RUDOLF:
RUDOLF: myslím si, že to chápu, ale současně si myslím, že to není úplně udržitelné. Role Pirátů v tomhle byla zdůrazňovat, že fair use se týkal i hudby a filmů, které v Evropě nevznikly, pokud vůbec něco.
Jísté je, že díky Internetu se "autory" stalo více lidí, než kdy předtím v historii. Současně se stali ale i "piráty", velká část z nich nějaký obsah současně použila neoprávněně.
Investoři se do značné míry stáhli z pozic předchozích desetiletí, což byl často patentový trolling a boj za vynucení copyrightu, např. DRM apod., a přesunuli se do AI, což je opačná pozice: snaha nějak si přivlastnit a zremixovat to, co spousta drobných autorů vytváří, aniž by vůbec měla pocit autorství (např. účast v online debatách)
Piráti selhali v tom, že tahle svoje témata nedokázali prosadit do mainstreamové politické debaty. Do jisté míry je pravda, že typické voliče zajímá, jestli a za kolik budou mít kde bydlet, nezajímají je nuance autorského a patentového práva. Stejně tak "digitalizace" se stala jakýmsi plošným sloganem, jehož výsledkem má být jakýsi čistý benefit pro všechny, asi jako před sto lety u "elektrifikace". Skutečně systémové změny by byly neprůchozí pro všechny koaliční partnery, ať už by šlo o změny směrem k zelené ekonomice nebo směrem k novým občansko-sociálním právům, takže pokud Piráti chtěli dělat reálnou politiku, byl z toho mišmaš "digitalizace", vágního "boje proti korupci" (který se dá vést ovšem donekonečna, všichni proti všem) a "růžového kapitalismu".