• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: Cinani a Indove ty “glimicky” maji taky, jen jine.
    Jsou posedli elektronikou a infotainmenty, Indove navic i kontrolou ridice (uz od auta typu Skoda Scala ma majitel najmuteho ridice, protoze je jinak nemoznej)
    Spousta toho se k nam nedostane, protoze cinske infotainmenty se tady prodavat nedaji (provazanost se sluzbami We) a cast toho ani nevnimame.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DJFRACTAL: Ale tam jsou i prodávaný. Vyráběný:

    Všechny Škodovky kromě Citigo, takže:
    Fabia, Rapid, Scala, Kamiq, Yeti, Karoq, Octavia, Superb, Kodiaq, Enyaq
    Seat Ateca (ve Vrchlabí)

    TPCA Kolín:
    Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroen C1, po převzetí komplet Toyotou pak Aygo X a Yaris

    Hyundai Nošovice:
    i30, i30N, Tucson, Kona EV

    A pak ještě nějaký Kaipany, Gordony a možná ještě něco, ale to budou maximálně desítky ručně vyrobených kusů, u Gordonu spíš jednotky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To je další problém s jakoukoliv debatou o SUV.

    Pojem SUV může zahrnovat od Škody Kamiq, což je mírně zvednutá Scala s asi o čtvrt litru větší spotřebou a praktičtějším kufrem, po gigantickej Mercedes GLS (v tebou poukazovaným případě navíc řízenej nějakou 150cm trpaslicí).

    Jinak já neobhajuju SUV proto, že bych je nějak miloval, to že mám toho Buicka není věc, ze který bych měl radost. Ale průměrnej zákazník překvapivě nekupuje SUV ani proto, že je úplně blbej, ani proto, že ho k tomu geronti donutili, ale protože ho chce a je pro něj lepší.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Klaus Zellmer (CEO ŠKODA Auto)

    With 6 new #EVs and an extensive update of our #ICE models, we are catering existing and new customers‘ needs around the globe. We are providing the best of both worlds during the transition towards #emobility. Let me summarise the most important things:

    🔋By offering 6 all-electric vehicles, we will provide the right car for every need: small, compact, combi and large EVs
    🔋In 2024, we will introduce our #Elroq - our all-electric compact SUV
    🔋In 2025, the #Enyaq iV family will receive a comprehensive update and adopt our new Modern Solid design language
    🔋In the same year, our small EV with a price tag of around 25,000 euros will be introduced - an important part of our product line-up
    🔋2026 will be the year for spacious EV fans: We will introduce an electric seven-seater for families
    🔋And last but not least: An all-electric #Combi model will take our strengths of this popular and successful Škoda body style into the electric age

    Efficient ICE engines and plug-in hybrid powertrains remain a mainstay during the transformation phase. Already this year, we'll combine the best of both worlds.

    🚙 The new generations of our flagship #Superb and top-of-the-line #Kodiaq SUV will include a plug-in hybrid version. And our Superb will be available as liftback AND combi.
    🚙 Upgrades of best-selling #Octavia, #Kamiq and #Scala underline our focus on affordable mobility for a wide range of customers.

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Jo, už jsem asi konečně pochopil, co ses snažil říct.

    Takže zkusím odpovědět na původní příspěvek, když už jsem ho rozluštil:


    SEJDA:
    - Ano, samozřejmě že Enyaqu odpovídá ID.4, když je to kurva stejný auto. Já mluvil o tom, že se dal přibližně odhadnout dojezd ID.Buzz, i když ještě nebyl oficiálně udanej, podle dojezdu Enyaqu/ID.4, protože ty auta používaj stejnou techniku a ID.Buzz je sice větší, ale ne zas o tolik. Takže se dá domyslet, o kolik menší bude mít dojezd. Teď už víme, že oficiální dojezd 77 kW verze bude něco jako 430 km, předpokládá se, že bude ještě verze s větší baterkou.

    - Cenovej rozdíl Id.Buzz vs. ID.4 odpovídá tomu, že jedno je SUV střední třídy a druhý je dodávka. V normálním světě (což není svět ADACu a jejich škatulek) nefungujou univerzální třídy, ale kombinace třídy a typu auta. Nikdo normální neřekne o Multivanu T7, že je to "auto vyšší střední třídy", ale řekne "MPV/dodávka".

    To, že je ID.Buzz dražší, odpovídá tomu, že je to prostě elektrickej Multivan, kdežto ID.4 je elektrickej Tiguan.

    Mimo to Enyaq rozhodně není "nižší střední třída", nižší střední třídou se u hatchbacků myslí Focus/Golf/Scala, Enyaq by patřil když už tak do "střední". To, že podle některých definic je oboje C-segment je sice pravda, ale to vymyslel nějakej idiot s metrem, postavením na trhu ani užitnou hodnotou fakt není Enyaq ekvivalent Golfu.

    Jinak to, proč ID.Buzz ani žádný jiný auto na MEB nemá třetí řadu sedadel, by bylo dost zajímavý zjistit. Podle mě se tam někde stal nějakej technickej průser, protože i u Enyaqu a případně ID.4 v nějaký prodloužený verzi (Tiguan Allspace) se mluvilo o třetí řadě. A najednou nejde.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Metodika spotřeby (WLTP) je ne srovnatelná, ale IDENTICKÁ pro elektromobily a spalovací auta.

    Ale my tady většinou řešíme spotřebu normálních lidí, což znamená na dálnici 130. Šílenci, kteří jezdí kilo zastrčení mezi kamionama, nejsou standardní use case ani pro jeden typ pohonu.

    CUKI: V tom testu má ta i3 i v tuhých mrazech spotřebu 21-22 kWh/100 km. Což znamená 150 km na 333 kWh baterii, což je docela slušnej výsledek, byť na takhle malý auto žádnej zázrak.

    Na reálnou spotřebu i3 se můžu zeptat Miry9 (občas sem chodí), ti jich mají pár ve firmě.

    Ad očíslovaný:
    1) Kategorie "4 dveře, 4 sedadla, aspoň nějakej kufr" je něco úplně jinýho než Octavia. Dnešní uživatel zkrátka chce prostor, proto dnešní Octavia má rozměry cca prvního Superbu.

    Dnešním ekvivalentem jedničkový Octavie je Scala.

    2) Nevím, jak "oni" jezdí, ale já testuju auta tak, jak je lidi používají, takže jezdím 130.

    4) To dám do samostatnýho příspěvku, ať se líp reaguje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Myslíš něco jako Scala, Fabia, Golf, ID.3, Focus, i30... a tak dále? :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Mýlíš se určitě, podle toho článku.

    Bude to na zmenšený platformě MEB s osekanou baterkou (max 45 kWh znamená, že dojezd 300 km WLTP když to hodně dobře půjde), protože větší se tam jednak nevejde rozměrově a druhak finančně.

    A i podle článku to má být ekvivalent Seatu Arona, čili u nás Škody Kamiq (alias vyšší Scala). Takže ještě o něco větší než Fabia, která je o třídu větší než Citigo.

    To by znamenalo, že to auto bude při ceně 520 tisíc korun bylo cca o 100 tisíc dražší než benzínová Arona nebo Kamiq, při dnešních cenách. V cenách roku 2025 už to bude nejspíš tak o 50 tisíc, protože cenu spalovacích aut zvýší ekopokuty a Euro 7, který tou dobou už tuším začne platit.

    Ale je pořád otázka, jestli to bude za tu cenu mít těch 45 kWh, podle mě nebude a základ bude třeba 33 kWh nebo tak něco. Což z toho dělá auto čistě do města...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Skoda deve desenvolver três novos modelos elétricos, que farão companhia ao Enyaq
    https://www.conexaoautomotivabr.com/2021/01/skoda-deve-desenvolver-tres-novos.html?m=1

    (Portugalsky)

    The Czech brand ended up stating that it should present more electric models within a few years.
    Within the next few years, Skoda has confirmed that it will have three new electric cars, which will be equivalent to models like Fabia, Scala and Octavia.

    Models such as Fabia and Scala should be developed with an electrical option and the possible MEB-Lite platform. In the case of Scala, it is still argued that the medium hatch can be developed with the MEB base, but it is worth remembering that it was presented with the MQB-A0 platform. Fabia's successor is directly linked to the Volkswagen ID.2, which should be ready in mid-2023.
    ---------------
    Takže Feliqia IV v roce 2024? :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jinak já negeneralizuju, že EV je horší. Sám bych si EV koupil, kdybych na něj měl (i když bych si nechal Jaga pro případ delší cesty), a kdyby už byl na trhu VW ID.Buzz. Mám EV rád. Ale není to zdaleka univerzální řešení pro všechny.

    A několikrát jsem tu zopakoval, že u Tesly nebo něčeho podobnýho už výhody EV převažujou, zvlášť pokud bydlíš někde s garáží.

    Ale to platí jen pro lidi, kteří si kupujou auta v cenový relaci Tesly, tedy 1,2 milionu a víc.

    Pro člověka, kterej si chce koupit Škodu Scala nebo Dacii Duster zatím EV není řešení. Ne že by to bylo horší řešení, není to řešení vůbec, protože si takovej člověk to EV koupit nemůže.

    Když mám na auto 300-400 tisíc, což je tak typická cena novýho soukromě pořízenýho auta v ČR, tak je mi EV úplně k hovnu, protože na žádný EV nemám.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Auto bylo dražší než kůň, ale bylo:
    - rychlejší
    - pohodlnější
    - neunavilo se
    - víc uvezlo
    - nepotřebovalo tolik péče.

    K tvým argumentům pro EV:

    – vyšší celkový nájezd: Netuším, co tím myslíš, vysvětli, prosím.
    – servis: u novýho auta je to cca jedno, frekvence servisních prohlídek u novýho EV a u novýho ICE je zhruba stejná, protože pořád musíš měnit věci jako kabinový filtry, chladící kapaliny a podobně.
    – total cost of ownership: funguje jen pro auta nad milion, na pětiletý TCO Škody Scala CNG nebo TDI se s něčím jako je VW ID.3 prostě nedostaneš.
    – nabíjení doma: funguje jen pro lidi s vlastním domem nebo vlastní garáží
    – výrazně nižší cena na kilometr: viz výše, funguje jen u drahých aut. u levných aut nedokáže vyrovnat to, že elektromobil je několikansobně dražší
    – zrychlení: ano, zejména pružný zrychlení je příjemný, elektromobilem se mnohem líp jezdí. Ale pokud to není Tesla, tak to není tak zásadní rozdíl, třeba Kodiaq RS na naftu je rychlejší než Enyaq.
    – vychytávky Tesly: ty nejsou o tom že je to EV, navíc spoustu jinejch vychytávek mají zase jiný značky u ICE.
    – nižší daně, poplatky atd: Jasně, ale já chtěl výhody který nejsou daný regulacema.
    – ekologie: poměrně jasná věc, i když záleží na energetickým mixu.
    – líp startuje v zimě: každý moderní auto startuje dobře i v zimě, pokud není rozbitý
    – líp topí: nezávislý topení stojí 30 tisíc a umí topit i když je auto vypnutý.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    Já teda souhlasím s BOBASH a jen tak trochu doplním - z mého pohledu bychom třeba jeden elektromobil mohli mít i u nás v práci jako půjčovací, jenže zatím není. V garážích i venku už máme připravené nabíječky (venku je od PRE normálně pro veřejnost), uvnitř si můžou nabíjet zaměstnanci zadarmo (a občas to někdo dělá), ale vzhledem k době - kdy je už skoro rok povětšinou home-office - to není tak, jak by mohlo být.

    Sám jsem za loňský rok najezdil našima služebákama minimum oproti předchozím rokům. Stále máme na výběr nejvíce Octavií 2.0 TDI a i když jsem se těšil na ojeté Passaty z operativního leasingu (které se ČSOB Leasingu nedařilo prodat), tak se zase koupila nová Octavia 2.0 TDI a Scala 1.0 TSI. Opravdu by na hodně cest stačil nějaký e-Golf nebo něco podobného, ale problém je v tom, že se teď i málo jezdí, což ukazuje i to, že když služební auta stojí v podzemní garáží, tak jejich GPS neustále hledá signál a tím jak zjišťuje kde je, to vybíjí baterku. Minulý týden jsem si vzal Octavii v manuálu (4x4 byla zabraná, nasněžilo takže jsem nechtěl automat, ale manuál a trochu si cestou zablbnout, jel jsem stěhovat, takže jsem nechtěl Scalu) a ta mě rovnou přivítala hláškou, že vypíná infotainment, protože vybitá baterka - podle knihy jízd jedna cesta v září, jedna v prosinci a v kastlíku papír od servisu, že to samé řešili v srpnu a baterce naměřili 7V.

    Dřív byl problém vybrat si den předem aspoň nějaké auto, teď sice aspoň každý týden nějaké někam jede, ale není toho tolik, aby se vyplatilo řešit problémy s EV autem a čerpat jeho výhody.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jinak připomínám, že jsem reagoval na tenhle příspěvek.

    A důvod, proč to pro firemní vozový parky velkejch firem takhle není jsou:

    – Dojezd. Pokud nebudeš dělit vozovej park na "lidi co potřebujou jezdit daleko" a "lidi co daleko nejezdí", nemůžeš mít elektromobil, pokud nenakoupíš Tesly, a ty jsou drahý. Třeba ID.3 s prostřední baterkou není schopná dojet z Prahy do Brna a zpátky, pokud v Brně nebudeš stát u nabíječky (což dost komplikuje situaci.

    – Cena. To na to navazuje. Stejnou službu jako ID.3 za milion udělá Škoda Scala za 400 tisíc, s provozníma nákladama vyššíma tak o polovinu na palivu a o kousek na servisu (hádám tak 10k ročně, můžu zjistit).

    – Čas. To souvisí s dojezdem. S elektrickým autem se pořád ještě nedá jezdit stejně jako s naftovým (pokud to není Tesla s 600 km dojezdem a nemáš nabíjení doma).

    Takže ano, pro spoustu firemních využití je EV mnohem lepší, ale je taky spousta firemních využití, kde je zatím k ničemu nebo výrazně horší.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak tady máš žebříček prodejů u nás – ano, je tam spousta ne-SUV, ale to jsou Octavia a Superby (služebáky) a i30, Fabie, Scaly a podobně, který jsou prostě levnější a kupují si je lidi co na to nemaj.

    A i30, Fabie i Scala (a cokoliv podobnýho) je normama ohrožený, třeba Volkswagen přestane kvůli ekopředpisům vyrábět Polo.

    Dtto třeba Duster, což je sice SUV, ale aspoň malý a úsporný.

    Ty lidi, co by si koupili tohle, si budou muset koupit něco ojetýho, a když na trhu zbudou jen velký tlustý PHEV, tak si koupěj velký tlustý PHEV.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Každopádně challenge beru, ale chci nějakou rozumnou sázku, ať to nedělám zbytečně. Navrhuju láhev whisky, ale musí bejt dost stará aby si mohla objednat vlastní whisky.

    A 1 000 km je moc, to by bylo na dva dny.

    Navrhuju jet někam cca 100 km daleko, začátek v Praze, cesta ven z města primárně po okreskách, mix 1., 2. a 3. třída, možná na výjezdu z města bych dal dálnici.

    Každej jede trasu tam a zpátky, po návratu prvního dotankujeme a vystřídáme se, po návratu druhýho dotankujeme taky.

    Auto bych volil nějaký nový, obyčejný a dostupný, v manuálu. Scala s litrem, třeba? Ale řekni si, zkusím sehnat cokoliv, v zájmu vyváženosti můžem zkusit ulovit něco, čím jsem nejel nebo aspoň dlouho nejel. Můžu se poptat po nějakým Suzuki, ať jsi na "domácí půdě".

    Trasu bych volil nějakou kterou ani jeden neznáme. Nevím, kam často jezdíš ty, já za sebe bych vynechal Železný hory, jinak kolem Prahy nemám najetý nic.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LA_PIOVRA: Zapomalovat v zatáčkách a podle rychlostních limitů umí Škoda Superb, například :)

    Mimochodem, mám pocit, že Tesla nemá vzadu radar. Vtipný je, že třeba Škoda Scala má radary tři, jeden dopředu a dva dozadu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak jen abych doplnil, udělal jsem si ze zvědavosti menší rešerši:

    Ve Francii je Octavia "berline", což se do češtiny překládá jako sedan, ale zároveň jsou "berline" i Fabia a Scala, což jsou hatchbacky.

    V Itálii je to "berlina", což je to samý.

    ... a pak mě to přestalo bavit :)
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    Když tak v rychlosti koukám, tak nové auta s LPG vyrábí Dacia a Mitsubishi.
    Nová auta s CNG nabízí snad jen Škodovka, která se to trochu snaží tlačit, viz loňský článek: Proto jsme představili a brzy uvedeme na trh modely Škoda Scala a Škoda Kamiq G-TEC a nedílnou součástí nabídky CNG vozů je pak model Octavia, který nabízíme již od roku 2014.“
    Takže mimo ČR to bude asi o něčem jiném jak s poměrem zastoupení, tak s možnostmi tankování. A po Evropě bych jel asi radši elektromobilem, když tak koukám na http://www.ngva.eu/stations-map/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VACA: Jen ad ta servisovatelnost elektromobilů... dvě věci:

    1) Jestli ti připadá složitý opravit moderní auto s řídícíma jednotkama a diagnostikou, která ti aspoň do jistý míry řekne, co je blbě, zkus si najít někoho, kdo ti rozchodí starší mechanický auto. Jo, Škodu 105 s karburátorem Jikov zvládne Franta od vedle. Co takhle něco, co je alespoň vzdáleně se výkonem přibližující tý Tesle? Čtyři SU karburátory na starým Jaguaru? Mechanický vstřikování K-Jetronic na starým Mercedesu? Bludiště podtlaků na čemkoliv starým předelektronickým, co mělo mít aspoň trochu snesitelný emise?

    2) Podívej se na libovolnej elektromobil a na to, jak složitý má pohonný ústrojí. A srovnej to s moderním ICE autem, který bude mít elektroniku řídící:
    - motor jako takovej, plus jeho vstřikování, přeplňování, proměnný časování ventilů, proměnnou délku sání a asi miliardu dalších věcí
    - převodovku a to kdy a jak řadí

    Celej ten zbytek, jako je "závislost na centrálním displayi" není vlastnost elektrickýho auta, ale moderního auta. Rozdíl mezi Teslou a Škodou Scala je v tomhle ohledu vcelku mizivej.

    Nemluvě o tom, že ten centrální displej je jen ta viditelná část. Reálně je elektronika auta víceméně CAN-bus počítačová síť už třeba u BMW E39 z konce 90. let (mimochodem, ten systém u E39 je kompatibilní pokud ne s novejma, tak ještě s velmi nedávnejma bavorákama a právě díky tomu se do něj dá napojit třeba moderní navigace nebo Bluetooth).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Jinak pro představu - Scala je sice ekvivalentní velikostí Golfu, ale technikou a motorama odpovídá Polu, na kterým je postavená. A je na něm navíc postavená dost prasácky, když si to auto prohlídneš zblízka, tak vidíš, kde končí Polo a začíná Scala (prahy, nosníky pod kapotou, nebo třeba stěrače konstruovaný na šířku skla Pola a ne Scaly).

    Tenhle prasáckej výtvor plnej naprosto nebrutálnějšího cost-cuttingu co jsem v moderním autě mimo Dacií a Renaultů Thalia viděl, stojí v základu 370 tisíc, tedy o 70 tisíc míň než Golf a o 40 tisíc víc než Polo, ze kterýho je to udělaný.

    U větších aut je to ještě patrnější - třeba Golf Variant je oproti kombíkový Octavii dražší asi o 50 tisíc, Passat proti Superbu taky, T-Cross vůči Kamiqu taky o 50, Kodiaq proti Tiguanu Allspace asi o 40.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam