• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    * (Nejen) kombiky ma Kia, do/ze skoly tu nejaky dalsi tatinek jezdi s EV6. Nic o tom nevim, jen dalsi z (mnoha) aut co se mi vizualne libi.
    * Mmch TMY je crossover SUV, proste nekde mezi combi a SUV. Viz wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_Y

    Hlavne jsem rad, ze je u EV postupne vetsi a vetsi moznost volby.

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    CAL: O3 RS Combi jsem provozoval 8 let, teď mám necelý rok TMYP.

    Do kufru O3C se vešel výrazně větší jeden předmět než se vejde do členitého kufru TMYP.

    S tím členitým kufrem TMYP se mi ale lépe žije, YMMV. Mám rád spoustu různeho vybavení sebou, ktere dám do frunku a za zadní kola. Kufr a jáma pod víkem jsou zcela volné na nákupy nebo pro zavazadla při jízdě do hotelu. To mě štvalo na O3, kde jsem měl v kufru přepravku s nezbytnostmi a kolem ní se toho vešlo méně.

    Do jámy pod víkem v TMYP se mi vejde středně velký nákup, který následně drží na místě a neplave jako plaval v kufru O3C.

    Na celkové litry TMYP naložené až po střechu včetně frunk a včetně díry se tam toho vejde určitě více než do kufru O3C naloženého po střechu.

    TMYP má výrazně více úložného prostoru v interiéru, což rád vyuzivam a je to super zvlášť s malými dětmi.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jakože pět let starý malý fosilní auta se prodávají blbě a mají vysokej pokles hodnoty? A to jsi slyšel prosímtě kde?

    Dacia Sandero kupříkladu pětiletá stojí cca 150 tisíc – a to je od tý doby nová generace a ta původní se prodávala za 200. Fabia Combi umí stát tříletá stejně jako stála nová.

    Naopak ten Spring už po třech letech klesá někam na půlku a nejspíš bude s příchodem lepších elektromobilů klesat stejně jako všechny ostatní špatný elektromobily. S ohledem na to, že ale snad žádnej jinej není tak moc špatnej, tak bude klesat hloubš.
    KY_109
    KY_109 --- ---
    MINER: Jeste sem se tim Enyaqem/ID3/ID4 nesvezl, mozna si to rychle rozmyslim :) :) :)
    No ale ted vazne, beru to podle uzitnych parametru - Ecko sem kupoval, pacz sme chteli velky kombi, 4x4, rozumnou spotrebu a dynamiku (coz mi u ty E250 prijde OK), pohodle vozeni. Nemam to jako statusovy auto, proste fajn rodine kombi. A kupoval sem ho jety, 5 let stary za necelejch 30k, s 80k najetech.

    Ted uvazuju o elektro a ono tam proste takove neni, EQE neni kombi a az bude, tak bude novy tak za 120k (coz stalo novy i to Ecko). Tudiz, pro me dostupne EQE combi bude teoreticky rekneme za 2 roky (pokud by ho do 2 let MB vyrobil) + za 3-5 let (aby padla cena), tazke 5-7 let od nyni. Proto byla uvaha ted eventuelne nahradit nejblizsim velkym autem (Enyaq). Nicmene, viz posledni uvaha na to asi prdim, necham Ecko na dlouhy dalnice a vemu neco malyho kolem domu. A za par let se uvidi, to uz bude asi vyber jako krava - snad i s tlacitky :D
    KY_109
    KY_109 --- ---
    BOBASH: ID7 sem zahlidnul ale jak pises, combi je v planu az po liftbacku, prodej tusim zacne v USA atd. Ty financni duvody vyrobcu chapu no, museli zacit v drahym segmentu, kde to tolik neboli zdrazit a marze je furt rozumna, proste si misto Bowers&Wilkins audia v nafte koupis elektro.

    KUTAS: Ja to tak taky asi vidim, chvili sem myslel nahradit Ecko tim Enyaqem, ale je furt mensi, je to SUV (mel sem GLK, uz nechci) a plus ty dojezdy bych rad videl malicko dal. Jsou uz velmi v pohode, ale spis abych mohl stavet kdyz chteji deti a ne kdyz musi auto (a hlavne ne kvuli obojimu na stridacku :D). Obcas jezdime navstevovat rodice v Praze (~700km) nebo Piestanech (~1000km). Tak si na to asi necham to Ecko zatim.

    Nicmene ted hledame k pronajmu byt a nase podminka je garazove stani s wallboxem, takze pak asi vezmu neco mensiho na 90% cest tady v okoli a Ecko bude stat cekat na vetsi vylet. Asi neco levnejsiho max 30-40k, nejpis v ty cene lehce jety. Nejvic mi tam prave svitej ty ID3/ID4 v tyhle cenovy a nizkejch najezdech. EV6/Ioniq 6 jsou porad spis tak za 50k :-/
    KY_109
    KY_109 --- ---
    KUTAS: ach jo, Combi zase posledni :( Vsichni delaj bud kokotsky SUV, piko auta anebo kdyz je stesti sedany. Dejte mi nahradu za rodinne MB Ecko S212!
    Enyaq kufrem nejbliz, ale porad o 20% min, EQE je sedan a kufr jeste horsi. Kam mam dat kocarek, 4 kufry, odrazedlo a dalsi kramy? :) Nakonec aby si clovek prikoupil neco malyho typu ID3/ID4 na skakani kolem domu a na vylety/dovoleny si furt drzel nafticku! Ne kvuli nafticce, ale absenci elektro ekvivalentu...
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Klaus Zellmer (CEO ŠKODA Auto)

    With 6 new #EVs and an extensive update of our #ICE models, we are catering existing and new customers‘ needs around the globe. We are providing the best of both worlds during the transition towards #emobility. Let me summarise the most important things:

    🔋By offering 6 all-electric vehicles, we will provide the right car for every need: small, compact, combi and large EVs
    🔋In 2024, we will introduce our #Elroq - our all-electric compact SUV
    🔋In 2025, the #Enyaq iV family will receive a comprehensive update and adopt our new Modern Solid design language
    🔋In the same year, our small EV with a price tag of around 25,000 euros will be introduced - an important part of our product line-up
    🔋2026 will be the year for spacious EV fans: We will introduce an electric seven-seater for families
    🔋And last but not least: An all-electric #Combi model will take our strengths of this popular and successful Škoda body style into the electric age

    Efficient ICE engines and plug-in hybrid powertrains remain a mainstay during the transformation phase. Already this year, we'll combine the best of both worlds.

    🚙 The new generations of our flagship #Superb and top-of-the-line #Kodiaq SUV will include a plug-in hybrid version. And our Superb will be available as liftback AND combi.
    🚙 Upgrades of best-selling #Octavia, #Kamiq and #Scala underline our focus on affordable mobility for a wide range of customers.

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jako to všechno možná jde, ale pak je otázka, proč takovou kravinu dělat?

    Pořád si můžeš koupit Octavii Combi 1.6 TDI, případně pokud máš víc peněz BMW 320d/Mercedes E220d (nebo pokud preferuješ hybridní řešení, Corollu Combi Hybrid) a budeš jezdit pořád za 5 litrů na sto a budeš mít normálně velký auto.

    Výhoda Yarisu je město a pak to, když máš na auto 30 tisíc korun a potřebuješ něco spolehlivýho.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: To, že máš stejný požadavky na auto jako vesnickej buran, neznamená, že jím jsi :)

    Fabie je (podobně jako to Sandero, ale o třídu dráž a kvalitnějc) naprosto odpovídající řešení toho, co běžnej motorista reálně potřebuje – víceméně všechno nad Fabii (případně spíš Fabii Combi) už je víceméně nadstavba. Víceméně cokoliv míň nemá šanci bejt univerzálně použitelný auto.

    Ze Citigo rodinný auto neuděláš, z Ayga taky ne a z nějaký čínský mrdky na bázi golfovýho vozíku taky ne :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BASIK: 220kW nabíjení to nemá...

    ... má to 350kW.

    Jo a je to hrozně velký, vypadá to sice jako Golf nebo ID.3, ale je to dlouhý jako Enyaq (nebo Octavia Combi). rozvor to má tři metry, což jak sedmičkový BMW.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    TOMBRIDER: Oficiálně "jenom" za 15...

    Velké auto, drahé na pořízení i provoz a přesto relativně malá kapacita...
    Na poměřování penisů asi OK, ale jinak...? Kufr má jen o cca 30% větší, než menší, úspodnější a levnější Fabia Combi...

    BOBASH: SUV jsou jen "kompenzátory impotence" pro městské řidiče. Je to kategorie vozů primárně pro Rusy se zlatýma zubama, jejich kočičky a jejich české byznyspartnery...

    Žebříček nových vozů u soukromníků je jiný, vévodí mu malá městská auta typu Škoda Fabia/Kamiq/i30...

    Tedy pardon... Kamiq je vlastně papírově SUV... Sice je menší než i30 kombi, ale papír snese vše, stačí o pár cm vytáhnout podvozek (Kamiq je asi o 4 cm vyšší než i30)

    Ad TM3/TMS - tohle se postupem času změní, až th první série už nebudou zvládat aktuální fíčury...
    FSD je "nice-to-have" ale u prvních vozů nejspíš nikdy nepůjde plně zprovoznit a tím klesne jejich cena...

    Ad i3 - v rámci ČR postačuje v podstatě všude a (skoro) všem, co teď jezdí ve Fobii (která je menší, než i3), nebo něčem menším. Velkou nevýhodou je ale konstrukce baterky, která je sice modulární, ale jednotlivé moduly se liší, což dost komplikuje náročnost/dostupnost repasí....

    Nicméně četl jsem příspěvky od několika lidí, co i3 koupili jako ojetinu a OK
    Nový má udávaný dojezd 150 km (tj. běžný řidič 180km, motožurnalista 100km), ojetiny mají většinou dojezd 130-140km - což je na pohodu...
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    KEB: az udelaj oktavku combi hybrid tak do ni jdu :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: ach jo. tve rozdeleni aut je nepouzitelne. Prilis komplikovane, nesedi na vsechna auta, a jine snadno spadnou do vice kategorii.
    Ten kdo vymysli system kategorii musi dbat i toho, jak to budou vnimat druzi, ne jenom nasledovat svuj pupek.
    Takze kdyz odhlednu od redakci moto-sekce, kde inteligenta spise nepotkas, podivam se, jak s tim samym problemem nakladaji lidi, jejichz bussiness primo stoji na prodani co nejvetsiho poctu modelu aut. To skutecne nejsou automobilky ani vyhradni distributori, ale centralni preprodejni mista jako auto.de, autoscout24.de apod.

    Nejvetsi prodejce aut v CR jsou asi AAA Auto, ti maji kategorie:
    Skoda, SUV, Rodina, Combi, Male, Luxus, Marketing, Shity, Eco, B2B, drzgresle a Dodavky.

    Jak vidis na tve deleni serou skutecni odbornici z vysoka. Hatchback/Liftback je vlastnost auta, asi jako jestli ma blinkry i po stranach, nikoli jakekoli zakladni deleni.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Ach jo.

    Ono to dělení karoserií je trochu složitý a v různých jazycích se liší. Ale obecně:

    Hatchback je ve většině jazyků 3- nebo 5dveřová karoserie s výklopnou zadní stěnou, obvykle poměrně strmou, a s krátkým zadním převisem.
    Příklad: VW Golf


    Combi má taky výklopnou zadní stěnu, ale má delší zadek. Obvykle se jako rozdíl bere to, jestli má nebo nemá další okno v kufru, ale není to pravidlem. Existujou auta "na pomezí", třeba Rapid Spaceback nebo Audi A3 Sportback. Někdo tomu řekne kombi, někdo hatch.
    Příklad: Golf Variant


    Sedan (v britské angličtině saloon, v němčině limousine) má delší zadek (obvykle je stejně dlouhý jako kombi) a zadní kapotu.
    Příklad: VW Jetta


    Liftback je karoserie na pomezí hatchbacku a sedanu. V některých zemích a kontextech se považuje za sedan, protože má podobný proporce, někdy za hatchback, proto se mu kufr otevírá i se zadním sklem. Existují případy, kdy stejný auto existuje jako liftback i sedan, aktuálně třeba Ford Mondeo, v minulý generaci Opel Insignia, tehdy se ty auta liší tím, že jednomu se s kufrem zvedá zadní sklo a druhýmu ne.

    Může dokonce existovat auto, který je zároveň liftback a sedan, i když se to stalo pokud vím jen jednou. Byl to minulej Superb, kterej mohl být liftback nebo sedan podle toho, který tlačítko kufru jsi zmáčknul:

    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: hatchback, jak jiz bylo zmineno dole, neni nutne typ karoserie, jako spise vlastnost karoserie. Ze to nekdo da mezi hlavni znaky, podle kterych se daji tridit auta, je jeho problem.
    Napriklad na auto.de neuvadi ani "hatchback" ani "sedan" (protoze takove deleni nedava zadny smysl), bud je to pro ne "combi", "limousine" nebo "coupe". Proste jsi sem prisel psat zase svoje otravne nesmysly, namisto toho, abys zacal premyslet, co se tim lidi snazi rict.

    Pro americany je Liftback marketingove oznaceni toho sameho, co je hatchback. Rozdil je pry v uhlu klopeni zadku karoserie, resp. ve vysce otevreni kufru. Ehm. na diskuzi pod clanky moto rubrik to asi vyda, ze? Tam asi budes za skutecneho odbornika ;)
    Liftback - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Liftback

    Diky za tve srovnani delky, a co sirka? Octavii jsem tak dlouhou nevnimal asi proto, ze je tak dlouha jenom diky protahlemu kufru za zadnimi koly.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: aha, takze se ted maji vsichni otacet podle marketingu Skovky?
    Nejemene polovine aut/modelu Otavie se otevrenim kufru otevre cely zadek, a je mi jasne, ze je to hatchback.
    Ty mas proste jenom asi zakodovano, ze combi neni hatchback, protoze je to combi. Nebo ze MPV neni Hatchback, protoze to je MPV apod.

    Octavia je ve srovnani s Modelem 3 mensi, a dost casto je hatchback. Jeji zarazeni do seznamu je naprosto spravne.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:
    1) Obecně se prodlužky používat nesmí. Určitě to půjde nějak udělat, ale není to věc, kterou chceš dělat pravidelně. Plus je to věc, která se dá udělat jen když jsi doma nebo na chalupě nebo u příbuzných.

    Když přijedeš na návštěvu nebo na pracovní schůzku, tak je dost blbý si říkat o prodlužku. Před 10 lety to byla aspoň zajímavost (pamatuju si, jak jsem přišel do Bageterie Boulevard na Karlíně, jestli si můžu nabít auto), ale když budeš pravidelně někam jezdit a tahat tam jejich elektriku, nebudou tě mít rádi. Pokud nejsi úplnej asociál, tak nechceš bejt tenhle člověk.

    2) Tys to nezkoušel v praxi. Je to otravný. Dělá to z elektromobilu věc, která snižuje tvůj komfort života oproti ICE. To nikdo nepodstoupí bez toho, aby z toho měl nějakou zásadní výhodu.

    3) Já na vesnicích vídám Dacií dost. Ale ono je jedno, jestli si koupí Dacii Logan MCV nebo Fabii Combi. V obou případech je ekvivalentní elektrický auto 2-4x dražší. A vozit krámy v autě bez technický (což mimochodem popírá možnost fungovat jen s EV, EV jako jedno z aut je funkční řešení pro kde koho) jde možná po vesnici a okolí (ale taky už to teda na vesnicích nevídám). Ale chci vidět člověka z vesnice, jak pojede na tejdenní nákup do Globusu v Zoe nebo Citigo iV.

    Opět, já s těma autama jezdil. Do Citigo se nevejde můj nákup na tejden, pokud nechci sklápět sedačky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: ID.3 a především Enyaq bude rozumná konkurence. Ale jak říkáš – ještě není. A mimochodem, ten software je peklo – na stejný architektuře stojí nová Octavia a facelift Superbu, obojím jsem jezdil a dělá to skvělý věci. Třeba tomu přestane hrát audio a neopravíš to jinak než totálním restartem auta včetně vystoupení/nastoupení.

    Reálná konkurence pro Model 3 ale existuje, je to Kia e-Niro a Hyundai Kona. Reálný dojezd dražších verzí 450 resp. 500 km, vnitřní prostor asi o něco menší, ale furt dostačující na použití rodinnýho auta (e-Niro je velký cca jako Škoda Kamiq, alias jako Fabia Combi), prestiž se sice nekoná a jízdní výkony na Teslu nemají ani zdaleka, ale jakž-takž je to konkurence. A za 1,25M máš větší dojezd než u základního Modelu 3.

    To je v tuhle chvíli nejblíž reálný konkurenci pro trojku.

    Konkurence pro S a X neexistuje. Všechny ty I-Pace, EQC, e-Trony a podobně jsou směšný svým nepoužitelným dojezdem. Dobrý tak maximálně pro bohatý paničky na rozvážení dětí po drahejch soukromejch školkách.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Z mojeho vysokopříjmového okolí (lidi co si kupují nová auta)
    1x Peugeot iON (dojezd 80-110km) + k tomu Peugeot 5008, jeden z prvních kusů prodanejch v Ústeckym kraji a 50 % sleva.
    1x MB EQC (240-380) + k tomu MB CLK, Subaru XV, Subaru Outback
    1x Tesla Model S (? má ho měsíc, ale údajně není problém Ústí-Brno) + k tomu Superb 2.0TSI Combi
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Škoda na tom autě prodělává částečně proto, že je postavený na platformě ICE a je narychlo zflikovaný. To je jasný. Ale i Renault, kterej postavil od základu novou Zoe, jí musí prodávat za 800 tisíc, aby to mělo smysl.

    Nikdo na světě neumí udělat elektromobil pod půl mega, co by fungoval a měl rozumnej dojezd. Je to prostě tím, že ta technologie (zejména baterie) je drahá. U auta za půl milionu ti po zaplacení baterek a podobnejch věcí zbude z výrobních nákladů (výroba jako taková je třeba půlka prodejní ceny auta, zbytek je různej overhead od vývoje přes marketing po logistiku) tak 50 tisíc na to, abys vyrobil auto. Což ti dá tak na to Citigo.

    1) Prodlužka byla jedna, zahořela na spojení prodlužka vs. nabíjecí kabel od auta. Prodlužku jako takovou nemůžeš píchnout do auta, protože jaksi nemá ten konektor co to auto. A ne, elektromobily nemají zásuvku na normální kabel.

    2) Může, ale je to složitější než jednou za měsíc dojet na benzínku.

    3) Venkovani, co si koupěj jednu Dacii za 15 let, jsou jednak poměrně malej segment trhu, právě proto, že si kupujou jedno auto za 15 let. Druhak pro ně stejně žádný EV nemůže fungovat, protože potřebujou něco jako Dacii Logan kombi, aby odvezli krámy. A chtějí za to dát 250 tisíc. Elektromobil, co splní jejich požadavky na užitnou hodnotu, bude stát milion a víc. To nemaj.

    A nepohybuju se v bublině pražských motožurnalistů a obchoďáků, pohybuju se prostě mezi normálníma lidma. Většina služebáků dneska nemůže bejt elektrická. Auto pro venkovana, kterej dneska jezdí Dacií Logan, nemůže bejt elektrický. Auto někoho jako jsou moji rodiče, který mají auto na ježdění na chalupu a na výlety, nemůže bejt elektrický, protože jezděj na výlety do míst, kde se nedá dobíjet, 300 km dojezd by jim nestačil a milion na auto nikdy mít nebudou.

    Auto někoho, kdo ho používá na ježdění 10 km do práce a nejezdí jinam než na 50 km vzdálenou chalupu, může bejt elektrický, pokud bude ochotnej dát 500 tisíc za miniauto. Ale ten člověk si může taky koupit třeba Fiat Panda na CNG za asi 250 tisíc a jezdit levnějc.

    Prostě v roce 2020 dává elektromobil pro tak 10% trhu s novýma autama maximálně. Což je pořád o řád víc, než kolik se jich reálně prodá.

    Chorvatsko autem: Je jedno proč. Lidi to dělaj a chtěj to dělat. A kupujou si auta podle toho, co chtěj dělat, ne podle toho, co jim nějakej idiot z internetu řekne, že ma dělat.

    Twizzy: Konstrukčně je to mimo právě kvůli tý velikosti. Tvůj Swift je proti tomu obří auto, Twizzy je spíš motorka se čtyřma kolama. A vážně si myslíš, že si to někdo koupí třeba místo novýho Swifta, kterej stojí asi o kilo míň?

    Octavia za 700k: Pravda, lidi jako soukromý auta kupujou spíš třeba Karoqy, protože dneska jsou u soukromých populárnější SUV. Nic to nemění na mých argumentech. Karoqa za 600k nahradíš elektricky Kiou e-Niro nebo Hyundaiem Kona za cca 1,2M.

    Fabii Combi elektromobilem nenahradíš, protože elektromobil velikostně ekvivalentní Fabii Combi (od 328 tisíc) je... pořád ten Hyundai Kona za milion.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam