Dva měsíce byla podrobována mnohahodinovým výslechům bez ohledu na to, že měla diabetes; po protestech velvyslanectví USA a řady politiků včetně protektorátní vlády a senátorky Františky Plamínkové byla 18. května propuštěna a ve své práci pokračovala.
    Jedním z důvodů mohlo být, že nacisté tehdy podporovali emigraci maxima Židů z nově obsazených území; v srpnu tak Ústředna pro židovské vystěhovalectví, již vedl Adolf Eichmann, vyslala Schmolkovou na jednání do Paříže. Tam ji zastihlo vypuknutí války; přesunula se do Londýna, kde s obtížemi nalezla bydlení a organizační zajištění pro pokračování svých humanitárních aktivit. Zemřela na srdeční selhání půl roku poté; Hájková a Šmok píšou „upracovala se k smrti“.


    Doreen Warrinerová - 16. března 1904, Warwickshire, Anglie – 17. prosince 1972

    V době Mnichovské dohody vyučovala na univerzitě v Londýně, psala knihy, chystala se na pracovní pobyt do Karibiku, ale události v Československu ji přiměly k tomu, že opustila svoji vědeckou kariéru a místo na zahraniční stáž odcestovala letecky 13. října 1938 do Prahy. Neměla sice žádnou přesnější představu o tom, „co dělat“ – byla vedena jen přáním „něco dělat“.
    Od jedné britské dobrovolnické organizace měla Doreen Warrinerová menší finanční částku a původně zamýšlela, že ji využije k nákupu jídla a přikrývek. Během objíždění uprchlických táborů ale záhy zjistila, že pouhá potravinová pomoc nebude stačit, protože těmto lidem jde o život. Začala sestavovat seznamy těch, kteří by měli odejít do bezpečí mimo Československo. V Britském výboru pro uprchlíky z Československa začala Warrinerová pracovat od prosince 1938 a navázala spolupráci s diplomaty z britského velvyslanectví v Praze, kteří předkládali seznamy uprchlíků londýnským vládním úřadům. Warrinerová také opatřovala britská víza i polská tranzitní víza. Od ledna 1939 organizovala i převoz dětí a v této aktivitě byla závislá na práci Nicholase Wintona. Warrinerová osobně jezdila s vlaky převážejícími uprchlíky, kteří se dál do Británie dostávali buď letecky z Polska anebo lodní dopravou z polských přístavů. Zpět do Československa se Warrinerová většinou vracela letecky. Krátce po vzniku protektorátu se Warrinerová dostala do hledáčku gestapa a v dubnu 1939 musela opustit Prahu i území protektorátu. Ve své činnosti pokračovala v Británii, kde pracovala na ministerstvu válečného hospodářství a později řídila oddělení potravinové pomoci (tu organizovala UNRRA) pro obnovu Jugoslávie.

    Trevor Chadwick - 22. dubna 1907 – 23. prosince 1979

    britský učitel
    Trevor Chadwick po Wintonově odchodu do Londýna dohlížel na Kindertransporty v Praze. Zatímco Winton v Londýně bojoval s byrokracií ministerstva vnitra a jiných úřadů, tak Trewor Chadwick v Praze řešil traumata jak rodičů tak i jejich dětí z velkého emocionálního zmatku. Byl to právě Trewor Chadwick, kdo začal vypravovat děti podle seznamů vyhotovených Doreen Warrinerovou. Trewor Chadwick byl vedoucím pražské pobočky BCRC, shromažďoval potřebné dokumenty od rodičů, kteří měli zájem poslat své dítě do Anglie, a vyřizoval u německých okupačních úřadů povolení k vycestování. To vše pod neustálým dohledem gestapa. V roce 1939 Trevor Chadwick cestoval tam a zpět letadlem i vlakem mezi Anglií a Prahou a pomáhal přepravovat několik stovek dětí z nacisty okupovaného Československa a později (po 15. březnu 1939) z Protektorátu Čechy a Morava. Svůj první transport dětí, který zrealizoval, uskutečnil ve dvacetimístném letadle. Začátkem června 1939, poté co vypravil asi pět transportů, neočekávaně svoji pražskou misi ukončil a „záhadně zmizel“

    Beatrice Wellingtonová - 15. června 1907 – 7. dubna 1971

    Kanaďanka, která v době od Mnichovské dohody do konce července 1939 v pomnichovském Československu a v raných fázích Protektorátu Čechy a Morava spolupracovala s kanceláří Doreen Warrinerové. Wellingtonová poskytla díky svým kontaktům celé řadě uprchlíků v nebezpečí účinnou pomoc s evakuací a také dohlížela na tzv. Kindertransporty. Jako Kanaďanka byla jistým způsobem nezávislá na britském vyslanectví a britské úředníky častovala kritikou za jejich pomalost ve výkonu jejich povolání. Tato vysoce inteligentní dáma vahou vlastní osobnosti vytvářela tlak na gestapo a snažila se o maximální urychlení vydávání víz. Často navštěvovala a úspěšně jednala přímo s kriminálním radou gestapa Karlem von Bömelburgem , který nebyl horlivý nacista a evakuačním snahám přímo nebránil. Poté, co Doreen Warrinerová musela opustit Prahu (v dubnu roku 1939) a odcestovat do Anglie, Beatrice Wellingtonová ji stále telegraficky informovala o tom, co se v Praze děje. Wellingtonová byla zatčena gestapem, vyslýchána, propuštěna, ale nakonec z Prahy odcestovala do Anglie až na konci července roku 1939 poté, co zajistila víza pro své poslední svěřence.

    a pak ti, jimž se sláva vyhnula úplně:
    R. J. Stopford - kolega Doreen Warrinerové, který se účastnil jednání s britskou vládou
    David Greenfell a William Gillies jako spolupracující zástupci Labor Party
    kvakerky Jean Bannisterová a Tessa Rowntreeová
    Josephine Pikeová
    Alec Dickson
    John Ingman
    Walter Layton
    Waitstill a Martha Hastings Sharpovi, unitářský duchovní a jeho manželka, Spravedliví mezi národy (číslo 2 a 3 mezi oceněnými z USA)
    a mnozí další

    a last, but not the least - Nicolasova matka Barbara Wintonová, jejíž londýnský dům sloužil jako administrativní základna v Británii a která se účastnila výběru vhodných anglických rodin a umísťování dětí.

    Čest památce těch, kteří se řídili heslem "Není-li něco nemožné, tak musí existovat způsob, jak toho dosáhnout" a zachránili nejen těch 669 dětí z Kindertransportů, ale i víru v lidskost, která bez zbytečných ovací dělá to, co je potřeba.
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    FERRYH: spíš než FPS (frame per second) to asi neudrželo spíš FPP (frame per pascal)
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    že být baletkou je náročné, že je to kariéra krátká a mívá celoživotní zdravotní následky, to asi ví každý.
    bývaly ale doby, kdy kariéra baletky bývala výrazně kratší, a ty nejnadanější dívky často zahořely nikoli obrazně, ale doslova.
    ono totiž jeviště osvětlené svíčkami či plynovými lampami, a dlouhá, vzdušná a naškrobená baletní sukně, která se kolem baletky v piruetě roztočí... je recept na tragédii.

    víc si toho můžete přečíst tady:
    Baletky uhořely na jevišti. Slavným sólistkám vzplanuly kostýmy, v plamenech zemřely i čtyři sestry - Médium.cz
    https://medium.seznam.cz/clanek/petra-pavlickova-desivy-osud-upalenych-baletek-uhorely-kvuli-vznicenym-kostymum-v-plamenech-zemrely-i-ctyri-sestry-177136
    ač seznam médium, je to jeden z těch lepších a zajímavých článků.
    PRAASHEK
    PRAASHEK --- ---
    ATUARFIK: navíc se to asi hned rozkřiklo
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    Já jsem teda taky pro koníček. Já v tom jedu teď. Náš učitel/profesor lingvistiky je asi o 5 let starší, ale samozřejmě má 20 let studia náskok, dvě vysoký a několik stupňů akademickych plus archeologii k tomu a praxe v zahraničí v těch regionech plus teda umí asi 11 jazyků z toho dva mrtvý (avestština, sogdština, pak bretonština, a Klasicky nj, rj, aj, Tádžičtina, jaghobstina, .
    Ovládá celou tuhle terminologii a etymologii a to všechno, o čem se tu celou dobu bavíte.... Ty knihy jsem měla v ruce, jsou to těžký bichle tlustý v němčině a aj spíš a představa, kolik večerů ten chlap věnoval tomu, že v tom ležel kolik času tím musel za nějakých 15-20 let strávit....

    No a teď musí učit AJ vlastivědu na základce, aby se uživil a splatil hypotéku...

    Good luck 🍀
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    SALVATOR: njn, houby..:)
    jeste by me zajimalo, jestli nevis, jak to bylo kdyz prvni humanoid zjistil, ze je schopnej nejakyho sebeuvedomeni, jestli to treba dokazal naucit zbytek tlupy a 'vypestovat' v nich to ego, nebo jestli musel putovat sirym svetem a hledal nekoho jinyho, kdo je jako on a taky hleda nekoho, jako jsou aspon oni dva:)))
    asi nevis co?;)
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    SALVATOR: jako takhle, ti, co se tím živí, už se tím obvykle moc neuživí (teď mluvím o špičkách v oboru), protože to aktuálně je fakt bída, pokud myslíš akademickou dráhu nebo vědeckou práci... Hodně jich muselo jít dělat ještě něco jiného.
    Takže jako koníček klidně, když nebudeš živit třeba rodinu...
    Pokud máš na mysli třeba jazykové korpusy, tak to má velkou budoucnost a určitě se to dá dělat...
    Jinak asi myslíš toto
    Korpusová lingvistika – Wikipedie
    https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Korpusov%C3%A1_lingvistika

    Korpusová lingvistika je odvětví lingvistiky, jehož rozvoj je spjat s příchodem počítačů a informačních technologií. Tato disciplína zkoumá jazyk pomocí elektronických jazykových korpusů a zabývá se i výstavbou těchto korpusů, jejich zpracováním a příslušnou metodologií.
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    HAR4NT: To asi úplně ne. Rozhodně ne plošně. Třeba současný IE jazyky jsou jednodušší v tom, že z hrdelních souhlásek mají vlastně jenom h a ch a někdy ani to ne (ruština, třeba). Ale jak něco vymizelo, tak se něco jinýho objevilo. Například Český (a kdysi i obecně, dneska už jen výjimečně dialekticky polský nebo slovenský) ř. Nebo východoslovanský jazyky mají daleko komplikovanější systém palatalizovanejch souhlásek, často v kombinaci s tím, že palatalizace nebo její absence má i funkci pro význam. A podobně.
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    MAKROUSEK: to bych chtel videt, tech osm synchronizovanejch kopyt:))
    ale voni budou kentauri mit asi spis takovyty "radovy" tance, jako na bale u nakyho knizepana, jak se ruzne ty rady tanecniku navzajem ruzne uklanej, priblizujou a oddalujou a vymenujou, de fakto kentauri spartakiada.
    (a spartakiada je zase sublimace toho, jak bolsevici vymrdali s pracujici tridou)
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    Možná eště něco k tomu, jak ty rekonstrukce laryngeál vlastně probíhaj. Představte si, že jste lingvista, žijící v roce 9025 a studujete několik jazyků, u kterejch jednak víte, že mají společnýho předka, jednak v analogických slovech nacházíte korelaci v souhláskách, ale zároveň inkonzistence v samohláskách. Proč tam ty inkonzostence jsou? Tak si uděláte tabulku, kde jsou vzájemně příbuzný slova (řádky) v jednotlivejch porovnávanejch jazycích (sloupce):
    _

    a vychází vám hypotéza: v původním jazyce byly nejaký souhlásky, který který vymizely, ale do současnejch jazyků se dochovalo to, jak svou přítomností ve slově ovlivňovaly okolní samohlásky. A pak zkoumáte, proč a kde jsou který samohlásky nějak podobný. Dospějete k závěru: existovaly dvě ztracený souhlásky, pravděpodobně likvidní (proč, to už by byl fakt moc velkej detail), jedna vedla k posunu samohlásek na střední polohu podle týhle tabulky:


    což naznačuje, že při její výslovnosti byl asi jazyk v poloze, kdy jeho okraje i špička byly tak jako zkroucený k sobě? Protože tak se vyslovujou střední samohlásky, přece!

    Druhá zmizelá samohláska podle jazyka 6 evidentně mohla způsobovat "zakulacení" konce slova tendencí k nedokonalý výslovnosti, což by naznačovalo potenciální laterálnost, kdy při její výslovnosti zřejmě vzduch proudil okolo jazyka z obou stran. To je pro jazyk přirozená poloha a "lenost" měnit jeho polohu/tvar by vedla k vytracení souhlásky.

    Ale pořád nevíme, jak se přesně vyslovovaly, ani zapisovaly, označíme je L1 a L2 a může vytvořit rekonstruovanou podobu slov:
    _

    Tak a tady sme jako lingvisti z budoucnosti v zásadě skončili. Ale my si naštěstí můžeme ukázat, jaká byla předchozí podoba slov a že ztracený souhlásky jsou R(L1) a L(L2):
    _

    Přičemž výše uvedenej příklad je poměrně dost realistickej, autor při jeho tvorbě vycházel z tendencí, který se už teď vyskytujou v různejch dialektech angličtiny (jen poslední dialekt si vymyslel, aby bylo vytváření příkladu jednodušší, což ale nutně neznamená, že by se likvida L tak skutečně nechovala, případně už v okrajovejch dialektech nechová):
    _

    Doporučuju celý video, jehož autorovi děkuju za podklady, ale mluví dost rychle, občas brebentí a když člověk nezná terminilogii, může to bejt občas asi dost nesrozumitelný:

    Super challenging Proto-Indo-European concepts explained: S in parentheses and Hs with numbers
    https://www.youtube.com/watch?v=7My8EnkJEDU
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    Tak jo, tak ta protoindoevropská fonologie, jak sem kdysi dávno, drahně let tomu, slíbil.

    Začneme samohláskama. To je jednoduchý, ty jsou primárně dvě: e a o, můžou bejt krátký, nebo dlouhý a podle toho, s kým z lingvistů mluvíte tam může bejt třeba a, nebo u, ale primárně tyhle dvě. Ono se to přece jenom mění i v čase. Schleicher, když psal na konci 19. století bajku o ovci a koních, tak bral v úvahu zase primárně a s občasným výskytem u nebo i.

    Souhlásky už jsou trochu komplikovanější, protože u nich může docházet ke kombinaci různejch příznaků, co se týče znělosti, místa a způsobu tvoření a na některý z těch příznaků my nejsme zvyklí. Pro přehled nám dobře poslouží tahle tabulka, těch hvězdiček si vůbec nevšímejte, tím se v lingvistice značej rekonstruovaný věci jako slova, hlásky atd.:

    _

    A vezmeme to po sloupcích zleva, ať si nejtěžší necháme na konec. Jako první máme obouretný, labiální souhlásky, který jsou až na jednu výjimku stejný, jako naše: m, p, b a k tomu b s přídechem. Přídech je, jako byste spolu s tím chtěli vyslovit h, ale jenom trošičku a proto se to h píše maličký. Je to jako bh ve slově Mahabharata, i tam je kýžený vyslovování bh s takovým jako zašudlaným, odbytým h. Přesnej opak toho, co uděláte, když si chcete dejchnout na brejle, abyste si je očistili. Jenom si tak jako odfouknete hubou.

    Další máme skupinu hlásek, kde při tvoření hraje roli hlavně jazyk, ať už se dotýká zubů, zubů a dásně, jenom dásně, dásně a tvrdýho patra, jenom tvrdýho patra, jestli je u toho jazyk ohnutej (tzv. retroflexe) atd. atd. Fonologie je fakt důkladná ve zjišťování, co lidi dělají ve svý hubě při výslovnosti všeho možnýho, tohle rozhodně není ani zdaleka vyčerpávající seznam toho, co můžete dělat jenom se svým jazykem (občas si říkám, jestli trénink výslovnosti pro člověka nezvyklejch zvuků může kolaterálně vést k lepšímu výkonu při vykonávání orálního sexu). Tak a ty hlásky jsou zase stejný jako naše kromě d s přídechem, o kterým už řeč sme si řekli.

    Pak jsou veláry. Ty se tvořej mezi zadní částí jazyka a měkkým patrem. Jak můžete vidět, máme tři podskupiny a začneme tou prostřední, protože to jsou pro nás obvyklý k a g plus g s přídechem, to je jednoduchý.
    Další jsou palatalizovaný veláry. Palatalizace je, že obvyklý místo tvoření trošičku posunete dopředu, k tvrdýmu patru, jako byste zároveň s tím chtěli vyslovit j, ale zase to trochu vodbyli. Proto se to taky někdy značí s maličkým j, takhle: kʲ, ɡʲ a ɡʲʱ, který je zase s přídechem. kʲ v zásadě známe třeba z angličtiny, je to zvuk na začátku slov cute, queue, cuneiform no a ɡʲ je to samý, jen u toho použijete i hlasivky, protože je znělý, takže zhruba to zní třeba jako to, co je ve slově argue.
    Pak máme labializovaný veláry. Labia jsou pysky, což značí, že je u toho použijete. Ty pysky, co máte v obličeji, myslím. Je to jako vyslovit zároveň trošku u, nebo anglický w, ale hádejte co? Zase to schválně vodfláknete. Proto je tam to w zase maličký. kʷ je trochu jako v anglickým quote, ɡʷ jako ve španělským agua no a gʷʰ je zase s přídechem. Ty s přídechem moc nevim, k čemu přirovnat, ale představu, hádám máte.

    Schválně bokem zmiňuju to, co je uvedený jako polosouhlásky ve sloupci pro veláry. To je taková specialitka, kterou ale možná nemá smysl se trápit. To y je vlastně taková silnější palatalizace, jakoby míň odbytý j a w je zase míň odbytá labializace. Prostě výraznější j a u. Ale pořád platí, že se pojej s předchozí souhláskou, PIE nemá j a ani u jako samostatnou samohlásku.

    A nakonec souhlásky hrdelní. Ty jsou trochu problém. Předně u nich nemáme v současnejch jazycích dost podkladů pro nezvratnou rekonstrukci komparativní metodou. Ve zkratce: ze současnejch jazyků žádnej nepodědil protoindoevropský hrdelní souhlásky v nezměněný podobě, ve všech případech je jejich současná podoba výsledkem spojování PIE laryngeál s krátkejma samohláskama, nebo jejich vzájemnýho ovlivňování, přičemž výsledek takovýho spojení/vlivu pak ztrácel tu hrdelní kvalitu. Z toho, co ale máme v současnejch indoevropskejch jazycích, vychází nejšířeji přijímaná teorie, že byly tři, proto značení h₁, h₂ a h₃. Tři proto, protože to vychází z rozporů v samohláskách v současnejch IE jazycích, který vznikly výše popsaný způsobem - sloučení laryngeál se samohláskou, ovlivnění samohlásky laryngeálou a následně ztráta laryngeální kvality. Jejich podoby se týká celá samostatná tzv. laryngeální teorie. No a z toho, jak probíhalo to slučování a ovlivňování se odhaduje následující výslovnost:
    h₁ bylo nejspíš neutrální, takže asi podobný našemu h, protože jeho výsledkem v IE jazycích jsou střední samohlásky, jako třeba e
    h₂ mělo pravděpodobně trochu ostřejší kvalitu vznikající nějakou okluzí, mohlo znít jako naše ch, nebo takovýto ostřejší, co mají třeba semitský jazyky, nebo co holandština zapisuje jako g ve slovech jako gracht a co zní jako když si před odplivnutím řádně pročistíte hrdlo. To proto, že mělo určitou otevřenou kvalitu a vedlo k otevřenejm samohláskám, jako a
    h₃ bylo dost možná labializovaný h₂, takže trochu h₂ʷ. Chw, chuo. Protože jeho výsldkem jsou samohlásky uzavřený, typu o

    No a to je v zásadě všechno. Eště můžete narazit na souhlásky v závorce, ale to je prostě proto, že nepanuje shoda, jestli v tom slově byly, nebo ne. Například (s)krtós. Tohle slovo se vyvinulo třeba latinský scurtus, nebo protogermánský skurtaz, ale taky latinský curtus, nebo protogermánský hurtaz. A teď babo raď, jestli tam to s původně teda bylo a ztratilo se, nebo nebylo a vobjevilo se.

    No a teď už si můžete přečíst všeobecnou deklaraci lidských práv:

    h₂ólyoes ǵʰmónes h₁léwdʰeroes somHóeskʷe gʷr̥Htóteh₂ti h₃r̥ǵtúsukʷe ǵn̥h₁yóntor. éybʰos dh₃tóy ménos ḱḗrkʷe h₁stés h₂énteroeykʷe sm̥h₂éleyes bʰréh₂tr̥bʰos swé h₂éǵoyh₁n̥t.
    GIRAFFKA
    GIRAFFKA --- ---
    LORD_DE_SEIS: vsichni chovatele-kockobaby, konsky lidi, psi lidi ve vestickach a zablacenejch hadrech...vsichni jsou divny. Asi vsichni nadsanci z jakyhokoliv uzkyho okruhu:)
    DRABICZ
    DRABICZ --- ---
    GEJSHA: tohle mi připomnělo písemku ze zeměpisu asi v šesté nebo sedmé třídě, kdy byla otázka právě na Kanárské ostrovy s tím, že to jsou ostrovy podle psího plemene a patří pod Španělsko. Soused v lavici nebyl dobrý na opisování ale nápověda jej spolehlivě navedla na odpověď, kterou dodnes nedostanu z hlavy: "kKokršpanělské ostrovy".
    NELLAS
    NELLAS --- ---
    Vědci předpokládají, že lidé se tetují nejméně šest tisíc let. Jenže se jim to jen špatně dokazuje, protože lidská kůže se velmi snadno a rychle rozkládá. A tak přetrvalo jen několik starověkých a pravěkých tetování, nejčastěji na tělech mumií, které se zachovaly v mrazu.

    Tou vůbec nejslavnější potetovanou mumií je známý Ötzi, ale hned na druhém místě v pořadí „pravěkých potetovaných celebrit“ jsou sibiřské mumie Pazyrycké kultury. Šlo o kulturu kočovných pastevců skytského původu, kteří se proháněli se svými stády po Sibiři a zanechali po sobě bohaté hroby plné nejen dobře dochovaných lidských těl, ale i zlatých a železných artefaktů.

    Jedno z těl lidí této kultury je uchované v petrohradské galerii Ermitáž. Patří asi padesátileté ženě, na jejíž kůži není okem žádné tetování vidět. Odhalilo ho až detailní skenování pomocí moderních přístrojů.





    Vědci rekonstruovali dva tisíce let staré tetování ze Sibiře. Je nečekaně komplexní — ČT24 — Česká televize
    https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/veda/vedci-rekonstruovali-dva-tisice-let-stare-tetovani-ze-sibire-je-necekane-komplexni-363668?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam